Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Economic aspects of qualitative parameters of the educational program in higher education

https://doi.org/10.15826/umj.2016.104.026

Abstract

In the current economic conditions one of the key parameters of competitiveness of higher education is the quality of educational services determined by the system parameters, including demand for graduates on the labor market, the availability and scope of applied skills of the recipient of the educational service. University management should be focused on the development of new tools for accessing competitiveness of educational services, including identification of the key parameters of the cost of paid educational services. In this article it is expected to study the basic, fundamental elements of quality of education system in higher education. First and foremost, the approach to calculating the cost of the educational program that is more comprehensive, unlike educational services, which, in turn, acts as a “product” from an economic point of view, and as a “process” - from the point of view of its social function. The article also attempts to assess the quality of the educational program, subject to the established University cost, and indicators of the evaluation of educational services on the part of employers and the academic community.

About the Authors

M. A. Borovskaja
Southern Federal University
Russian Federation


I. K. Shevchenko
Southern Federal University
Russian Federation


Y. V. Razvadovskaja
Southern Federal University
Russian Federation


A. A. Marchenko
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ // Рос. газета. 2012. 30 декабря.

2. Багаутдинова Н. Г. Инновационный потенциал высшей школы: анализ и оценка. М.: ЗАО «Издательство “Экономика”», 2002. 21 c.

3. Социально-экономический механизм интеграции рынка образовательных услуг в рынок труда: региональный аспект / под ред. М. А. Боровской. Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2005. 256 c.

4. Радугина О. А. Образовательная культура общества как целостный социальный феномен // Философия и общество. 2011. № 1. С. 130.

5. Галичин В. А. Международный рынок образовательных услуг: основные характеристики и тенденции развития. М.: Изд. дом «Дело» РАНХиГС, 2015. 5 с.

6. Управление в высшей школе: опыт, тенденции, перспективы/ руководитель авт. коллектива В. М. Филиппов. 2-е изд. М.: Логос, 2006. 488 с.

7. Боровская М. А., Шевченко И. К., Развадовская Ю. В., Бечвая М. Р. Система стимулирования как инструмент повышения результативности научно-образовательной деятельности: опыт федеральных университетов // Университет. управление: практика и анализ. 2013. № 4 (86). С. 79-86.

8. Об утверждении Порядка определения платы для физических и юридических лиц за услуги (работы), относящиеся к основным видам деятельности федеральных бюджетных учреждений, находящихся в ведении Министерства образования и науки Российской Федерации, оказываемые ими сверх установленного государственного задания, а также в случаях, определенных федеральными законами, в пределах установленного государственного задания: Приказ Минобрнауки России № 1898 от 20 декабря 2010 г. // Рос. газета. 2011. 14 января.

9. Боровская М. А., Ястребова О. К., Цветкова А. В., Михалькова Е. Е. Групповые нормативы затрат по специальностяминаправлениямподготовкикакключевойэтап реформы финансирования вузов // Высш. образование в России. 2012. №6. С. 3-14.

10. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 38.04.01 Экономика (уровень магистратуры: Приказ № 321 от 30 марта 2015 г. // Офиц. интернет-портал правовой информации www.pravo.gov.ru. 2015, 24 апреля.

11. Рейтинги репутации вузов по укрупненным направлениям (RAEX, 2015 год) [Электронный ресурс] URL: http://raexpert.ru/rankings/vuz/vuz_2015/vuz_reputation_2015/ (дата обращения: 05.08.2016).


Review

For citations:


Borovskaja M.A., Shevchenko I.K., Razvadovskaja Y.V., Marchenko A.A. Economic aspects of qualitative parameters of the educational program in higher education. University Management: Practice and Analysis. 2016;(4):40-48. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.104.026

Views: 495


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)