Preview

Университетское управление: практика и анализ

Расширенный поиск

ФАКТОРЫ НАУЧНОЙ ПРОДУКТИВНОСТИ И ПРОБЛЕМЫ ЕЕ ОЦЕНКИ

https://doi.org/DOI 10.15826/umpa.2018.01.006

Полный текст:

Аннотация

Статья представляет собой обзор результатов исследований, связанных с факторами научной продуктивности и подходами к ее оценке. Поиск механизмов оценки и управления продуктивностью научных сотрудников - важная проблема для администраторов науки и руководителей научных фондов. Литература, посвященная академической продуктивности, затрагивает главным образом два вопроса: 1) методологию измерения продуктивности, 2) факторы, позитивно и негативно влияющие на продуктивность научных сотрудников. В данной статье обсуждаются основные положения библиометрического подхода к измерению продуктивности. Классифицируются и приводятся различные индикаторы продуктивности. Рассматривается влияние на продуктивность факторов на трех уровнях: индивидуальном (возраст, сотрудничество с коллегами, междисциплинарность и интернационализация, мобильность и инбридинг, образовательный бэкграунд и первичный профессиональный опыт, семейное положение, пол), организационном (финансирование, организационная культура, система поощрений, доступ к ресурсам, престижность организации) и институциональном (степень экономического развития страны, политические факторы, религия). Обсуждается возможность учета разного рода факторов в административной политике.

Об авторе

Л. И. Литвинова
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия


Список литературы

1. Kwiek M. The European Research Elite: a CrossNational Study of Highly Productive Academics in 11 Countries, Higher Education, 2016, vol. 71, iss. 3, pp. 379-397.

2. Kyvik S. Age and Scientific Productivity. Differences between Fields of Learning, Higher Education, 1990, vol. 19, iss. 1, pp. 37-55.

3. Ramsden P. Describing and Explaining Research Productivity, Higher Education, 1994, vol. 28, iss. 2, pp. 207-226.

4. Abramo G., D’Angelo C. A., Di Costa F. Research Collaboration and Productivity: is there Correlation? Higher Education, 2009, vol. 57, iss. 2, pp. 155-171.

5. Garfield E. Can Citation Indexing Be Automated? In: M. E. Stevens, V. E. Giuliano, and B. H. Laurence (eds), Statistical Association Methods for Mechanized Documentation, Washington, 1964, pp. 189-192.

6. Ivanov V. V., Markusova V. A., Mindeli L. E. Government Investments and the Publishing Activity of Higher Educational Institutions: Bibliometric Analysis, Herald of the Russian Academy of Sciences, 2016, vol. 86, iss. 4, pp. 314-321.

7. Abramo G., D’Angelo C. A., Solazzi M. The Relationship between Scientists’ Research Performance and the Degree of Internationalization of their Research, Scientometrics, 2011, vol. 86. iss. 3, pp. 629-643.

8. Lazarev V. On Chaos in Bibliometric Terminology, Scientometrics, 1996, vol. 35, iss. 2, pp. 271-277.

9. Pfeiffer M., Fischer M. R., Bauer D. Publication Activities of German Junior Researchers in Academic Medicine: which Factors Impact Impact Factors, available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4960693/ (accessed 31.10.2017).

10. Bolotov V., Kvelidze-Kuznetsova N., Laptev V., Morozova S. The h-Index in the Russian Science Citation Index, Educational Studies, 2014, no. 1, pp. 241-258.

11. Harris G. T. Research Output in Australian University Economics Departments: an Update for 1984-88, Australian Economic Papers, 1990, vol. 29, no. 55, pp. 249-259.

12. Котляров И. Д. Научная работа профессорско-преподавательского состава: управление продуктивностью // Труд и социальные отношения. 2010. № 4. С. 82-90.

13. Полянин А. Д. Недостатки индексов цитируемости и Хирша и использование других наукометрических показателей // Математическое моделирование и численные методы. 2014. № 1 (1). С. 131-144.

14. Wildgaard L., Schneider J. W., Larsen B. A review of the characteristics of 108 author-level bibliometric indicators, Scientometrics, 2014, vol. 101, iss. 1, pp. 125-158.

15. Kyvik S. Productivity in Academia: Scientific Publishing at Norwegian Universities. Oslo: Scandinavian University Press, 1991. 264 p.

