Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

UNIVERSITY MERGERS IN RUSSIA: FOUR WAVES OF EDUCATIONAL POLICY

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.03.043

Abstract

This article is aimed at identifying key peculiarities of such type of educational policy as university mergers -their main stages, types and declared aims. During the research we analyzed cases of university mergers and takeovers since 1990s to present moment which allowed for identifying and describing four Russia - specific educational policy waves. Based on the authors' classification, there are given basic characteristics for each of identified waves: «Universitization», «Federal Universities)), «Optimization», «Pillar Universities)). Classification grounds include such possible forks as similarity of university academic profiles, formal hierarchy of uniting organizations, remote geographical positions, and, importantly, subject of decision making concerning mergers. Besides that, the article for the first time introduces into the context of university merger research such notions as «mobilization», «optimiza-tion», and «reprofilization» describing basic motives of university reorganization. Prevailing motive behind each of the merger waves is also given. The research presented can be continued in the form of detailed analysis of university mergers process with particular attention to «human factor» of merger procedure and creation of new organizational culture in merged universities. The results of this research can be used in planning potential mergers and evaluating completed university reorganizations.

About the Authors

K. R. Romanenko
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


M. A. Lisyutkin
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Гражданская инициатива: объединение вузов [Электронный ресурс]. URL: http://netreforme.org/tag/obedinenie-vuzov (дата обращения: 07.03.2017).

2. Клюева П. А., Клюев А. К. Слияния в высшей школе: устойчивые практики и решения // Университетское управление: практика и анализ. 2010. T. 6. C. 6-16.

3. Абанкина И. В., Алескеров Ф. Т., Белоусова В. Ю., Зиньковский К. В., Петрущенко В. В. Оценка результативности университетов с помощью оболочечного анализа данных // Вопросы образования. 2013. № 2. C. 15-48.

4. Curaj A., Georghiou L., Harper J. C., Egron-Polak E. (eds.) Mergers and Alliances in Higher Education. Springer International Publishing, 2015. 307 p.

5. Mergers in Higher Education: The Nordic Experience, available at: http://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-samfunnsvitenskap/institutt-for-statsvitenskap-og-ledelsesfag/forskning-paa-institutt-for-statsvitenskap-og-ledelsesfag/mergers-in-higher-education-the-nordic-experience (accessed 07.03.2017).

6. Романенко К. Р., Козлов Д. В., Лешуков О. В., Лисюткин М. А., Платонова Д. П., Семенов Д. С. Уроки международного опыта слияний университетов. М.: НИУ ВШЭ, 2015. 24 с. т

7. Реорганизация юридического лица. Статья 57 Гражданского кодекса Российской Федерации от 30 ноября 1994 г. (ред. от 7 февраля 2017 г.) № 51-ФЗ [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_5142/63213653d504d250157b82cd9d3232e3c26b5782 (дата обращения: 07.03.2017).

8. Andreescu L., Gheorghiu R., Irimia A., Curaj A. Mergers and Classifications in Romania: Opportunities and Obstacles. In: Mergers and Alliances in Higher Education: International Practice and Emerging Opportunities, Springer, 2014, pp. 41-67.

9. Harman K., Meek V. L. Introduction to special issue: "Merger revisited: international perspectives on mergers in higher education", Higher Education, 2002, vol. 44, no. 1, pp. 1-4.

10. Harman G., Harman K. Institutional mergers in higher education: Lessons from international experience, Tertiary Education and Management, 2003, vol. 9, no. 1, pp. 29-44.

11. Заборовская А. С., Крыштановский А. О., Титова Н. Л., Другов М. А., Клячко Т. Л., Михайлюк М. В., Зарецкая С. Л., Васильев Д. А., Капранова Л. Д. Стратегии адаптации высших учебных заведений: Экономический и социологический аспекты. М.: ГУ ВШЭ, 2002. 324 c.

12. Осипов А.М., Иванов С. В. Университет как региональная корпорация // Журнал социологии и социальной антропологии. 2004. Т. VII. № 4. С. 162-172.

13. Концепция создания и государственной поддержки развития федеральных университетов [Электронный ресурс]. URL: http://xn-80abucjiibhv9a.xn-p1ai/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/2005/%D1%84%D0%B0%D0%B9%D0%BB/107/41d3da2569937282f1f3.pdf (дата обращения: 07.03.2017).

14. Froumin I., Povalko A. Top Down Push for Excellence: Lesson from Russia, How World-Class Universities Affect Global Higher Education. Influences and Responses, vol. 30, pp. 47-64.

15. Малявина А. О концептуальных проблемах создания федеральных университетов // Власть. 2007. № 5. С. 47-50.

16. Нарежный А. И., Кирой В. Н. Южный федеральный университет: концепция и перспективы // Университетское управление: практика и анализ. 2006. № 5. С. 61-65.

17. Lisyutkin M., Froumin I. How Do Universities Degrade? Toward a Formulation of the Problem, Russian Education and Society, 2015, vol. 6, pp. 442-458.

18. Салми Д., Фрумин И. Д. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 25-68.

19. Ильина А. Студенты начали митинговать против слияния вузов [Электронный ресурс]. URL: http://www. mn.ru/society/edu/84309 (дата обращения 07.03.2017).

20. Опорные университеты. Проект Министерства образования и науки Российской Федерации [Электронный ресурс]. URL: опорныйуниверситет.рф (дата обращения: 07.03.2017).


Review

For citations:


Romanenko K.R., Lisyutkin M.A. UNIVERSITY MERGERS IN RUSSIA: FOUR WAVES OF EDUCATIONAL POLICY. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(3):112-120. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.03.043

Views: 917


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)