Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

PERSONNEL RESERVE IN MANAGING A HIGHER EDUCATION ORGANIZATION

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.02.026

Abstract

The purpose of the article is to present the author’s experience of using the potential of the personnel reserve in the process of making managerial decisions. It is a question of joint development of the competence model for different groups of university personnel. This kind of activity contributes to the development of professional and managerial competencies, personal resources, the exchange of experience among themselves, the establishment of interdisciplinary relations in the university environment, which, in fact, underlies the idea of creating a personnel reserve. The goal is achieved on the basis of competence and system approaches to management issues of higher education. The research methodology is based on the use of general scientific methods, such as: phenomenological description, focus group method, included observation. The practical significance of the research is to develop a mechanism for creating, forming and developing personnel reserve of SFU, the technology of its attraction to the management life of the university when building the competence model of different groups of personnel, transforming collective knowledge into the final product. This kind of joint creativity has a strong motivational effect, as it gives employees the opportunity to feel their involvement into the university’s common affairs, understand their own value, importance of their opinion for management when developing a development strategy and preparing main documents. The contribution of this study to the theory and practice of university management is to present to the professional community the experience of attracting a pool of personnel for the development of an essentially independent assessment of the university personnel through the construction of a competence model where participants see their colleagues and themselves through the prism of the requirements for professionalism and personality of the employee of a modern university. It is shown that the joint activity of management and reservists provides an opportunity for the growth of internal knowledge, the development of corporate culture and the formation of human capital. The article is of interest for university management, HR specialists in the field of the human dimension of the university.

About the Authors

I. S. Bagdasaryan
Siberian Federal University
Russian Federation


E. N. Sochneva
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Об утверждении плана мероприятий по развитию ведущих университетов, предусматривающих повышение их конкурентоспособности среди ведущих мировых научно-образовательных центров: распоряжение Правительства России от 29 октября 2012 г. № 2006-р [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_137181/ (дата обращения: 07.03.2017).

2. О мерах по реализации государственной политики в области образования и науки: Указ Президента РФ от 7 мая 2012 г. № 599 [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_129346 (дата обращения: 07.03.2017).

3. СФУ улучшил позиции в международном рейтинге RankPro [Электронный ресурс]. URL: http://www.interfax-russia.ru/Siberia/news.asp?id=813101&p=17 (дата обращения: 07.03.2017).

4. ВШЭ стала одним из четырех российских университетов в Топ-100 отраслевых рейтингов [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/news/edu/192104669.html (дата обращения: 07.03.2017).

5. Пятерка лучших [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2017/01/09/putin-ocenil-uspehi-rossijskih-universitetov.html (дата обращения: 01.03.2017).

6. Малимонов И. В., Король Л. Г. Социологический мониторинг как неотъемлемая часть системы управления вузом // Экономика и управление в современных условиях: материалы Междунар. (заоч.) науч.-практ. конф. / гл. ред. В. Ф. Забуга. Красноярск: Негосударственное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Сибирский институт бизнеса, управления и психологии», 2015. С. 164-168.

7. Сертификация преподавателей университета на основе оценки научно-педагогических компетенций / А. П. Исаев, Л. В. Валуева, Е. В. Мартынова, Л. В. Плотников [и др.]; под общ. ред. А. П. Исаева. Екатеринбург: Издательский дом «Ажур», 2015. 106 с.

8. Другова Е. А. Управление персоналом в университетах: тренды, вызовы, новые фокусы управления. Обзор конференции «HR-ТРЕНД 2015: Управление талантами и трансформация корпоративной культуры» // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 4. С. 129-132.

9. Базаров Т. О Федеральном резерве управленческих кадров // Управление персоналом. 2009. № 14. С. 20-23.

10. Базаров Т. Ю., Ладионенко М. А. Методика создания модели компетентностей // Организационная психология. 2013. Т. 3. № 3. С. 61-77.

11. Кудашкина Л. А., Соколов Д. Н. Стимулы к участию в программе кадрового резерва университета у работников с высоким потенциалом // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 1. С. 109-114.

12. Ишмуратова Т. В. Практика работы с группой высокого профессионального потенциала университета: кейс Высшей школы экономики // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2. С. 84-92.

13. Калинин П. А., Варанкина С. В., Немчанинова Е. Н. Кадровый резерв современного вуза как функция менеджмента образовательной организации // Инновации в науке. 2015. № 48. С. 115-123.

14. Положение о кадровом резерве ФГАОУ ВО «Сибирский федеральный университет» ПВД КР-2016 [Электронный ресурс]. URL: http://about.sfu-kras.ru/docs/9729/pdf/250684 (дата обращения: 07.03.2017).

15. Андриенко А. В., Калачикова О. Н. Разработка модели компетенций преподавателей вуза для задач управления персоналом // Университетское управление: практика анализ. 2016. № 1. C. 10-16.


Review

For citations:


Bagdasaryan I.S., Sochneva E.N. PERSONNEL RESERVE IN MANAGING A HIGHER EDUCATION ORGANIZATION. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(2):122-130. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.02.026

Views: 919


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)