Quality evaluation of advanced training of scientists on the base of intercollegiate cooperation
Abstract
sciences is considered. Interuniversity cooperation, as the mechanism of purposeful transformation of the
educational environment, provides new resource opportunities and additional conditions of improvement of
the scientific staff's education quality. The presented criterion model of the scientific staff's postgraduate
education includes complex criteria and indicators of quality of components of scientifically-educational
process, resource maintenance and results of postgraduate students education. The offered complex system of
an estimation of postgraduate preparations quality can be used for carrying out of a self-estimation and the
comparative analysis of efficiency of activity of postgraduate studies.
About the Authors
N. N. MatushkinRussian Federation
T. A. Kouznetsova
Russian Federation
I. Yu. Rogashova
Russian Federation
S. I. Pakhomov
Russian Federation
References
1. Бедный Б. И., Гурбатов С. И., Миронос А. А. Индикаторы эффективности аспирантских программ в области точных и естественных наук // Высшее образование в России. 2010. № 7. С. 11-23.
2. Матушкин И. И., Кузнецова Т. А. Пахомов С. И. Проблемы развития межвузовской кооперации в сфере подготовки научных кадров // Университетское управление: практика и анализ. 2009. № 3. С. 14-20.
3. Матушкин И. И., Кузнецова Т. А., Пахомов С. И. О междисциплинарных образовательных программах подготовки кадров высшей квалификации // Там же. 2010. № 4. С. 55-59.
4. Петров В. Ю., Кузнецова Т. А. Влияние межвузовской кооперации на образовательную среду подготовки научных кадров // Высшее образование в Рос сии. 2010. № 10. С. 9-17.
5. Петров В. Ю., Столбов В. Ю., Гитман М. Б. Критерии оценки качества подготовки кадров высшей квалификации // Там же. 2008. № 8. С. 13-19.
6. Altbach P. Doctoral Education: Present Realities and Future Trends // College and University Journal. 2004. Vol. 80, № 2. P. 3-10.
Review
For citations:
Matushkin N.N., Kouznetsova T.A., Rogashova I.Yu., Pakhomov S.I. Quality evaluation of advanced training of scientists on the base of intercollegiate cooperation. University Management: Practice and Analysis. 2010;(6):45-50. (In Russ.)