16. Kyvik S., Aksnes D. W. Explaining the Increase in Publication Productivity among Academic Staff: A Generational Perspective, Studies in Higher Education, 2015, vol. 40, iss. 8, pp. 1438-1453.

17. Creswell J. W. Faculty Research Performance: Lessons from the Sciences and the Social Sciences. Washington DC: Association for the Study of Higher Education, 1985. 92 p.

18. Prpic K. Characteristics and Determinants of Eminent Scientists’ Productivity, Scientometrics, 1996, vol. 36. iss. 2, pp. 185-206.

19. Prpic K. Gender and Productivity Differentials in Science, Scientometrics, 2002, vol. 55, iss. 1, pp. 27-58.

20. Bentley P. Gender Differences and Factors Affecting Publication Productivity among Australian University Academics, Journal of Sociology, 2012, vol. 48, iss. 1, pp. 85-103.

21. Gorelova O., Lovakov A. Academic Inbreeding and Research Productivity of Russian Faculty Members, available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfmi/abstract_ id=2778004 (accessed 23.10.2017).

22. Yudkevich M., Altbach P., Rumbley L. E. (eds) Academic Inbreeding and Mobility in Higher Education: Global Perspectives. Springer, 2015. 264 p.

23. Dubois P., Rochet J. C., Schlenker J. M. Productivity and Mobility in Academic Research: Evidence from Mathematicians, Scientometrics, 2014, vol. 98, iss. 3, pp. 1669-1701.

24. Bland C., Berquist W. The Vitality of Senior Faculty Members: Snow on the Roof - Fire in the Furnace, available at: https://eric.ed.gov/?id=ED 415733 (accessed 27.10.2017).

25. Kyvik S., Teigen M. Child Care, Research Collaboration, and Gender Differences in Scientific Productivity, Science, Technology, & Human Values, 1996, vol. 21, no. 1, pp. 54-71.

26. Hartley N., Dobele A. Feathers in the Nest: Establishing a Supportive Environment for Women Researchers, The Australian Educational Researcher, 2009, vol. 36, iss. 1, pp. 43-58.

27. Long J. S., Allison P. D., McGinnis R. Rank Advancement in Academic Careers: Sex Differences and the Effects of Productivity, American Sociological Review, 1993, vol. 58, no. 5, pp. 703-722.

28. Perianes-Rodriguez A., Ruiz-Castillo J. Within- and Between-Department Variability in Individual Productivity: the Case of Economics, Scientometrics, 2015, vol. 102, iss. 2, pp. 1497-1520.

29. Reskin B. F. Scientific Productivity, Sex, and Location in the Institution of Science, American Journal of Sociology, 1978, vol. 83, no. 5, pp. 1235-1243.

30. Fox M. F., Mohapatra S. Social-Organizational Characteristics of Work and Publication Productivity among Academic Scientists in Doctoral-Granting Departments, The Journal of Higher Education, 2007, vol. 78, no. 5, pp. 542-571.

31. Crane D. Scientists at Major and Minor Universities: A Study of Productivity and Recognition, American Sociological Review, 1965, vol. 30, no. 5, pp. 699-714.

32. Long J. S. Productivity and Academic Position in the Scientific Career, American Sociological Review, 1978, vol. 43, no. 6, pp. 889-908.

33. Kyvik S. Are Big University Departments Better than Small Ones? Higher Education, 1995, vol. 30, no. 3, pp. 295-304.

34. Allison P. D., Long J. S. Departmental Effects on Scientific Productivity, American Sociological Review, 1990, vol. 55, no. 4, pp. 469-478.

35. Губа К. С. Publish or perish, или развенчание меритократии в науке // Вопросы образования. 2011. № 3. C. 210-226.

36. Schuelke-Leech B. A. Resources and Research: An Empirical Study of the Influence of Departmental Research Resources on Individual STEM Researchers Involvement with Industry, Research Policy, 2013, vol. 42, iss. 9, pp. 1667-1678.

37. Bland C. J., Ruffin M. T. Characteristics of a Productive Research Environment: Literature Review, Academic medicine, 1992, vol. 67, no. 6, pp. 385-397.

38. Dundar H., Lewis D. R. Determinants of Research Productivity in higher Education, Research in Higher Education, 1998, vol. 39, iss. 6, pp. 607-631.

