Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

MANAGEMENT OF UNIVERSITIES IN THE ASSESSMENTS OF EDUCATIONAL GROUPS

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.03.042

Abstract

The article is of a research type. Its aim is to present evaluation of key educational communities of Ural macroregion universities: academic and teaching community and students' community dealing with different aspects of university management. The empirical basis of the publication consists of the results of sociological research conducted by Ural Federal University team in 2016-2017 under the supervision of one of the authors. The research included expert interview with representatives of academic and teaching community and university administration, as well as mass poll for university lecturers and students of Ural Federal University. The article presents evaluation of management of teaching and research activities of students and lecturers. It demonstrates the degree of their inclusion into university management system and satisfaction with existing situation in this sphere. The level of preparedness of each educational community to participate in different forms of managerial activities is determined. The research results are seen by the authors in the reflection of existing prerequisites for transforming university management as a part of transition from linear to nonlinear higher education model in the macroregion. The conclusion of the article is set on the need for qualitative changes in the system of university management towards openness, democratization, participativity as a prerequisite for improving its social efficacy. The importance of the research is in identifying the prerequisites for transforming university management at the level of the Russian macroregion (Federal Area). For the first time it demonstrates the problems of university management in the macroregion from the point of view of subjective opinions, positions and evaluations of main educational communities. The peculiar feature of the article is the demonstration of positive perspectives of university management related to transformation from linear to nonlinear model.

About the Authors

P. A. Ambarova
Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


G. E. Zborovsky
Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Розовски Г. Университет. Руководство для владельца. М.: НИУ ВШЭ, 2015. 328 с.

2. Кларк Б. Р. Система высшего образования: академическая организация в кросс-национальной перспективе. М.: НИУ ВШЭ, 2011. 360 с.

3. Kaplan G. E. Institutions of academic governance and institutional theory: A framework for further research, Higher Education, 2006, vol. 21, pp. 213-281.

4. Mortimer K. P., Sathre C. O. B. The art and politics of academic governance: Relations among boards, presidents, and faculty. Rowman & Littlefield Publishers, 2010. 160 p.

5. Участие в управлении университетом / отв. ред. О. Бычкова. СПб.: Норма, 2016. 120 с.

6. Лешуков О. В., Лисюткин М. А. Управление региональными системами высшего образования в России: возможные подходы // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 6. С. 29-40.

7. Диев В. С. Исторический контекст управленческих решений в российской науке и высшей школе // Высшее образование в России. 2014. № 7. С. 31-36.

8. Маслов Л. Д., Гаффорова Е. Б. Стратегическое управление вузами: анализ требований заинтересованных сторон // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5. С. 53-60.

9. Как будет меняться управление университетами. Интервью главного редактора А. Клюева с Д. Пург -президентом CEEMAN // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 1. С. 4-6.

10. Управление вузом в современных условиях (опыт Нижегородского университета) / [Р. Г. Стронгин, Е. В. Чупрунов, Б. И. Бедный и др.]. Нижний Новгород: Изд-во ННГУ, 2010. 170 с.

11. Морозова Е. А. Совершенствование управления вузами региона на основе анализа мнения студентов // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 6. С. 102-109.

12. Стегний В. Н. Удовлетворенность преподавателей системой управления в вузе // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2015. № 3. С. 6-15.

13. Зборовский Г. Е. Предпосылки и проблемы концепции нелинейного развития высшего образования в российском макрорегионе // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 6. С. 120-134.

14. Зборовский Г. Е., Амбарова П. А. Концептуальные основы перехода к нелинейной модели высшего образования в регионе // Экономика региона. 2016. № 4. С. 1157-1166.

15. Зборовский Г. Е., Амбарова П. А. Сетевое взаимодействие вузов в системе высшего образования Уральского макрорегиона // Экономика региона. 2017. № 2. С. 446-456.

16. Галажинский Э. В. Востребованные компетенции руководителей университетов: мировые тренды vs российские процессы в образовании // Университетское управление: практика и анализ. 2017. № 2. С. 6-8.

17. Как будет меняться управление университетами. Интервью главного редактора А. К. Клюева с ректором Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» Я. И. Кузьминовым и ректором Уральского федерального университета имени первого Президента России Б. Н. Ельцина В. А. Кокшар овым // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2. С. 5-13.

18. Клюев А. К. Организационное развитие вузов: оптимизация практик // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 6. С. 57-67.

19. Абрамов Р. Н. Менеджериализм и академическая профессия. Конфликт и взаимодействие // Социологические исследования. 2011. № 7. С. 37-47.

20. Красинская Л. Ф. Модернизация, оптимизация, бюрократизация.. Что ожидает высшую школу завтра? // Высшее образование в России. 2016. № 4. С. 73-82.

21. Алавердов А. Р., Громова Н. В. Научно-педагогические работники и административно-управленческий персонал: конфликт интересов или конструктивное взаимодействие? // Высшее образование в России. 2017. № 3. С. 5-16.


Review

For citations:


Ambarova P.A., Zborovsky G.E. MANAGEMENT OF UNIVERSITIES IN THE ASSESSMENTS OF EDUCATIONAL GROUPS. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(3):100-111. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.03.042

Views: 727


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)