Higher education in Russia: challenge of XXI century
Abstract
will define education sphere transformation in many countries of the world is carried out. Tendencies and the
factors, capable to define change in Russian formations the next 20-30 years are allocated. The key factor of
changes is end of the Enlightenment project (Knowing man) which provided processes of industrialization
and urbanization in the developed countries of the world and was the basis of mass educational practices.
Possibility of occurrence of new socially-anthropological projects and corresponding transformation of
education systems is discussed. Scenario variants of development of higher education in Russia are considered,
possible positions of federal and national research universities are formulated.
About the Authors
V. S. EfimovRussian Federation
A. V. Lapteva
Russian Federation
References
1. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования : пер. с
2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смер
3. Бэкон Ф. Новый Органон // Собр. соч. : в 3 т. М.
4. Высшее образование в России : аналит. докл. / кол. авт. под рук проф. В. Л. Глазычева [Электронный ресур
5. Галушкина М., Княгинин В. Массовое, гибкое и интернациональное [Электронный ресурс] // Эксперт. 2005.
6. Генисаретский О. И. Культурно-антропологическая перспектива // Собр. соч. : в 2 т. М. : А
7. Дежина И. "Утечка умов" из России: мифы и реальность // Д
8. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Корпоративная культура - инструмент развития университета // Ун
9. Зуев С. Э. Несколько замечаний к понятию "рынок культуры" // Программирование культурн
10. Кислов А.Г. Университет эпохи постмодерна // Университетское упр
11. Кузъминов Я. И. Наши университ
12. Коалиции для будущего: стратегии развития России / кол. экономис
13. Мир после кризиса. Глобальные тенденции - 2025: меняющийся мир : докл.
14. Образование и общество: готова ли Россия инвестировать в
15. Огурцов А. П., Платонов В. В. Образы образования. Западная филосо
16. Переслегин С. Б. Самоучитель игры на мировой шахматной до
17. Попов А. А. Философия открытого образования: социально-антропологические основания и институ
18. Постиндустриальный переход в высшем образо вании России: на примере анализа развития рынка образовательных услуг Северо-Запада РФ
19. Розин В. М. Рефлексия образов и сферы образования [Электронный ресу
20. Российское образование - 2020: модель образования для экономики, основанной на знаниях : к IX Междунар. науч. конф. Модернизация экономики и глобализация, Моск
21. Россия XXI века: образ желаемого завтра
22. Форсайт-проект Детство - 2030 [Электронный ресурс
23. Хабермас Ю. Понятие индивидуальности // О человеческом в
24. Цели развития тысячелетия и национальные проекты - стратегический выб
25. Щедровицкий П. Г. Очерки по философии образования / П
26. Donoghue J. P. Connecting cortex to machines: recent advances in brain interfaces // Nature Neuroscience. 2002. Vol. 5. Р. 1085-1088.
27. Efimov V. S., Lapteva A. V. Practices of Exploring the Future: Russian Foresight // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 1. 2009. Vol. 3. Р. 143-153
28. Global Monitoring Report on EFA (Education for All). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2010. 45 p.
29. Higher Education to 2030. Vol. 2 : Globalization. OECD, 2008. 302 p.
30. HochbergL. R, Serruya M. D, Friehs G. M. et al. Neuronal ensemble control of prosthetic devices by a human with tetraplegia // Nature. 2006. Vol.442, 13 July. Р. 164-171
31. Serruya M. D., Hatsopoulos N. G, Paninski L. et al. Brain-machine interface: Instant neural control of a movement signal // Ibid. Vol. 416, 14 March. Р. 141-142
Review
For citations:
Efimov V.S., Lapteva A.V. Higher education in Russia: challenge of XXI century. University Management: Practice and Analysis. 2010;(4):6-17. (In Russ.)