Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

GENDER FEATURES OF ADMINISTRATIVE BUILDING OF A RUSSIAN UNIVERSITY

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.011

Abstract

The aim of this research article is the detection of university administrative potential gender peculiarities on the basis of the analysis of women - executives position in the intra - university management system, defining trends and practical recommendations on its development. The research covers higher education institutions of the Russian Federation. The objects of the research are the women taking executive positions at Russian universities. The research demonstrates that higher education has a tendency towards vertical influence of gender characteristics. Just like state authorities, business and manufacture, universities give les influence to women as compared to men. Yet there is a tendency towards growing number of women - executives in higher education. For the last fifteen years there has been a growth of the number of women at all levels of intra - university executive positions: department deans - 18 %, vice - rectors and heads of chairs - 15 %, rectors - 8 %, which suggests an activation of women’s involvement into the university management process. It has been found out that a necessary prerequisite for enhancing women’s role in in intra-university managerial activity is the formation of managerial potential which acts as a system phenomenon and is an integrated performance criteria of managerial skills implementation depending on accumulated managerial resources (qualities and features), degree of existing managerial abilities actualization (motives and skills) and presence of managerial reserves creating prerequisites for further implementation in future. Achieving gender equality in higher education management requires academic support and defines the necessity and perspective of conducting special gender research. Novelty and originality of this article is in a clearly pronounced gender aspect of research in the field of developing Russian university managerial potential. The authors analyze women’s position in the system of intra - university management. Peculiar feature of this research is that it offers and explains measures aimed at effective formation, implementation and development of managerial potential of women - executives at higher educational institutions.

About the Authors

S. D. Reznik
Penza State University of Architecture and Construction
Russian Federation


S. N. Makarova
Penza State University of Architecture and Construction
Russian Federation


O. A. Sazykina
Penza State University of Architecture and Construction
Russian Federation


References

1. Труд и занятость в России. 2015: Стат. сб. / Росстат. M.: [Федеральная служба государственной статистики], 2015. 274 с.

2. Равные права и равные возможности женщин и мужчин в сфере высшего образования. Гендерное образование в России: Сб. материалов / сост. Е. А. Баллаева, О. А. Воронина, Л. Г. Лунякова. М.: МАКС Пресс, 2008. 250 с.

3. Матюшина Ю. Б. Статистическое исследование социальных проблем высшей школы: гендерный подход: дис.. к. э. н. Воронеж, 2006. 241 с.

4. Женщины и мужчины России. 2014: стат. сб. / Росстат. M.: [Федеральная служба государственной статистики], 2014. 217 с.

5. Женщины и мужчины России: крат. стат. сб. / Гос. ком. Рос. Федерации по статистике. М.: [Госкомстат России], 2000. 110 с.

6. Макарова С. Н. Женщины-руководители в системе внутривузовского управления: проблемный аспект // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Экономика и управление». 2014. № 1. С. 85-89.

7. Гендерное равенство и расширение прав и возможностей женщин в России в контексте целей развития тысячелетия. URL: http://www.undp.ru/Gender_MDG_rus.pdf (дата обращения: 11.10.2016).

8. Резник С. Д., Сазыкина О. А. Заведующие кафедрами университетов России: ступени роста. М.: ИНФРА-М, 2016. 193 с.

9. Российский статистический ежегодник: 2015: Стат. сб. / Росстат. М.: [Федеральная служба государственной статистики], 2015. 728 с.

10. Россия в цифрах: 2016: крат. стат. сб. / Росстат. M.: [Федеральная служба государственной статистики], 2016. 543 с.

11. Женщины и мужчины России. 2006: стат. сб. / Росстат. М.: [Федеральная служба государственной статистики], 2007. 255 с.

12. Женщины и мужчины России. 2010: стат. сб. / Росстат. М.: [Федеральная служба государственной статистики], 2010. 283 с.

13. Пятов А. П. Гендерное неравенство в российской науке и высшей школе: дис.. к. с. н. Н. Новгород, 2004. 154 с.

14. Грязнова А. «Ректор - слово мужского рода» [Электронный ресурс]. URL: http://www.blikimag.ru/journal/2005/2005-3/211.html (дата обращения: 13.10.2016).

15. Макарова С. Н. Женщины-руководители в системе внутривузовского управления. М.: ИНФРА-М, 2017. 178 с.

16. Резник С. Д., Игошина И. А. Карьерный менеджмент. 2-е изд. М.: ИНФРА-М, 2016. 240 с.

17. Основы предпринимательской деятельности / С. Д. Резник, И. В. Глухова, Н. А. Назарова, А. Е. Черницов; под общ. ред. С. Д. Резника. 3-е изд, пере-раб. М.: ИНФРА-М, 2014. 224 с.

18. Резник С. Д., Черниковская М. В. Формирование организационной культуры в студенческой среде. Пенза: ПГУАС, 2012. 268 с.

19. Персональный менеджмент / С. Д. Резник, В. В. Бондаренко, Ф. Е. Удалов, И. С. Чемезов. 5-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2016. 592 с.

20. Резник С. Д., Сочилова А. А. Основы личной конкурентоспособности менеджера. М.: ИНФРА-М, 2014. 224 с.

21. Менеджмент в домашнем хозяйстве / С. Д. Резник, В. А. Бобров, Н. Ю. Егорова. 3-e изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2012. 461 с.

22. Резник С. Д., Макарова С. Н. Менеджмент: технологии профессионального продвижения женщин в менеджменте и бизнесе. 2-е изд., перераб. М.: ИНФРА-М, 2014. 272 с.


Review

For citations:


Reznik S.D., Makarova S.N., Sazykina O.A. GENDER FEATURES OF ADMINISTRATIVE BUILDING OF A RUSSIAN UNIVERSITY. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(1):115-125. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.011

Views: 613


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)