Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Personnel policy in universities in dynamic institutional environment: differentiation or standardization?

Abstract

This paper considers the results of research dedicated to study the range of features of universities contemporary personnel policy. This policy is currently transforming under the influence of range of institutional changes. What types of responses do universities demonstrate to meet the transformations? The following proposition was done: increasing pressure of government and society on universities can be considered as a trigger for organizational adjustment initialization. It could lead either to standardization or to differentiation of general and functional strategies including personnel management. The expert survey has been done (15 expert from universities situated in 10 regions of the Russian Federation). It allowed for marking the scopes of standardization and differentiation of universities personnel policies as well as the range of response to institutional changes (reactive, proactive and status quo).

About the Authors

K. V. Zinkovskiy
Национальный исследователь­ский университет «Высшая школа экономики»
Russian Federation


D. I. Khlebovich
Бай­кальский государственный университет эко­номики и права
Russian Federation


References

1. Абрамов Р. Н. Менеджериализм и академическая профессия. Конфликт и взаимодействие // Социс. 2011. № 7. С. 37-47.

2. Анисимов В. М. Кадровая политика России: философская и функциональная основы // Вопросы философии. 2010. № 4. C. 48-60.

3. Будущее высшего образования и академической профессии: страны БРИК и США. М.: Изд. дом НИУ-ВШЭ, 2013.

4. Василенко Н. В. Институциональный подход к зшраМЕнию образованием: автореф. дис. д-ра экон. наук: 08.00.05. СПб., 2009.

5. Кларк Б. Р. Поддержание изменений в университетах. Преемственность кейс-стади и концепций. М.: Изд. дом ВШЭ, 2011.

6. Ключарев Г. А. Экспертная оценка эффективности модернизации образования [Электронный ресурс] / Институт социологии РАН. М., 2012. URL: www.isras.ru/ files/File/рubl/ klucharev_ ekspertnayaocenka. рdf (дата обращения 15.03.2013).

7. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Дифференциация в высшем образовании // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5. С. 43-52.

8. Контракты в академическом мире / сост. и науч. ред. М. М. Юдкевич. М.: Изд. дом ВШЭ, 2011.

9. Павлюткин И. В. Конструирование университета как организации // Экономическая социология. 2011. № 1. С. 104-123.

10. Павлюткин И. В. Управление университетом в условиях новой рыночной ситуации (к концепции «нового менеджериализма») // Вопросы образования. 2004. № 3. С. 57-65.

11. Розанова Н. В., Савицкая Е. В. Вузы в 21 веке: вызовы со стороны исследовательской работы // Вопросы экономики. 2006. № 7. С. 109-119.

12. Стратегии развития российских вузов: ответы на новые вызовы / под науч. ред. Н. Л. Титовой. М.: МАКС Пресс, 2008.

13. ТихомироваН. В., Кочерга С. А. Обучение персонала вуза в условиях перехода к информационному обществу // Инновации в образовании. 2010. № 7. С. 130-142.

14. Торкунов А. В. Задачи и вызовы университетской политики // Международные процессы. 2011. № 1. C. 50-57.

15. Фадеева И. М., Шаманаев П. А., Соколова М. Ю. Управление кадровым потенциалом исследовательского университета на основе информационных систем // Университетское управление: практика и анализ. 2011. № 2. С. 23-31.

16. Фрумин И. Д., Добрякова М. С. Что заставляет меняться российские вузы: договор о невовлеченности // Вопросы образования. 2012. № 2. С. 159-191.

17. Чириков И. С. Академическое развитие в университете: опыт зарубежных вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 5. С. 15-23.

18. Юдкевич М. М. Российская академическая профессия и построение университетов мирового класса [Электронный ресурс] // Отечественные записки. 2013. № 4. URL: http://www.strana-oz.ru/2013/4/rossiyskaya-akademicheskaya-professiya-i-postroenie-peredovyh-universitetov (дата обращения: 18.01.2014).

19. Becker В., Gerhart B. The impact of human resource management on organizational performance: progress and prospects [Electronic resource] // Academy of management Journal. 1996. № 39. URL: http://www.jstor.org/stable/ 256712?seq=1 (accessed 18.01.2014).

20. Hope-Hailey V., Gratton L., McGovern P. et al. A chameleon function? HRM in the '90s // Human Resouce Management Journal. 1997. Vol. 7. № 3. P. 5-18.

21. Strike T., Taylor J. The Career Perceptions of Academic Staff and Human Resource Discourses in English Higher Education // Higher Education Quarterly. 2009. Vol. 63. № 2. P. 177-195.

22. Welsh J., Metcalf J. Administrative Support for Institutional Effectiveness Activities: responses to the "new accountability" // Journal of Higher Education Policy and Management. 2004. Vol. 25. № 2. P. 183-193.


Review

For citations:


Zinkovskiy K.V., Khlebovich D.I. Personnel policy in universities in dynamic institutional environment: differentiation or standardization? University Management: Practice and Analysis. 2014;(4-5):138-148. (In Russ.)

Views: 541


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)