Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Cognitive University: the contours of the future

Abstract

University development is seen as the development of institutional forms of intelligence in society. Accordingly, the prospects of universities are associated with the phase transition and the formation of "cognitive society". The features of the cognitive society are considered: the significance, scope and forms of intelligence in various processes in the society and collective intelligence as key "productive force" of this society. The task for development of universities and the model variants of universities in the "cognitive world" are discussed. The possibility of new generation universities formation ("cognitive universities") is noted. Necessary modernization of Russian higher school is considered as its "conversion" that is a shift towards other goals, mission and functions in accordance with the economic and socio-cultural changes in society.

About the Authors

V. S. Efimov
Сибирский федеральный уни­верситет
Russian Federation


A. V. Lapteva
Сибирский федеральный уни­верситет
Russian Federation


References

1. Барнетт Р. Осмысление университета / пер. с англ. Р. Е. Гайлевича // Образование в современной культуре / под ред. М. А. Гусаковского. Минск, 2001. С. 97-124.

2. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование - 2030: аналитический доклад / под ред. В. С. Ефимова. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2012. 182 с.

3. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Будущее высшего образования в России: экспертное видение // Университетское управление: практика и анализ. 2011. № 4. С. 52-64.

4. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Высшее образование в России: вызовы XXI века // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 4. С. 6-17.

5. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Корпоративная культура - инструмент развития университета // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 1. С. 23-29.

6. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Форсайт высшей школы России - 2030. Базовый сценарий - «конверсия» высшей школы // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 3. С. 6-21.

7. Ефимов В. С., Лаптева А. В., Дадашева В. А. Форсайт высшей школы России: новые миссии и функции, перспективные технологии и форматы деятельности // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 3. С. 13-48.

8. Ефимов В. С., Лаптева А. В., Румянцев М. В. Будущее высшей школы России: социально-экономические контексты и критические ситуации (по результатам делфи-опроса экспертов) // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 2. С. 24-37.

9. Иноземцев В. Л. К теории постэкономической общественной формации. М., 1995. 330 с.

10. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.

11. Кастельс М. Становление общества сетевых структур // Новая постиндустриальная волна на Западе: Антология / под ред. В. Л. Иноземцева. М., 1999. С. 494-505.

12. Кислов А. Г. Университет эпохи постмодерна // Университетское управление: практика и анализ. 2007. № 3. С. 18-24.

13. Ле Гофф Ж. Интеллектуалы в Средние века / пер. с фр. А. М. Руткевича. 2-е изд. СПб.: Изд-во С.-Петерб. унта, 2003. 160 с.

14. Назарчук А. В. Сетевое общество и его философское осмысление // Вопросы философии. 2008. № 7. С. 61-75.

15. Ортега-и-Гассет Х. Миссия университета // Alma mater (Вестник высшей школы). 2003. № 7. С. 86-87.

16. Переслегин С. Б. Самоучитель игры на мировой шахматной доске. М.: АСТ; СПб.: Terra Fantastica, 2007. 619 с.

17. Покровский Н. Е. Побочный продукт глобализации: университеты перед лицом глобальных изменений // Общественные науки и современность. 2005. № 4. С. 148-154.

18. Постиндустриальный переход в высшем образовании России: на примере анализа развития рынка образовательных услуг Северо-Запада РФ Российской Федерации: Доклад Фонда «Центр стратегических разработок «Северо-Запад». СПб., 2005. 127 с.

19. Розин В. М. Рефлексия образов и сферы образования. [Электрон. ресурс]. URL: http://www.fondgp.ru/lib/mmk/46/#_ftnref16

20. Стоуньер Т. Информационное богатство: профиль постиндустриальной экономики // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс, 1986. С. 392-409.

21. Ясперс К. Идея университета / пер. с нем. Т. В. Тягуновой под ред. О. Н. Шпарага; под общ. ред. М. А. Гусаковского. Минск: БГУ, 2006. 159 с.

22. GordonR. J. Is U.S. economic growth over? Faltering innovation confronts the six headwinds. NBER Working Paper. 2012. № 18315.

23. Readings B. The university in ruins. Cambridge: Harvard University Press, 1996.


Review

For citations:


Efimov V.S., Lapteva A.V. Cognitive University: the contours of the future. University Management: Practice and Analysis. 2014;(6):18-29. (In Russ.)

Views: 477


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)