Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

SEARCH-BASED ALGORITHM FOR PRACTICE-ORIENTED EDUCATIONAL PROGRAMS ON THE BASIS OF PROFESSIONAL STANDARDS

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.026

Abstract

The article presents main ideas of forming competence - based practice - oriented educational program. Peculiar features of this method is in broad use of actualized information from open Internet sources. Special algorithms for automated search and formation of professions and employers lists based on analysis of professional standards were developed. This method is universal and can be applied to designing and altering educational programs at the universities. In the process of implementing algorithms for searching, processing and selecting information authors formed lists of professional standards for professional activity types, professions according to the Russian classificatory of professions for workers and office workers, employers organizations and position types which can be useful for university employment centers, as well as teaching and methodic departments and educational institutions managers in organizing their everyday activities. Conducted analysis of vacancies presented by employers from the obtained list allowed for forming the list of requirements (competencies) for potential employees. Research results formed the basis of designing bachelor program in the specialization «Mechatronics and robotics», practical orientation of which should facilitate employment of Petrozavodsk State University graduates at the companies situated in Karelia Republic and North - Western Federal District and meet personnel needs of these companies by means of providing them with specialists with required competencies.

About the Authors

E. A. Pitukhin
Petrozavodsk State University
Russian Federation


O. A. Zyateva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


L. V. Shchegoleva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Сычева В. О. Согласование компетентностного подхода к разработке образовательных программ с требованиями рынка труда // Научно-методический электронный журнал КОНЦЕПТ. 2015. Т. 30. С. 576-580.

2. Pozdneev B., Busina F., Sutyagin M., Ovchinnikov P., Popov D., Levchenko A. Development of Educational Programs and ICT Skills of Personnel Based on Harmonization of Standards Requirements, 9th Annual International Conference of Education, Research and Innovation Proceedings, [Seville], 2016, pp. 4750-4759.

3. Ивашкова Н. И. Методические подходы к формированию актуальных образовательных программ вуза // Маркетинг России: профессиональные и образовательные стандарты маркетолога России. Требования времени: материалы Четвертой международной научно-практической конференции, посвященной 110-й годовщине РЭУ им. Г. В. Плеханова. М.: Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова, 2017. С. 75-80.

4. Митасова О. В. Внедрение механизмов привлечения работодателей к формированию и реализации образовательных программ // Педагогический поиск. 2017. № 9. С. 47-50.

5. Ломакина О. В. Участие работодателей в формировании образовательных программ как фактор качества образовательных услуг // Качество современных образовательных услуг - основа конкурентоспособности вуза: сб. ст. по материалам межфакультетской учеб.-метод. конф. / отв. за вып. М. А. Шаталова. Краснодар: КубГАУ им. И. Т. Трубилина, 2016. С. 354-356.

6. Цыганов А. А. Участие работодателей в формировании практико-ориентированных образовательных программ на основе создания базовых кафедр // Образование и право. 2016. № 3. С. 174-182.

7. Дмитриев С. М., Ермакова Т. И., Ивашкин Е. Г. Опыт работы технического университета с базовыми кафедрами // Высшее образование в России. 2014. № 2. С. 73-81.

8. Бичурин Х. И., Островская А. А., Анфимова М. Л. И. Развитие научного потенциала предприятия за счет создания базовых кафедр // Экономика и предпринимательство. 2014. № 8 (49). С. 690-692.

9. Лазарев И. Г. Ориентированное на практику обучение - ответ на требования внешней среды // Высшее образование в России. 2012. № 4. С. 3-13.

10. Грищенко С. Г., Кисель Н. Н. Опыт внедрения практико-ориентированного обучения по инженерным направлениям подготовки в Южном федеральном университете // Инженерное образование. 2014. № 15. С. 158-164.

11. Питухин Е. А., Тулаева А. И., Шабалина И. М. Разработка системы классификации профессиональных компетенций в IT-сфере // Фундаментальные исследования. 2017. № 10-2. С. 250-254.

12. Pitukhin E., Varfolomeyev A., Tulaeva A. Job Advertisements Analysis for Curricula Management: the Competency Approach, 9th Annual International Conference of Education, Research and Innovation Proceedings, [Seville], 2016, pp. 2026-2035.

13. Wang J., Li Y. Design and implementation of curriculum resource management model based on domain ontology, Proc. Computer Science and Information Technology Conf., 2010, pp. 217-221.

14. Paquette G. An Ontology and a Software Framework for Competency Modeling and Management, Educational Technology & Society, 2007, vol. 10, no. 3, pp. 1-21.

15. Варфоломеев А. Г., Питухин Е. А., Тулаева А. И. Концепция информационной системы управления учебными планами вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 5 (105). С. 122-132.

16. Мартынов В. В., Филосова Е. И., Шаронова Ю. В., Ширяев О. В. Теоретические и методологические основы создания информационных систем управления подготовкой специалистов по требованиям работодателей // Управление экономикой: методы, модели, технологии: материалы XV Междунар. науч. конф.: в 2 т. Уфа. 2015. Т. 2. С. 220-223.

17. Профессиональные стандарты [Электронный ресурс]. URL: http://profstandart.rosmintrud.ru/obshchiy-informatsionnyy-blok/natsionalnyy-reestr-professionalnykh-standartov/reestr-professionalnykh-standartov/archive.php (дата обращения 25.12.2017).

18. Справочник кодов и общероссийских классификаторов «КлассИнформ.ру» [Электронный ресурс]. URL: http://classinform.ru/ (дата обращения 18.01.2018).

19. Pitukhin E., Dyatlova A., Tulaeva A., Varfolomeyev A. Information Technology Employers Analysis: the Case Study of the North-West of Russia, 10th Annual International Conference of Education, Research and Innovation Proceedings, [Seville], 2017, pp. 2643-2652.

20. Астафьева М. П., Зятева О. А., Пешкова И. В., Питухин Е. А. Анализ показателей эффективности деятельности российских вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 4 (98). С. 4-18.


Review

For citations:


Pitukhin E.A., Zyateva O.A., Shchegoleva L.V. SEARCH-BASED ALGORITHM FOR PRACTICE-ORIENTED EDUCATIONAL PROGRAMS ON THE BASIS OF PROFESSIONAL STANDARDS. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(3):49-60. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.026

Views: 671


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)