Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

The harmonization of training system and system of certification of scientific and scientific-pedagogical personnel

Abstract

Because of higher education system reform there is an active ongoing discussion concerning different aspects of correlation between training system and certification system for scientific and scientific pedagogical personnel. This article presents methods of evaluating the correlation between these systems from the point of view of prognosticated need for highly qualified scientific personnel. The method is based on comparing the results of prognosticated need for highly qualified scientific personnel and actual enrollment numbers for post graduate courses. Prognostication need is calculated on the basis of annual additional need caused by natural age related personnel rotation. Rotation coefficient (total number of personnel finishing their labor activities) is given for different branches of science and basically is about 0,032 for candidates and 0,052 for doctors of sciences. Control numbers for post graduate enrollment calculation is done considering part time post graduate courses and post graduate courses efficacy indicators (enrollment and graduating with successfully defended thesis during 4 years after completing the course) also for different branches of science. Comparative analysis of target enrollment numbers necessary for covering annual additional need and actual enrollment in 2014 demonstrated that at current level of post graduate courses efficacy it would take 8300 more postgraduate students to provide required number of highly qualified scientific personnel for prognosticated need. We must also mention that current enrollment does not cover the need for highly qualified scientific personnel in specializations falling under priority development trends of technology and science in the Russian Pederation. Among the solutions to altering current imbalance the most perspective, but also the most difficult one is formulation of measures on upgrading post graduate courses performance efficacy. The article demonstrates minimal postgraduate courses performance efficacy numbers required for covering annual additional need for highly qualified scientific personnel.

About the Authors

V. A. Gurtov
Petrozavodsk State University
Russian Federation


M. Y. Nasadkin
Petrozavodsk State University
Russian Federation


L. V. Shchegoleva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Перечень поручений, данных Дмитрием Медведевым по итогам совещания о совершенствовании системы подготовки и аттестации научных и научно-педагогических работников (поручение Председателя Правительства Медведева Д. А. отЗО.03.2013) [Электронный ресурс]//Правительство Российской Федерации. - Режим доступа: http://government.ru. - (дата обращения: 01.12.2014 г.)

2. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 №273-Ф3 (ред. от 31.12.2014) [Электронный ресурс]//Российская газета. - 31 декабря 2012. - № 303. - Режим доступа: http://base.garant.ru/. - (дата обращения 01.12.2014 г.)

3. О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации и признании утратившими силу законодательных актов (отдельных положений законодательных актов) Российской Федерации в связи с принятием федерального закона «Об образо­вании в Российской Федерации: Федеральный закон от 02.0./2013 № 185-ФЗ(ред. от 14.10.2014) [Электронный ресурс]//Российская газета. - 10 июля 2013.- № 148. - Режим доступа: http://www.consultant.ru// - (дата обращения 01.12.2014 г.)

4. Пахомов С. П., Гуртов В. А., Щеголева Л. В. Технология формирования количественной оценки деятельности диссертационного совета//Информатизация образования и науки. - 2014. - № 4 (24) - С. 127-136.

5. Пахомов С. П., Гуртов В. А., Пенние И. В. Управление количественным и качественным составом сети диссертационных советов на основе рейтинговых си-стем//Университетское управление: практика и анализ. - 2013. - № 1 (83) - С. 51-59.

6. Анализ подготовки высоко квалификационных кадров в вузах Минобрнауки России/Дмитриев Г. П., Законников Г. А, Куликов Д. Ю., Мейев В. А.//Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ». 2014. № 9.

7. Анализ состояния и развития кадрового потенциала в научной сфере Санкт-Петербурга/Давидюк С. Ф., Давидюк Г. П., Дмитриев Г. П., Мейев В. А.//Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ». 2013. № 10. С. 40-42.

8. Беляков С. А, Федотов А. В. О концепциях развития системы воспроизводства научных кадров//Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 3. С. 27-40.

9. Гохберг Л. Кадровый потенциал российской науки//Высшее образование в России. 2002. № 4. С. 8-21.

10. Сенашенко В. С. О некоторых проблемах подготовки кадров высшей квалификации//Высшее образование в России. 2013. № 4. С. 54-58.

11. Филиппов В. М., Савицкая Н. Присуждение ученых степеней - на совести диссертационных сове-тов//Экономика образования. 2014. № 4. С. 7-11.

12. Гуртов В. А, Насадкин М. Ю., Щеголева Л. В. Управление профессионально-квалификационной структурой кадров высшей научной квалификации//Универси-тетское управление: практика и анализ. - 2015. - № 3 (97).-С. 45-56/

13. Приказ от 6 ноября 2014 г. N 640 «Об утверждении статистического инструментария для организации федерального статистического наблюдения за деятельностью организации, осуществляющей образовательную деятельность по образовательным программам дошкольного образования, присмотр и уход за детьми, о работе аспирантуры и докторантуры [Электронный ресурс]//КонсультантПлюс. - Режим доступа: http://consultant.ru - (дата обращения: 01.12.2015 г.)


Review

For citations:


Gurtov V.A., Nasadkin M.Y., Shchegoleva L.V. The harmonization of training system and system of certification of scientific and scientific-pedagogical personnel. University Management: Practice and Analysis. 2015;(5):60-68. (In Russ.)

Views: 428


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)