Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

HIGH-SCHOOL MANAGEMENT USING BREAK-EVEN ANALYSIS APPROACH

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.04.051

Abstract

Within this research article, we tried to adopt the existing methods of break-even analysis (applicable for modern enterprises) to the methods of managing higher school institutions. The urgent need for this tool is based on the crisis events in the universities’ economy, on the annual shortage of student contingent caused by the demographic situation of the country. The authors suggest the effective usage of the multi-component break-even analysis, as the modern universities perform the wide range of educational services and forms. The basic instrument of multi-component break-even analysis includes the usage of assortment shifts and their influence over the location of the point of zero-profit. The important aspect (idea) of the article is understanding the fact that it is necessary to manage not only a single parameter, but the group of indicators simultaneously. The application of this tool in the future will create a number of integrated indicators to characterize the conditions of the break-even activity of universities. Only in this case it will be possible to achieve the effective management of higher schools with the help of the break-even methods. The using of the approaches suggested allows the management team to preserve the university’s property, educational and technical base, human and scientific resources, and in some case to upgrade the social infrastructure. The area of applying the results of the study is planning the financial and economic activities of the universities.

About the Authors

I. A. Ageeva
Nosov Magnitogorsk State Technical University
Russian Federation


E. S. Zambrzhitskaia
Nosov Magnitogorsk State Technical University
Russian Federation


V. V. Yagodin
Nosov Magnitogorsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Земан Р., Вохозка М., Замбржицкая Е. С., Иванова Н. Е., Пихова М., Попилкова К., Кабоуркова К. Управленческий учет. Магнитогорск: Магнитогорский государственный технический университет им. Г И. Носова, 2015. 223 с.

2. Замбржицкая Е. С., Бузыкаев Д. Б., Харченко А. А. Допущения при проведении анализа безубыточности в высшем учебном заведении // Управление организацией, бухгалтерский учет и экономический анализ: вопросы, проблемы и перспективы развития: материалы Всероссийской научно-практической конференции. Магнитогорск: Магнитогорский государственный технический университет им. Г. И. Носова, 2016. С. 69-74.

3. Замбржицкая Е. С., Харченко А. А., Бузыкаев Д. Б. Возможности анализа безубыточности для целей управления высшими учебными заведениями // Вопросы экономики и управления. 2016. № 2 (4). С. 26-30.

4. Войнова Е. С. Управление многопродуктовым производством на основе показателей безубыточности: дис.. к. э. н. Магнитогорск, 2010. 132 с.

5. Войнова Е. С. Управление многопродуктовым производством на основе показателей безубыточности: авто-реф. дис.. к. э. н. Челябинск, 2010. 24 с.

6. Войнова Е. С., Данилов Г. В., Рыжова И. Г. Оперативный анализ и принятие управленческих решений в условиях реального производства // Научнотехнические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2008. № 3-1 (58). С. 225-230.

7. Данилов Г. В., Рыжова И. Г., Войнова Е. С. Учет ассортиментных сдвигов в структуре выпускаемой продукции в анализе безубыточности // Экономический анализ: теория и практика. 2009. № 26. С. 35-39.

8. Данилов Г. В., Войнова Е. С., Рыжова И. Г. Моделирование влияния ассортимента продукции на основные показатели предприятия // Экономический анализ: теория и практика. 2012. № 15. С. 40-46.


Review

For citations:


Ageeva I.A., Zambrzhitskaia E.S., Yagodin V.V. HIGH-SCHOOL MANAGEMENT USING BREAK-EVEN ANALYSIS APPROACH. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(4):76-83. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.04.051

Views: 631


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)