КРОСС-КУЛЬТУРНОЕ СРАВНЕНИЕ УЧЕБНОЙ ВОВЛЕЧЕННОСТИ СТУДЕНТОВ
https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.034
Аннотация
Список литературы
1. Кабанова Е. А. Вебометрический рейтинг как инструмент оценки деятельности вузов // Вопросы территориального развития. 2015. Вып. 2. № 22. С. 1-16.
2. Ефимов В. С., Лаптева А. В. Университет фронтира: на пути к новому поколению // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Том 21. № 6. С. 6-18.
3. Лебедева Н. М. Влияние ценностей на отношение к инновациям в России и Китае // Общественные науки и современность. 2010. № 3. С. 37-49.
4. Ли Ц. Культурные основы обучения: Восток и Запад [Текст] / пер. с англ. А. Апполонова, Т. Котельниковой; под науч. ред. С. Филоновича; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики».- М.: Изд. Дом Высшей школы экономики, 2015. 464 с.
5. Joy S., Kolb D. A. Are There Cultural Differences in Learning Style? International Journal of Intercultural Relations, 2009, vol. 33, no.1, pp. 69-85.
6. Arum R., Roksa J. Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses. University of Chicago Press, 2010. 272 p.
7. Nelson K. The First Year in Higher Education - Where to from here? The International Journal of the First Year in Higher Education, 2014, vol. 5, no.2, pp. 1-20.
8. Astin A. What Matters in College? Four Critical Years Revisited, San Francisco, Cal.: Jossey-Bass, 1993.
9. Ashwin P., Mcvitty D. The meanings of student engagement: implications for policies and practices. In: The European higher education area. Cham: Springer, 2015, pp. 343-359.
10. Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность: почему важно изучать процесс обучения, а не только его результат?// Профессиональные обзоры/рефераты. 2012. С. 11-21.
11. Малошонок Н. Г. Вовлеченность студентов в учебный процесс в НИУ ВШЭ в 2011 и 2012 гг. // Universitas. 2013. Т. 1. № 1. С. 23-47.
12. Малошонок Н. Г. Вовлеченность студентов в учебный процесс в российских вузах // Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
13. Малошонок Н. Г. Как восприятие академической честности среды университета взаимосвязано со студенческой вовлеченностью: возможности концептуализации и эмпирического изучения // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 35-60.
14. Maloshonok N. National Differences in Student Engagement: Comparison of the US, Chinese, and Russian Highly Selective Universities. Manuscript submitted for publication. 2018.
15. Strauss L. C., Terenzini P. T. The effects of students’ in-and out-of-class experiences on their analytical and group skills: A study of engineering education. Research in Higher Education, 2007, vol. 48, no.8, pp. 967-992.
16. Kilgo C. A., Sheets J. K. E., Pascarella E. T. The link between high-impact practices and student learning: Some longitudinal evidence. Higher Education, 2014, vol. 69, no. 4, pp. 509-525.
17. Smith K. A., Sheppard S. D., Johnson D. W., Johnson R. T. Pedagogies of Engagement: Classroom-Based Practices. Journal of Engineering Education, 2005, vol. 94, no. 1, pp. 1-15.
18. Kuh G. Assessing what really matters to student learning: inside the National Survey of Student Engagement. Change, 2001, vol. 33, no.3, pp. 10-17.
19. Kuh G. What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of college student development, 2009, vol. 50, no. 6, pp. 683-706.
20. Coates H. The Value of Student Engagement for Higher Education Quality Assurance. Quality in Higher Education, 2005, no. 11.
21. Kinzie J., Mccormick A. C., Gonyea R. M. Using Student Engagement Results to Oversee Educational Quality. 2016. URL: https://www.agb.org/trusteeship/2016/januaryfebruary/using-student-engagement-results-to-oversee-educational-quality 03.06.2018.
22. Mann S. J. Alternative Perspectives on the Student Experience: Alienation and Engagement. Studies in Higher Education, 2001, vol. 26, no.1, pp. 7-19.
23. Haskell N. Classroom strategies to improve student self-efficacy and learning outcomes [Blog post]. 2016. URL: https://www.pearsoned.com/improve-self-efficacy-learning-outcomes/25.05.2018.
24. Терентьев Е. А., Груздев И. А., Горбунова Е. В. Суд идет: дискурс преподавателей об отсеве студентов // Вопросы образования. 2015. № 2. С. 129-151.
25. MokKaHo. Questing for Internationalization of Universities in Asia: Critical Reflections. Journal of Studies in International Education, 2007, vol. 11, pp. 433-454.
26. Хухлаева О. В., Чибисова М. Ю. Работа психолога в многонациональной школе: Учебное пособие. М.: Форум, 2011. 176 с.
27. Terzian S., Osborne A. International college students. In M. J. Cuyjet, M. F. Howard-Hamilton, D. L. Cooper (Eds.) Multiculturalism on campus: Theory, models, and practices for understanding diversity and creating inclusion (pp. 237-263). Sterling, VA: Stylus, 2011.
28. Zhang J., Goodson P. Acculturation and psychological adjustment of Chinese international students: Examining moderation and mediation effects. International Journal of Intercultural Relations, 2011, no. 35, pp. 614-627.
29. Yu B., Shen H. Predicting roles of linguistic confidence, integrative motivation and second language proficiency on cross-cultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 2012, no. 36, pp. 72-82.
30. Robertson M., Line M., Jones S., Thomas S. International students, learning environments and perceptions: A case study using the Delphi technique. Higher Education Research and Development, 2000, vol.19, no.1. pp. 89-102.
31. Summers M., Volet S. Students’ attitudes towards culturally mixed groups on international campuses: impact of participation in diverse and non-diverse groups. Studies in Higher Education, 2008, vol. 33, no.4, pp. 357-370.
32. Dahlin B., Watkins D. The role of repetition in the processes of memorizing and understanding: A comparison of the views of Western and Chinese secondary school students in Hong Kong. British Journal of Educational Psychology, 2000, vol. 70, pp. 65-84.
33. Hofstede G. Cultural differences in teaching and learning. International Journal of Intercultural Relations, 1986, vol. 10, no. 3, pp. 301-320.
34. Hofstede G., Hofstede G. J. Cultures and organization: Software of the mind. London: McGraw-Hill. 2005.
35. Латов Ю. В., Латова Н. В. Российская экономическая ментальность на мировом фоне. Общественные науки и современность. 2001. № 4. С. 31-43.
36. Данилова Е., Тарарухина М. Российская производственная культура в параметрах Г. Хофштеда // Мониторинг общественного мнения. 2003. № 3(65). С. 53-54.
37. Bruner J. Culture and mind: Their fruitful incommensurability. Ethos, 2008, vol. 36, no. 1, pp. 29-45.
Рецензия
Для цитирования:
Щеглова И.А. КРОСС-КУЛЬТУРНОЕ СРАВНЕНИЕ УЧЕБНОЙ ВОВЛЕЧЕННОСТИ СТУДЕНТОВ. Университетское управление: практика и анализ. 2018;22(3):155-164. https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.034
For citation:
Shcheglova I.A. CROSS-CULTURAL COMPARISON OF STUDENTS’ ACADEMIC ENGAGEMENT. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(3):155-164. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.034