Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

New models of engineering education

https://doi.org/10.15826/umj.2016.102.005

Abstract

The article presents the concept of engineering education development based on engineering master course models and broad engineering bachelor programs that are founded on the principles of continuity and interdisciplinary approach considering international best practices [1]. ideas forming the foundation of this concept are widely discussed in the academic sphere with active participation of professional communities and go in line with best practices of international engineering education [2]. Opinion and recommendations of employers are formed during round tables and interviews conducted with the aim of researching the needs in engineering and technological competencies for modern industry [3]. From the point of view of technological importance for university management system the most interesting models are those related to network forms of implementing educational programs and recommendations on creating pillar chairs, real mechanisms of partnership with companies, educational and research institutions. The most vivid peculiarities of higher education are the training results methodology [4], educational projects and partnership require testing and bet practice analysis that would lead to newly developed norms and methodology. The article presents original conceptual solutions of higher engineering school of UrFU in terms of introducing new engineering education models [5].

About the Authors

O. I. Rebrin
Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltzin
Russian Federation


I. I. Scholina
Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltzin
Russian Federation


References

1. Ребрин О. И. Новые модели инженерного образования. Екатеринбург: ООО «Издательский дом "Ажур"», 2015. 77 с.

2. Crawley E. F., Malmqvist J., Ostlund S. Rethinking Engineering Education. The CDIO Approach. 2014. ISBN-13: 978-0387382876.

3. Воспроизводство инженерных кадров: вызовы нового времени / под общ. ред. Л. Н. Банниковой. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2015. 364 с.

4. Gibbs A., Kennedy D., Vickers A. Learning Outcomes, Degree Profiles, Tuning Project and Competences // J. of the European Higher Education Area. 2012. № 15 (5). P. 71-87.

5. Проектирование образовательной среды формирования современного инженера / под ред. Л. Н. Банниковой, Ю. Р. Вишневского. Екатеринбург: УрФУ, 2013, 220 с.

6. Crawley E. F., Malmqvist J., Lucas W. A., Brodeur D. R. The CDIO Syllabus v2.0. An Updated Statement of Goals for Engineering Education // Proceedings of the 7th International CDIO Conference. Technical University of Denmark, Copenhagen. 2011. June 20-23. CDIO.

7. Ребрин О. И. Использование результатов обучения при проектировании образовательных программ УрФУ. Изд-е 2-е, доп. Екатеринбург: ООО «Издательский дом "Ажур"», 2014. 32 с.

8. Ребрин О. И. Разработка и реализация совместных образовательных программ УрФУ. Екатеринбург: ООО «Издательский дом "Ажур"», 2015. 42 с.

9. Банникова Л. Н., Воронина Л. Н. Институциональные основы и проблемы подготовки инженеров-исследователей в условиях аспирантуры / Изв. УрФУ. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2015. № 1. С. 60-69.

10. Rebrin O., Sholina I. Features of the modern educational environment for engineers, DAAAM International Scientifik Book 2014, Published by DAAAM International Vienna. Vienna, 2014.

11. Bannikova L., Boronina D., Ronzhina D. Master training of engineers: regional experience Международная конференции "CSR: Universities build the World" Prague, September 11-14, 2015.

12. Стратегическое партнерство вузов и предприятий / под ред. проф. В. М. Кутузова. СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2013. 152 с. ISBN 978-5-7629-1334-8.

13. Инженерное образование: вызовы нового времени («Круглый стол») // Известия УрФУ Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2015. № 4. С. 168-175.

14. Банникова Л. Н., Согрина В. Н. Система повышения профессионального мастерства инженерных кадров в оценках экспертов // Социально-профессиональная мобильность в XXI веке : сб. материалов 2-й Всерос. конф. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2015. С. 22-28.

15. Профессионализм инженера-конструктора: анализ, оценка и совершенствование : монография / А. П. Исаев, А. М. Козубский, Л. В. Плотников, Г. Г. Суханов, Н. И. Фомин, В. О. Фурин. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. 168 с. ISBN 978-5-7996-1580-2

16. Банникова Л. Н., Согрина В. Н. К вопросу о подготовке научно-исследовательских кадров // Социальные вызовы и ограничения новой индустриализации в регионах России : материалы IV Тюмен. социолог. форума. 08-09 октября 2015 г. / под ред. М. М. Акулич, Г. С. Корепанова. [Электронный ресурс]. Тюмень: Тюмен. обл. дума, ФБОУ ВПО «Тюменский государственный нефтегазовый университет», 2015. С. 871-875. - 1 электр. оптич. диск (CD-R).


Review

For citations:


Rebrin O.I., Scholina I.I. New models of engineering education. University Management: Practice and Analysis. 2016;(2):61-71. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.102.005

Views: 599


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)