Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

ВОЗМОЖНОСТИ СУБАРКТИЧЕСКИХ ВУЗОВ ДЛЯ РЕШЕНИЯ КАДРОВЫХ ПРОБЛЕМ АРКТИКИ

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.04.054

Abstract

The case presented in the article describes the experience of Petrozavodsk State University as a largest pillar university of Northern European part of Russia in the field of searching for the mechanisms of broadening its participation in strategic development of Arctic region of Russia by means of training staff in relevant specializations/ fields of training. Nowadays there is a deficit of highly qualified specialists in several professions important for the Arctic region of Russia which will grow in future together with the development of Arctic projects. This leads to the necessity of training specialists for Arctic region not only at the universities situated there, but also at the universities from other regions. The research is based on comparative analysis of existing list of arctic professions which are in demand now and require higher education as well as personnel training structure at Petrozavodsk State University as a Sub-Arctic university with a potential for solving staff problems from several regions of the Russian Federation. Results of the conducted evaluation are presented in the terms of classification “deficit (a lack of labor resources) -balance (a balance between supply and demand for labor resources) - proficit (an excess of labor resources)”. According to the results of research the specializations/ areas of training in which PetSU can train graduates for meeting the demand in highly qualified specialists in Arctic region of Russia. Based on that information materials were developed on potential and perspectives of the university with detailed information about those specializations and areas of training that are in demand. Suggested mechanism is universal and can be used in organizing management of universities in other regions including pillar universities as well as the direction for network cooperation between the universities of Arctic and sub - Arctic regions. This research obtained information from the following sources: results of post - graduates‘ employment monitoring; documents on strategic development of territories in Arctic region of Russia; questionnaires results from leading employers of Arctic region of Russia; monitoring of employment agencies vacancies; list of specializations in demand on the Federal level of Ministry of Labor of the Russian Federation; forecasts on demand for personnel in the Arctic region economy

About the Authors

S. V. Shabaeva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


I. S. Stepus
Petrozavodsk State University
Russian Federation


E. A. Khoteeva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Цибульский А. В., Фишкин Д. О. Роль кадрового обеспечения в контексте проектного подхода к социальноэкономическому развитию Арктической зоны России // Арктика - национальный мегапроект: кадровое обеспечение и научное сопровождение / отв. ред. Е. В. Кудряшова. Архангельск: САФУ, 2016. С. 42-43.

2. Родионова И. Северный профиль // Эксперт СевероЗапад. 2014. № 07-08. C. 12-13.

3. Сигова С. В., Степусь И. С. Кадровое обеспечение приоритетов развития Арктической зоны России -вклад системы высшего образования // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 5 (99). C. 19-29.

4. О сухопутных территориях Арктической зоны Российской Федерации: Указ Президента РФ от 2 мая 2014 г. № 296 [Электронный ресурс]. URL: http://arctic.labourmarket.ru/official-docs (дата обращения: 23.05.2017).

5. Гуртов В. А., Пахомов С. И. Тематическое и региональное распределение научных исследований Арктики: анализ на основе диссертационных работ // Регионология. 2016. № 4 (97). С. 94-113.

6. Hirshberg D., Petrov A. N. Education and human capital. In: Larson J. and Fondahl G. (eds.), Arctic Human Development Report: Regional Processes and Global Linkages. Copenhagen: Nordic Council of Ministers, 2015, pp. 349-399.

7. Сведения об образовательной организации, осуществляющей образовательную деятельность по образовательным программам высшего образования: Форма государственной статистической отчетности № ВПО-1 [Электронный ресурс]. URL: www.mkstat.ru/download.php?fflename=upload/docs/ВПО-1.doc (дата обращения: 23.05.2017).

8. Пустыгина В. С. Характеристики потоков образовательной и трудовой миграции и возможности управления ими в целях решения задач кадрового обеспечения экономики регионов Арктической зоны РФ // Арктика - национальный мегапроект: кадровое обеспечение и научное сопровождение / отв. ред. Е. В. Кудряшова. Архангельск: САФУ, 2016. С. 57-60.

9. Национальный арктический научно-образовательный консорциум [Электронный ресурс]. URL: http://arctic-union.ru/ (дата обращения: 23.05.2017).

10. Сюнев В. С. Роль университетов в реализации арктической стратегии РФ: опыт ПетрГУ // Арктика - национальный мегапроект: кадровое обеспечение и научное сопровождение / отв. ред. Е. В. Кудряшова. Архангельск: САФУ, 2016. С. 63-65.

11. Мониторинг трудоустройства выпускников [Электронный ресурс]. URL: http://vo.graduate.edu.ru (дата обращения 23.05.2017).

12. Кадровое обеспечение для развития Арктической зоны РФ [Электронный ресурс]. URL: http://arctic.labourmarket.ru (дата обращения 23.05.2017).

13. Шабаева С. В., Федорова Е. А., Степусь И. С. Востребованные профессии в Арктической зоне России как отражение приоритетов развития экономики макрорегиона // Экономика и управление: проблемы, решения. 2016. № 7. С. 104-117.

14. Авралев Н. В., Ефимова И. Н., Маковейчук А. В. Инновационные подходы к развитию системы рекрутинга студентов университета // Интеграция образования. 2017. Т. 21. № 2. С. 247-261.

15. Питухин Е. А., Кекконен А. Л., Сигова С. В. Прозрачная информационная среда как способ повышения привлекательности вузов для абитуриентов // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 2 (96). С. 94-103.


Review

For citations:


Shabaeva S.V., Stepus I.S., Khoteeva E.A. . University Management: Practice and Analysis. 2017;21(4):106-115. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.04.054

Views: 604


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)