Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

IMPROVEMENTS IN NORMS ON THE RATIO BETWEEN THE NUMBER OF PROFESSORIAL STAFF AND THE NUMBER OF THE STUDENTS IN THE FEDERAL RESEARCH UNIVERSITIES.

Abstract

The problem of defining the well-grounded ratio between the number of the professorial staff (PS) and
the number of the students to be trained is not a problem of individual significance. It seems reasonable to
consider the problem only in the correlation with the problem of defining the scope of the wage fund (WF)
allocated by governmental bodies to the PS members per a student. So, two parties are interested in effective
resolution of the problems, namely administration of educational institutions and the RF Ministry of Finance.
As history of the problem shows, the first party exerts every efforts to reduce the number of the students per
an instructor while the second party tries to reach an opposite purpose, i.e. to increase the number of the
students for economy of the state expenditures. The paper analyzes essence of the problem on the base of real
informative materials and expert conclusions, the existing Russian legislative propositions and discussions of
the problems in the Internet conferences.

About the Authors

N. I. Geraskin
Московский инженерно-физический институт (государственный университет)
Russian Federation


K. S. Zaynsev
Московский инженерно-физический институт (государственный университет)
Russian Federation


E. F. Kryuchkov
Московский инженерно-физический институт (государственный университет)
Russian Federation


References

1. Бочков В. Е. Концепция формирования законодательной

2. базы для развития инновационной инфра-

3. структуры отечественного образования - сетевых обра-

4. зовательных учреждений / В. Е. Бочков, Е. В. Буслов,

5. С. А. Кочерга, С. А. Смирнов // Качество дистанционного

6. образования: концепции, проблемы, решения: сб.

7. материалов IX Междунар. науч.-практ. конф. EDQ-2007

8. (Москва, 7 дек. 2007 г.): темат. прил. к журн. ?Откры-

9. тое образование? / под ред. В. Е. Бочкова, О. П. Лебедевой.

10. М.: МГИУ, 2007.

11. Жиганов А. Н. Корпоративная система подготовки

12. и переподготовки кадров в условиях реорганизации

13. атомной отрасли / А. Н. Жиганов, Б. М. Кербель,

14. С. А. Карпов. Северск, 2008.

15. Ивлев В. И. Университетские комплексы в Мор-

16. довии / В. И. Ивлев, Н. П. Макаркин, Н. Е. Фомин //

17. Университетское управление: практика и анализ. 2001.

18. №3.

19. Ивлев В. И. Университетские комплексы в Мор-

20. довии / В. И. Ивлев, Н. П. Макаркин, Н. Е. Фомин //

21. Университетское управление: практика и анализ. 2001.

22. №3.

23. Менеджмент, маркетинг и экономика образова-

24. ния. Сер. Высшее образование. Изд.: НИМБ, 2004.

25. Поручение Правительства Российской Федера-

26. ции от 25 мая 2005 г. № АЖ-П44-2534.

27. Порядок применения системы критериев (пока-

28. зателей), характеризующих образовательно-профессиональные

29. программы и научно- педагогический потен-

30. циал вузов при расчете фонда оплаты труда профессорско-

31. преподавательского состава (материалы рабочей

32. группы экспертов) // Университетское управление: прак-

33. тика и анализ. 1999. № 2(9). С. 30-38.

34. Moons F. European Master of Science in Nuclear

35. Engineering / F. Moons, J. Saphier et. al. // Nuclear

36. Engineering and Design. 2005. № 235. P. 165-172.

37. Nuclear Engineering Enrollments and Degrees

38. Survey, 2006 Data. Prepared by: Analysis and Evaluation

39. Group, Science Education Programs, Oak Ridge Institute

40. for Science and Education. 2007. March.

41. Nuclear Engineering Enrollments and Degrees

42. Survey, 2003 Data. Prepared by: Analysis and Evaluation

43. Group, Science Education Programs, Oak Ridge Institute

44. for Science and Education. 2004. March.


Review

For citations:


Geraskin N.I., Zaynsev K.S., Kryuchkov E.F. IMPROVEMENTS IN NORMS ON THE RATIO BETWEEN THE NUMBER OF PROFESSORIAL STAFF AND THE NUMBER OF THE STUDENTS IN THE FEDERAL RESEARCH UNIVERSITIES. University Management: Practice and Analysis. 2008;(5):39-44. (In Russ.)

Views: 371


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)