Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

SCIENTIFICALLY-METHODICAL APPROACHES TO THE ESTIMATION OF QUALITY OF EDUCATIONAL SERVICES ON THE BASIS OF PRINCIPLES TQM

Abstract

Methods of self-inspection of realised educational programs used by high schools as a whole do not allow to estimate real quality of educational services and their competitiveness that is shown in low trust to results of an estimation of high schools from outside consumers - trained and employers. It leads to necessity of realisation of process and system approaches for activity on self-inspection of educational programs. In article new approaches to an estimation of educational services in sphere of higher education on the basis of principles TQM that will allow high school to show the declared quality in long-term prospect are offered.

About the Author

I. T. Zaika
Кубанский государственный аграрный университет
Russian Federation


References

1. Аккредитация: процедура и критерии [Электронный ресурс] : официальный сайт Аккредитационного центра Ассоциации инженерного образования России. URL: www.ac-raee.ru/accreditation.php <http://www.ac-raee.ru/accreditation.php>

2. Васильева Е. Ю., Шестакова М. В. Самообследование кафедр в процедуре внутренней оценки деятельности вуза // Университетское управление: практика и анализ. 2009. № 5. С. 15-22.

3. Дорошенко Ю. И. Контроль качества образования в вузе: системность и противоречия // Университетское управление: практика и анализ. 2008. № 1. С. 3841.

4. Заика И. Т. Размышления на тему общественно-профессиональной аккредитации или Как оценивать образование, не ухудшая его качество: взгляд эксперта // Университетское управление: практика и анализ. 2009. № 1. С. 70-73.

5. Никитина Н. Ш., Николаева Н. В. Примерная методика мониторинга и оценивания качества подготовки специалистов в вузе // Университетское управление: практика и анализ. 2008. № 6. С. 79-84.

6. Рейтинг делового высшего образования - рейтинг «Деловой России» [Электронный ресурс] : официальный сайт ООО «Деловая Россия». URL: www.deloros.ru/projects/ratingobr/ratingobr.php <http://www.deloros.ru/projects/ratingobr/ratingobr.php>

7. Рейтингование образовательных ресурсов [Электронный ресурс] : официальный сайт НРА «РейтОР». URL: www.reitor.ru/ru/analitic/reit_resourse <http://www.reitor.ru/ru/analitic/reit_resourse>

8. Руководство по проведению образовательного аудита высших учебных заведений с целью гарантии качества образования и путей его обеспечения. М. : Агентство по общественному контролю качества образования и развитию карьеры, 2008. 41 с.

9. Стандарты и Директивы для гарантии качества высшего образования в Европейском регионе [Электронный ресурс] : федеральный портал «Качество и образование». URL: www.tqm.spb.ru/smkpage.shtml <http://www.tqm.spb.ru/smkpage.shtml>

10. Становление институтов общественно-профессиональной оценки качества образования: монография / О. А. Ильченко и др. М. : Маркет ДС, 2007. (Академическая серия). 652 с.

11. The EFQM Excellence Model [Электронный ресурс]: официальный сайт Европейского фонда менеджмента качества EFQM. URL: www.efqm.org <http://www.efqm.org>


Review

For citations:


Zaika I.T. SCIENTIFICALLY-METHODICAL APPROACHES TO THE ESTIMATION OF QUALITY OF EDUCATIONAL SERVICES ON THE BASIS OF PRINCIPLES TQM. University Management: Practice and Analysis. 2010;(2):24-32. (In Russ.)

Views: 360


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)