Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

The method of evaluating the accessibility of higher education

Abstract

The article is devoted to the development of methods for determination of accessibility of higher education in the region among universities that implement development programs, funded by the Ministry of education and science of the Russian Federation. This methodology is based on the analysis of indicators developed by the Ministry of education and science of the Russian Federation to assess the effectiveness of development programs implemented by institutions. In the article the analysis of accessibility of higher education in the region in accordance with the developed methodology is conducted.

About the Author

M. S. Rakhmanova
Владивостокский государственный университет экономики и сервиса
Russian Federation


References

1. Донец Е. В., Телешова Е. В., Чудиновских О. С. Факторы доступности получения завершенного высшего образования в элитном вузе (на примере Московского государственного университета им. М. В. Ломоносова) [Электронный ресурс] // Интернет-конференция «Фи­нансирование и доступность высшего образования», 10.09.-30.10.04. URL: http://ecsocman.hse.ru/text/16211746/.

2. Доступность высшего образования в России / отв. ред. С. В. Шишкин. М.: Независимый институт социальной политики, 2004. 500 с.

3. Карпенко О. М., Бершадская М. Д. Рейтинг стран по доступности высшего образования // Экономика образования. 2008. № 2. С. 4-23.

4. Крюков В. В. и др. Разработка программы стратегического развития университета: требования, показатели, процесс // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 4. С. 16-25.

5. Медик В. А., Осипов А. М. Социальные предпосылки формирования студенчества // Образование и общество. 2007. № 1. С. 49-57.

6. Перминова М. С. Специфика социологического подхода в анализе системы образования // Вестник ОГУ. 2014. № 7(168). С. 38-44.

7. Приказ Министерства образования и науки РФ от 29 июля 2009 г. № 276 (в ред. Приказов Минобрнауки РФ от 22.06.2011 № 2049, от 13.09.2011 № 2290).

8. Российское образование в условиях социальных трансформаций: социологические очерки / под общ. ред. Ю. Р. Вишневского. Екатеринбург: УГТУ-УПИ, 2009. 696 с.

9. Суворова В. В., Андросова Е. В. К проблеме оценки доступности высшего образования как фактора развития интеллектуального потенциала // SWorld. 2013. 1-12 окт. [Электрон. ресурс]. URL: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/economy-313/demographics-labour-economics-and-social-policy-313/19257-313-0227.

10. Сухочев В. И. Методология формирования организационно-экономического механизма оценки доступности и качества высшего образования: дис.. д-ра экон. наук. Уфа, 2011.

11. Usher A., Cervenan A. Global Higher Education Rankings: Affordability and Accessibility in Comparative Perspective. Toronto, ON: The Educational Policy Institute, 2005.


Review

For citations:


Rakhmanova M.S. The method of evaluating the accessibility of higher education. University Management: Practice and Analysis. 2014;(6):110-116. (In Russ.)

Views: 597


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)