PRINCIPLES OF THE HIGHER SCHOOL MODERNIZING
Abstract
network of Universities, including research ones, in particular. The starting point is the thesis that the
Russian system of higher education in its actual kind is not able to prepare in large scale professionals, who
would match the modern requirements and is not competitable on the international market of labour and
educational services. The most important condition of national economy increase and solution of social
problems is modernization of the higher vocational education system. The latter requires raising of the
interest on each level to its problems and management efficiency, introduction of necessary alterations to the
actual legislation, real integration in the leading scientific-educational centers from both scientific and practical
activity, and finally controllable allocation of the required investment volume, aimed to solve the accumulated
during decades problems in complex.
References
1. Арефьев А. Международный рынок образовательных
2. услуг и российские вузы / А. Арефьев // Высшее
3. образование в России. 2008. № 3. С. 124-136.
4. Волков А. Высшее образование: повестка 2008-
5. / А. Волков, Д. Ливанов, А. Фурсенко // Эксперт.
6. №32(573).
7. Зернов В. Высшее образование как ресурс инновационного
8. развития России / В. Зернов // Высшее
9. образование в России. 2008. № 1. С. 12-22.
10. Концепция участия Российской Федерации в
11. управлении имущественными комплексами государственных
12. организаций, осуществляющих деятельность
13. в сфере образования (проект).
14. Образование и общество: готова ли Россия инвестировать
15. в свое будущее? Доклад комиссии общественной
16. палаты РФ// Университетское управление: практика
17. и анализ. 2008. № 2 (54). С. 5-67.
18. Разработка стратегии образовательного учреждения
19. (методические рекомендации) // Университетское
20. управление: практика и анализ. 2008. № 4 (56).
21. Тенденции в странах Европы и Северной Амери-
22. ки-2003 : Стат. ежегодник. М., 2004.
23. Knowledge and skills for life. First results from PISA
24. OECD, 2001.
Review
For citations:
Kiroy V.N. PRINCIPLES OF THE HIGHER SCHOOL MODERNIZING. University Management: Practice and Analysis. 2008;(5):45-52. (In Russ.)