39. Wallmark J. T., Sellerberg B. Efficiency vs. Size of Research Teams, IEEE Transactions on Engineering Management, 1966, vol. 13, iss. 3, pp. 137-142.

40. Wallmark J. T., Holmqvist H. E. S., Eckerstein S., Langered B. The Increase in Efficiency with Size of Research Teams, IEEE Transactions on Engineering Management, 1973, vol. 20, iss. 3, pp. 80-86.

41. Cohen J. E. Publication Rate as a Function of Laboratory Size in Three Biomedical Research Institutions, Scientometrics, 1981, vol. 3, iss. 6, pp. 467-487.

42. Hales R. E., Shahrokh N. C., Servis M. A Department of Psychiatry Faculty Practice Plan Designed to Reward Educational and Research Productivity, Academic Psychiatry, 2005, vol. 29, no. 3, pp. 244-248.

43. Cole S., Cole J. R. Scientific Output and Recognition: A Study in the Operation of the Reward System in Science, American Sociological Review, 1967, vol. 32, no. 3, pp. 377-390.

44. Лави В. Оплата по результатам: влияние на объем и продуктивность работы учителей и принципы оценивания учеников // Вопросы образования. 2010. № 2. С. 63-111.

45. Pelz D. C., Andrews F. M. Scientists in Organizations: Productive Climates for Research and Development. N. Y.-L.- Sydney: John Wiley and Sons Inc., 1966. 318 p.

46. Spangenberg J. F. A., Buijink W., Alfenaar W. Some Incentives and Constraints of Scientific Performance in Departments of Economics, Scientometrics, 1990, vol. 18, iss. 3-4, pp. 241-268.

47. Рощина Я. М., Юдкевич М. М. Факторы исследовательской деятельности преподавателей вузов: политика администрации, контрактная неполнота или влияние среды? // Вопросы образования. 2009. № 3. С. 203-229.

48. Bentley P. J. Cross-Country Differences in Publishing Productivity of Academics in Research Universities, Scientometrics, 2015, vol. 102, iss. 1, pp. 865-883.

49. Isfandyari-Moghaddam A., Hasanzadeh M. A Study of Factors Inhibiting Research Productivity of Iranian Women in ISI, Scientometrics, 2013, vol. 95, iss. 2, pp. 797815.

50. Piro F. N., Aksnes D. W., R0rstadK. A Macro Analysis of Productivity Differences across Fields: Challenges in the Measurement of Scientific Publishing, Journal of the Association for Information Science and Technology, 2013, vol. 64, no. 2, pp. 307-320.

51. Braun T., Glanzel W., Schubert A. The Newest Version of the Facts and Figures on Publication Output and Relative Citation Impact of 100 Countries 1981-1985, Scientometrics, 1988, vol. 13, iss. 5-6, pp. 181-188.

52. Sagasti F. R., Alcalde G. Development Cooperation in a Fractured Global Order: An Arduous Transition. Ottawa: International Development Research Centre, 1999. 197 p.

53. Gantman E. R. Economic, Linguistic, and Political Factors in the Scientific Productivity of Countries, Scientometrics, 2012, vol. 93, iss. 3, pp. 967-985.

54. Кириллова О. В., Солошенко Н. С. Сравнительный анализ России и стран Восточной Европы по публикационной активности и цитированию // Вопросы образования. 2012. № 1. С. 148-175.

55. Beyerchen A. D. Scientists under Hitler: Politics and the Physics Community in the Third Reich. New Haven: Yale University Press, 1977. 287 p.

56. Schofer E. Cross-National Differences in the Expansion of Science, 1970-1990, Social Forces, 2004, vol. 83, no. 1, pp. 215-248.

57. Huff T. E. The Rise of Early Modern Science: Islam, China, and the West. Cambridge University Press, 2017. 396 p.


Для цитирования:


Литвинова Л.И. ФАКТОРЫ НАУЧНОЙ ПРОДУКТИВНОСТИ И ПРОБЛЕМЫ ЕЕ ОЦЕНКИ. Университетское управление: практика и анализ. 2018;22(1):61-75. https://doi.org/DOI 10.15826/umpa.2018.01.006

For citation:


Litvinova L.I. MEASUREMENT AND FACTORS OF ACADEMIC PRODUCTIVITY. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(1):61-75. (In Russ.) https://doi.org/DOI 10.15826/umpa.2018.01.006

Просмотров: 28


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)