Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

THE RAITING OF TEACHING STAFF ACTIVITY AND FACULTIES IN HIGHER INSTITUTIONS

Abstract

The theoretical and methodical basis of rating evaluation of the quality of teaching staff activity in higher
institutions is based on arguments in this article. The author suggests the category of pedagogical quality -
the rating evaluation of the quality of teacher. There were described methods for rating evaluation of the
quality of teaching staff activity in higher institutions. The author shows the presentation methods of the
results of rating evaluation of the quality of teaching staff activity, describes the conditions of its realization
in activities of higher institutions.

About the Author

E. Y. Vasilieva
Северный государственный медицинский университет
Russian Federation


References

1. Квалиметрия человека и образования: методология и практика. Национальная система оценки качества образования в России. 5-й симп.: Тез. докл. Москва, 11- 13 сент. 1996 г. / Под науч. ред. Н. А. Селезневой и А. И. Субетто. М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 1996.

2. Субетто А. И. От квалиметрии человека - к квалиметрии образования. Методология и практика. М.: Исслед. центр, 1993.

3. Алексеева Л. П., Шаблыгина Н. С. Болонский процесс: роль вузовского преподавателя. М., 2004. 40 с. (Содержание, формы и методы обучения в высшей школе: Аналитические обзоры по основным направлениям развития высшего образования / НИИВО; Вып. 10).

4. Бардовская Н. В., Титова Е. В. Методика оценки качества деятельности преподавателей вуза: Метод. ре- комендации. Санкт-Петербург; Архангельск, 2003.

5. Бардовский Г. А., Нестеров А. А., Трапицын С. Ю. Управление качеством образовательного процесса. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2001. 359 с.

6. Васильева Е. Ю. Оценка деятельности препода- вателей в российских и зарубежных вузах: Моногра- фия. Архангельск: СГМУ, 2005.

7. Васильева Е Ю., Трапицын С. Ю. Теория и практика оценки качества профессиональной деятельности профессорско-преподавательского состава вуза: Монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2006.

8. Галкина В. А. Критерии оценки деятельности преподавателя // Образование в регионах России и СНГ. 2003. № 1. С. 60-65.

9. Захаревич В. Г., Обуховец В. А. Оценка качества работы преподавателей вуза // Высш. образование се- годня. 2003. № 5. С. 12-15.

10. Ковалев В. Система оценки деятельности ка- федр университета // Вестн. высш. школы. 2002. № 1. С. 17-22.

11. Новаков Н. Рейтинг преподавателей и управле- ние вузом. Волгоград: ВолгГТУ, 2002.

12. Попов Ю. В. Оптимизация оценки деятельности кафедр в вузах // Педагогическое образование и наука. 2002. № 2. С. 38-40.


Review

For citations:


Vasilieva E.Y. THE RAITING OF TEACHING STAFF ACTIVITY AND FACULTIES IN HIGHER INSTITUTIONS. University Management: Practice and Analysis. 2007;(3):39-48. (In Russ.)

Views: 575


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)