Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Commercialization results of scientific-technical activities of higher education: goals, forms, problems

Abstract

The development of the innovative capacity of universities in Russia due to the necessity of
commercialization results of scientific and technical activities, i.e. the transition from the subjective position
of the object in that part of the innovation system, which is the innovation potential and the need to
implement it. At present, laboratories, institutes and universities around the research community all over the
world are increasingly evaluated in terms of cost-effective use of technology in global markets and receive
strategic competitive advantage in the long term. Addressing the commercialization of scientific and technological
activities of universities, their degree is elaborated and implementation not only satisfies, but does not
correspond to the present state of the innovative capacity of higher education in Russia and the national
economy.

About the Author

M. V. Vladyka
Белгородский государственный университет
Russian Federation


References

1. Афонин И. В. Инновационный менеджмент : учеб. пособие. М. : Гардарики, 2005. С. 28.

2. Бедный Б. К, Шейнфельд И. В., Балабанов С. С, Козлов Е. В. Маркетинговая подготовка молодых ученых // Социол. исслед. 2004. № 1, янв.

3. Бовин А. А., Чередникова Л Е. Интеллектуальная собственность: экономический аспект. Москва : ИНФРА- М ; Новосибирск : НГАЭиУ, 2007. С. 137.

4. Бромберг Г. В. Интеллектуальная собственность (с учетом материалов 4-й части Гражданского кодекса Российской Федерации) : монография. М. : ИНИЦ Роспатента, 2008.

5. Друкер Ф. П. Задачи менеджмента в XXI веке: учеб. пособие / пер. с англ. М. : ИД Вильяме, 2000. С. 191.

6. Зинов В. Г. Интеллектуальные ресурсы. Интеллектуальная собственность. Интеллектуальный капитал, М. : АНХ, 2000. С. 33.

7. Клюева Л П. Экономические механизмы управления российскими научными организациями в условиях рыночных преобразований. М., 2003. C. 42.

8. Львов Д. С. Экономика развития. М. : Экзамен, 2008. С. 47.

9. Менеджмент технологических инноваций : учеб. пособие / под ред. проф. С. В. Валдайцева и проф. И. И. Молчанова. СПб. : Изд-во СПбГУ, 2003.

10. Основы инновационного менеджмента. Теория и практика / Л. С. Барютин и др.; под ред. А. К. Казанцева, Л. Э. Миндели. 2-е изд., перераб.и доп. М. : ЗАО Изд-во Экономика, 2004. С. 10.

11. Управление инновациями в организации : учеб. пособие / А. А. Бовин, Л. Е. Чередникова, В. А. Якимо- вич. М. : Омега-Л, 2006. (Высш. шк. менеджмента). С. 137.

12. Федеральный закон от 28 авт. 2009 г. № 137- ФЗ О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации по вопросам создания бюджетными учреждениями науки и образования хозяйственных обществ в целях практического применения (внедрения) результатов интеллектуальной деятельности .

13. Фирсова С. А., Леора С. Н. Коммерциализация результатов исследований и разработок: алгоритмы и решения // Вестн. ИНЖЕКОНа. Сер. Экономика. 2008. Вып. 2 (21). С. 207.

14. Science and Engineering Indicators - 2000. Vol. 1. Wash. : Gov. Print. off. P. 16-17.

15. Schumpeter J. A. The Business Cycles. N. Y.: McGraw-Hill, 1999. P. 10; Science and Engineering Indicators - 2000. Vol. 1. Wash. : Gov. Print. off., 2000. P. 38.

16. Steiglece Dg. Humen Capitel and government of Higher Education // Chronicle of higher education. 1998. Vol. 54, № 19. P. A23-A35.

17. [Электронный ресурс]. URL: h t t p : / / en.wikipedia.org/wiki/Commercialization. 18. [Электронный ресурс]. URL: http://www.politinfo. ru/mi_7.htm


Review

For citations:


Vladyka M.V. Commercialization results of scientific-technical activities of higher education: goals, forms, problems. University Management: Practice and Analysis. 2009;(5):54-63. (In Russ.)

Views: 470


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)