Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Corporate culture of the modern university

Abstract

The author of this article focuses attention on base definition of corporate culture, its structure and functions. It is
accentuated that accurate fixation of corporate values is needed; the optimal scheme for establishing of basic documents
is also considered. In addition, the author suggests different ways to develop corporate culture, considering the university
specific character.

About the Author

N. L. Yablonskene
МВШСЭН, Центр изучения образовательной политики (ЦИОП)
Russian Federation


References

1. Alvesson M. Cultural perspectives on organizations. N. Y: Cambridge University Press, 1993.

2. Blackwell encyclopedic dictionary of organizational behavior. Oxford: Blackwell Business, 1998.

3. Blau P. M. On the nature of organizations. Malabar:Robert E. Krieger Publishing, 1983.

4. Casson M. Entrepreneurship and business culture: studies in the economics of trust. Aldershot: Edward Elgar, 1995. Vol. 1.

5. Clegg S. Modern organizations : organization studies in the postmodern world. London; Newbury Park, Calif: SAGE Publications, 1990.

6. Corporate futures: the diffusion of the culturally sensitive corporate form. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1998.

7. Gilbert D. R. Ethics through corporate strategy. Oxford: Oxford University Press, 1996.

8. Handbook of organizational behavior. N. Y.: Marcel Dekker, Inc., 1993.

9. Hofstede G. Cultures and organizations: software of the mind : intercultural cooperation and its importance for survival. L.: HarperCollins, 1994.

10. Huczynski A, Buchanan D. A. Organizational behaviour: An introductory text. 2nd ed. N.Y: Prentice Hall, 1991.

11. Lincoln J. R., Kalleberg A. L. Culture, control and commitment: a study of work organization and work attitudes in the United States and Japan. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

12. Pugh D. S. Organization theory: selected readings. 3rd ed. Harmondsworth: Penguin Books, 1990.

13. Roberts K. H. New challenges to understanding organizations. N. Y: Macmillan; Maxwell Macmillan Canada; Maxwell Macmillan International, 1993.

14. Scott R. W. Organizations: rational, natural and open systems. 4th ed. New Jersey: Prentice-Hall, 1998.

15. Вараксина Н. В. Особенности организационной культуры российских и американских бизнес-организаций рубежа XX-XXI веков: (Опыт социологического исследования): Автореф. дис. ... канд. социол. наук. Барнаул, 2005. 19 с.

16. Кантер Р. Рубежи менеджмента: Книга о современной культуре управления. М.: Олимп-Бизнес, 1999. 302 с.

17. Кочеткова А. И. Введение в организационное поведение: Учеб.-метод. пособие / ЗАО Бизнес-школа "Интел- Синтез". М., 2001.

18. Лютенс Ф. Организационное поведение. М.: Инфра-М, 1999.

19. Малинин Е. Д. Организационная культура и эффективность бизнеса: Учеб. пособие / МПСИ. М., 2004.

20. Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф Основы менеджмента. М.: Дело, 1994. 701 с.

21. Милнер Б. 3. Теория организации. Москва: Инфра-М., 1999. 480 с.

22. Персикова Т. К. Межкультурная коммуникация и корпоративная культура. М.: Логос, 2002.

23. Пригожин А. И. Современная социология организаций. М.: Интерпракс, 1995.

24. Фролов С. С. Социология организаций: Учеб. М.: Гардарики, 2001.

25. Человеческие ресурсы региона и корпоративная политика: Материалы науч.-практ. конф. 2 окт. 2003 г. / АНО Независимый ин-т социальной политики. Норильск, 2003.

26. Шейн Э. Организационная культура и лидерство. Построение. Эволюция. Совершенствование. СПб.: Питер, 2002.

27. Положение о корпоративной культуре Томского государственного университета. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.tsu.ru/webdesign/tsu/core.nsf/designobjects/ files/$file/pol_kk.doc

28. Ушаков К. М. Ресурсы управления школьной организацией. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http:// book.direktor.ru

29. Феофанов В. Ю. Организационная культура и развитие организации. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http: //www.countries.ru/library/orgculture/index.htm


Review

For citations:


Yablonskene  N.L. Corporate culture of the modern university . University Management: Practice and Analysis. 2006;(2):7-25. (In Russ.)

Views: 479


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)