Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL ANALYSIS

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.002

Abstract

This article is of philosophic and methodological nature and is aimed at understanding the content of society development stages and relevant university transformation. Philosophical categories «activity-related - social - anthropological» are used as an instrument for analysis. Characteristics of four presented generations of universities are related to different stages of society development: pre-industrial - University 1.0; industrial - University 2.0; post-industrial - University 3.0; cognitive - University 4.0. Transition from one university generation to another is analyzed with the help of «overcoming - suggestion - development» scheme of activities, cognition and thinking, understanding of the world, institutional forms, etc. University changes taking place now are interpreted using the logic of phase transformation as an aspect of post-industrial period. Authors discuss peculiar features of cognitive phase - University 4.0. Obtained results allow for new understanding of changes taking places at universities and define university development perspectives. This article is the second of a series of publications presenting philosophic and methodological grounds of analyzing university transformation as a social institution, characteristics of university generations, description of University 4.0 contour.

About the Authors

V. S. Efimov
Siberian Federal University
Russian Federation


A. V. Lapteva
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Фазовые трансформации и будущее университетов: философско-методологический анализ // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 6. С. 146-158.

2. Вебер М. История хозяйства. Город. М.: Канон-пресс-Ц; Кучково поле, 2001. 576 с.

3. Документы по истории университетов Европы XII-XV вв.: Учебное пособие. Воронеж: ВГПИ, 1973. 157 с.

4. Щедровицкий П. Г. Повестка дня 2010-х. Цикл лекций (2011) [Электронный ресурс]. URL: http://www.fondgp.ru/lib/mmk/180 (дата обращения: 08.09.2016).

5. Постиндустриальный переход в высшем образовании России: на примере анализа развития рынка образовательных услуг Северо-Запада РФ Российской Федерации. Доклад Фонда «Центр стратегических разработок «Северо-Запад». Санкт-Петербург, 2005. 127 с.

6. Тоффлер Э. Третья волна. М.: ACT, 2010. 784 c.

7. Хабермас Ю. Понятие индивидуальности // Вопросы философии. 1989. № 2. С. 35-41.

8. Джонс Дж. К. Методы проектирования. М.: Мир, 1986. 326 с.

9. Генисаретский О. И. Культурно-антропологическая перспектива. М.: Путь, 1995. 215 с.


Review

For citations:


Efimov V.S., Lapteva A.V. PHILOSOPHICAL AND METHODOLOGICAL ANALYSIS. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(1):16-29. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.002

Views: 3759


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)