Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Graduates of phd programs in natural sciences in the labor market

Abstract

We present the results of employment monitoring of graduates of PhD programs in natural and precise sciences. A comparative analysis is given of the distribution of the graduates with a PhD (Candidate of Sciences) degree and those having no such degree with respect to the types of their activities, groups of occupations, and positions. The influence of the degree on the graduates' professional career is examined.

About the Authors

B. I. Bednyi
Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского
Russian Federation


L. A. Ostapenko
Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского
Russian Federation


T. V. Serova
Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского
Russian Federation


References

1. Артамонова Ю. Д., Демчук А. Л., Моисеева В. В. Сетевая аспирантура: теория и практика вузов Европы и России // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 138-146.

2. Байденко В. И., Селезнева Н. А. Содержательно-структурные особенности европейского докторского образования // Там же. 2010. № 10. С. 89-104.

3. Бедный Б. И. Роль и структура образовательной подготовки в аспирантуре нового типа // Там же. 2013. № 12. С. 78-89.

4. Бедный Б. И., Гурбатов С. Н., Остапенко Л. И. Выпускники аспирантуры социогуманитарного профиля на рынке труда // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 3. С. 40-45.

5. Бедный Б. И., Казанцев В. Б., Чупрунов Е. В. Подготовка научно-педагогических кадров в аспирантуре: исследовательские школы // Высшее образование в России. 2014. № 6. С. 34-42.

6. Бедный Б. И., Миронос А. А. Тенденции развития аспирантуры в инновационном обществе // Там же. 2009. № 9. С. 79-86.

7. Бедный Б. И., Миронос А. А., Серова Т. В. Методика оценки эффективности подготовки научных кадров в аспирантуре // Вестн. ННГУ. 2010. № 5. С. 11-19.

8. Бедный Б. И., Миронос А. А., Балабанов С. С. Факторы эффективности и качества подготовки научных кадров в аспирантуре (социологический анализ) // Университетское управление: практика и анализ. 2007. № 5. С. 56-65.

9. Бедный Б. И., Чупрунов Е. В. О некоторых направлениях развития системы подготовки научных кадров в высшей школе // Высшее образование в России. 2012. № 11. С. 3-15.

10. Березина Е. Степень не заменит опыта // Карьера и менеджмент : рос. бизнес-газета. 2012. 6 марта.

11. Гуртов В. А., Серова Л. М., Степусь И. С. и др. Развитие мониторинга трудоустройства выпускников // Высшее образование в России. 2014. № 5. С. 11-23.

12. Макет федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по программам подготовки научно-педагогических кадров в аспирантуре (адъюнктуре) [Электронный ресурс]. URL: http://umo.sportedu.ru/sites/umo.sportedu.ru/files/maket.pdf (дата обращения: 19.07.2014).

13. Максимцев И. А., Чиркова А. В. Тенденции развития докторского образования в европейских университетах // Российское предпринимательство. 2012. № 2 (200). С. 147-154.

14. Ориоль Л. Доктора наук: карьера, востребованность, международная мобильность // Форсайт. 2010. Т. 4, № 4. С. 26-41.

15. Современная аспирантура и судьба института повышения квалификации (круглый стол) // Высшее образование в России. 2014. № 6. С. 130-149.

16. Современная аспирантура и судьба института повышения квалификации (круглый стол), ч. 2 // Там же. 2014. № 7. С. 71-85.

17. Шматко Н. А. Мониторинг рынка труда научных кадров высшей квалификации (в рамках международного исследования ОЭСР, Евростата, Института статистики ЮНЕСКО) : аннотация проекта. 2010 [Электронный ресурс]. URL: http://www.hse.ru/org/projects/ 26406323 (дата обращения: 07.06.2014).

18. Auriol L., Misu M, Freeman R. A. Careers of Doctorate Holders: Analysis of Labour Market and Mobility Indicators [Electronic resource] // OECD Science, Technology and Industry Working Papers. 2013, Apr. OECD Publishing. Paris, 2013. 62 p. URL: http://dx.doi.org/10.1787/ 5k43nxgs289w-en

19. Eggermont J. General skills development in doctoral training / Bolonga-Projekte der Osterreichischen Universitatskonferenz. 2008. 9 Dez. Wein, 2008 [Electronic resource]. URL: www.unico.ac.at/upload/abstract_ skillsdevelopment_wein_dec08.pdf.

20. Kehm В. М. Developing Doctoral Degrees and Qualifications in Europe: Good Practice and Issues of Concern - A Comparative Analysis [Electronic resource] // Doctoral Studies and Qualifications in Europe and the United States: Status and Prospects / ed. by J. Sadlak (Studies on Higher Education). UNESCO/CEPES. Bucharest, 2004. URL: www.unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136456e.pdf.

21. Turk-Bicakci L., Berger A., Haxton C. The Nonacademic Careers of STEM PhD Holders [Electronic resource] // Broadening Participation in STEM Graduate Education. 2014. Apr. URL: http://www.air.org/sites/default/files/downloads/report/STEM%20nonacademic%20careers%20April14.pdf (accessed: 07.04.2014).


Review

For citations:


Bednyi B.I., Ostapenko L.A., Serova T.V. Graduates of phd programs in natural sciences in the labor market. University Management: Practice and Analysis. 2014;(3):67-73. (In Russ.)

Views: 477


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)