Preview

Университетское управление: практика и анализ

Расширенный поиск

Университетское управление: практика и анализ – междисциплинарный международный рецензируемый журнал открытого доступа, публикующий оригинальные статьи с результатами исследований, прикладными разработками и кейсами лучших практик в области организации управления университетами.

ISSN 1999-6640 (Print)

ISSN 1999-6659 (Online)

Журнал публикует статьи авторов из разных стран на русском и английском языках.

Основные тематики, поддерживаемые журналом:

  • стратегическое управление университетами
  • управление качеством образования
  • управление исследованиями и инновациями
  • финансовый менеджмент в вузе
  • управление персоналом в вузе
  • информационные технологии в управлении вузом
  • маркетинг образования
  • управление инфраструктурой вуза и т.д.

Целевой аудиторией  журнала являются исследователи, эксперты, аналитики, практические работники, руководители вузов, специалисты в области университетского управления, представители органов власти.

Журнал издается с 1997 года. Все выпущенные номера журнала доступны на сайте в режиме онлайн. До 2019 года журнал публиковал 6 выпусков в год.Начиная с 2019 года, в связи с принятой стратегией ужесточения отбора контента, журнал публикует 4 выпуска в год.

Плата за публикации не взимается.

Журнал включен в следующие базы научных  журналов:

  • RSCI (Russian Science Citation Index) на платформе Web of Science;
  • база российских научных журналов на платформе e-library.ru (РИНЦ);
  • международные базы научных журналов  EBSCO Publishing, WorldCat, BASE - Bielefeld Academic Search Engine;
  • перечень  российских рецензируемых научных журналов, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней доктора и кандидата наук, рекомендованных ВАК.

Текущий выпуск

Том 23, № 5 (2019)
Скачать выпуск PDF

КОЛОНКА РЕДАКТОРА

ЭТИЧЕСКИЕ ЦЕННОСТИ УНИВЕРСИТЕТА

6-11 182
Аннотация

The public benefits of higher education have long been recognized. Higher education contributes to the public consensus; it transmits knowledge and attitudes toward the role of the citizen; and it may model good behavior in the face of controversy and sometimes intellectual acrimony. Great universities, perform these functions very well. This is among the reasons why attention has been paid to the characteristics of world class universities [1–3] as well as to the threats to university quality in the form of corruption in higher education. Attention has focused on the definition of corruption, the degree to which corruption occurs, and its economic impact [4–7].

This paper combines these lines of scholarship and explores the degree to which world class universities exhibit ethical qualities. The study defines ‘ethics’ in the management of a university. This includes mission statements which mention ethical issues, transparency in governance and fiscal affairs, codes of conduct for faculty, administrators and students, procedures for adjudication of infractions, and other elements. It then proposes a rating for the ethical infrastructure elements. Universities have been divided into two groups. First are universities listed on the Times Higher Education Supplement (THES) international ranking. The second are random samples of universities in countries which use English, Korean, Japanese, Georgian, Chinese, and Russian languages as the medium of instruction.

The paper poses three questions. First, how common is it for internationally-ranked universities to exhibit ethical char-acteristics on their websites? The answer is unambiguous: 98 % of the world class universities have established an ethical infrastructure of some kind. Second, which areas of the world are more likely to have universities which exhibit a depth of ethical infrastructure elements on their websites? In terms of countries, the most comprehensive ethics infrastructure can be found in Britain, the U.S., and Japan. Lastly, what is the relationship between the level of international ranking and the depth of ethical ingredients? The strength of the relationship is weak, suggesting that the depth of ethnical infrastructure is not an important determinant of ranking. However given the fact that virtually all ranked THES universities, across 40 counties, mentioned ethical infrastructure elements, suggests that having an ethical infrastructure is an important ingredient associated with other elements in a university’s reputation.

СОЦИАЛЬНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ УНИВЕРСИТЕТА

12-21 288
Аннотация

Региональная доступность высшего образования и политика взаимодействия университетов с региональными и федеральными властями.

22-30 267
Аннотация
Плата за обучение как источник финансирования и инструмент политики: международный опыт.
31-42 214
Аннотация

Политика университетов по поддержке студентов в условиях академической неоднородности.

43-52 269
Аннотация

All organizations, including Higher Education Institutions (HEIs), should be socially responsible. Therefore, the article aims to answer the following research questions: How are the principles of social responsibility implemented by Polish HEIs? Through what good practices are they manifested? What formal national regulations support these activities? To answer those questions, the principles of the Declaration of University Social Responsibility and of good practices implemented by 23 universities, the first signatories of this Declaration, were reviewed. The applied research method has incorporated the analysis of the literature on the subject, documents and websites of the above 23 universities. The study presents the essence of university social responsibility and the special role of universities in promoting and implementing the principles of sustainable development and social responsibility. The activities of the Polish public administration in partnership with the representatives of HEIs, businesses, NGOs which led to the creation of the Declaration of USR were outlined. Examples of good practices applied by the examined universities and the ensuing conclusions were briefly discussed.

УНИВЕРСИТЕТЫ И РАЗВИТИЕ ТЕРРИТОРИЙ

64-74 243
Аннотация

Предпринимательское образование в России: анализ влияния региональных стейкхолдеров.

ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ УНИВЕРСИТЕТОВ И БИЗНЕСА

 
97-101 206
Аннотация

Указатель статей за 2019 год.



Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.