The model of research references of individuality as base of quality management.
Abstract
and activity aproach authors make a differentiation between general (instrumental, interpersonal, personal)
and professional (general professional and special) competences of a specialist's individuality.The given
competences is being analysed throutout the pre-university, undergraduate and graduate levels of educational
system. The model of research competences is regarded as a basis for establishing a quality management
system in research activity conducted at a university complex.
About the Authors
N. N. MorozovaRussian Federation
I. M. Fadeeva
Russian Federation
References
1. Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образова- ние сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.
2. Баскаев Р. М. О тенденциях изменений в образовании
3. и переходе к компетентностному подходу // Выс-
4. шее образование сегодня. 2007. № 1. С. 10-15.
5. Байденко В. И. Компетентности!,™ подход к проектированию государственных образовательных стандар- тов высшего профессионального образования (методологические и методические вопросы): Метод. пособие. 2-е изд. М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. 114 с.
6. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как ком- понент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.
7. Воинова Н. А., Воинов А. В. Особенности форми- рования информационной укомпетентности студентов вуза // Инновации в образовании. 2004. №4. С. 111- 118.
8. Каюмов А. Т. Коммуникационная компетентность личности как цель социализирующего воздействия образовательного процесса // Инновации в образовании. 2007. № 5. С. 93-98.
9. Флиер А. Я. Культура как фактор национальной безопасности // Общественные науки и современность. 1998. № 3. С. 181-187.
Review
For citations:
Morozova N.N., Fadeeva I.M. The model of research references of individuality as base of quality management. University Management: Practice and Analysis. 2007;(5):43-51. (In Russ.)