Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

DESIGN OF THE MACRO-REGIONAL EDUCATIONAL SYSTEMS: PROBLEMS OF TYPOLOGY

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.012

Abstract

The article presents a review of existing Russian universities typologies. Lately we have witnessed considerable interest towards this problem arising from the current changes in the field of higher education in Russia, including introduction of USE, transition to two-level model, overall use of rating system of student knowledge evaluation, etc. The sechanges are reflected in all aspects of society’s life which in turn makes universities of all types work harder to meet the requirements of all population groups. Dividing educational institutions according to the role they play in the macro-region is the ultimate aim for organizing university typology. Therefore practical significance of a typology is also manifested in supporting right decision making in the field of higher education management. The aim of this article is to study existing university typologies and possibility of their application in the Russian educational space. The review presented in the article is built on the analysis of national university typologies appearing after 2012. Considering the fact that international educational systems have their own typologies [1], ours can supplement foreign experience taking into account Russian specifics. Analysis of Russian universities typologies presented in the article is built on a methodological approach of modern Russian higher education nonlinear development [2, 3]. Nonlinear model of higher education suggests existence of close network interaction between universities of different types. According to this model all educational space subjects should interact in a horizontal dimension. Therefore there is a need for a brand new university typology that allows for describing national educational space as a unity of macro-regional educational systems each functioning effectively on its territory in a horizontal dimension. By macro-regions we mean Federal areas, by regions - subjects of the Russian Federation. Russian education is a combination of many educational systems, practically autonomous clusters. According to that any typology applied to all educational space of Russia will have its limitations. Therefore the article speaks of a possibility to apply typologies to educational space using the example of one macro-region - Ural Federal area. The choice of this particular region can be explained by its geographic, economic, social and cultural peculiarities. The novelty of the article is in the attempt of using existing approaches to university typology in order to analyze macro-regional system of the Ural Federal area. Applying existing university typologies to macro-regional educational space has demonstrated that at present they are difficult to use as the current situation requires using nonlinear approach. The review has resulted in forming a database forformulating author’s criteria system and a matching typology that would work effectively for a macro-regional educational space.

About the Author

V. S. Katashinskikh
Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Тайхлер У. Многообразие и диверсификация высшего образования: тенденции, вызовы и варианты политики // Вопросы образования. 2015. № 1. С. 14-38.

2. Зборовский Г. Е., Амбарова П. А. Теоретические основания концепции динамики образовательных общностей в условиях социальной неопределенности // Социология образования. 2016. № 6. С. 5-17.

3. Амбарова П. А., Шаброва Н. В. Принципы нелинейной системы высшего образования // Вестник Сургутского государственного университета. 2016. № 2 (41). С. 63-72.

4. Овчинников М. Н. О трендах, унификации и разнообразии в высшем образовании // Университетское управление: университетское управление. 2015. № 3. С. 77-84.

5. Социологический энциклопедический словарь / под ред. Г. В. Осипова. М.: Издательская группа ИНФРА-М-Норма, 1998. С. 369.

6. Зборовский Г. Е., Шуклина Е. А. О концепции нелинейного развития высшего образования в России // Вестник Сургутского государственного университета. 2016. № 2 (41). С. 52-62.

7. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон РФ от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ (ред. от 30.12.2012) [Электронный ресурс]. URL: http:// www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 05.09.2016).

8. Абанкина И. В., Алескеров Ф. Т., Белоусова В. Ю., Гохберг Л. М., Зиньковский К. В., Кисельгоф С. Г., Швыдун С. В. Типология и анализ научно-образовательной результативности российских вузов // Форсайт. 2013. Т. 7. № 3. С. 48-63.

9. Абанкина И. В., Абанкина Т. В., Николаенко Е. А., Сероштан Э. С., Филатова Л. М. Экономическое положение вузов в условиях бюджетной реформы, повышения автономии и введения ЕГЭ. М.: ГУ ВШЭ, 2010. 208 с.

10. Кузьминов Я. И., Семенов Д. С., Фрумин И. Д. Структура вузовской сети: от советского к российскому «мастер-плану» // Вопросы образования. 2013. № 4. С. 8-69.

11. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Институциональная динамика в российском высшем образовании: механизмы и траектории // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 1. С. 6-17.

12. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Дифференциация в высшем образовании: основные концепции и подходы к изучению // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5. С. 43-52.

13. Вашурина Е. В., Евдокимова Я. Ш., Овчинников М. Н. О некоторых подходах к разработке типологий российских вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 4-5. С. 21-28.

14. Лешуков О. В., Лисюткин М. А. Управление региональными системами высшего образования в России: возможные подходы // Университетское управление: практика и анализ. 2015. № 6. С. 29-40.


Review

For citations:


Katashinskikh V.S. DESIGN OF THE MACRO-REGIONAL EDUCATIONAL SYSTEMS: PROBLEMS OF TYPOLOGY. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(1):126-137. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.012

Views: 618


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)