Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

THE PROGRAM-PROJECT TECHNOLOGIES OF MANAGEMENT OF AN INTERDISCIPLINARY RESEARCH COMPLEX IN THE EDUCATIONAL INSTITUTIONS

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.007

Abstract

The purpose of the article presented is to consider features of application the programme and project technologies of managing a complex of interdisciplinary research in the educational institutions. The article considers the main approaches to the definition of the specificity of interdisciplinary projects, the role of universities in the system of economic development of the country, especially the use of programme and project technologies. On the experience of Southern Federal University, there are presented the results of their use in the management of interdisciplinary research complex. The study formed an idea of the mechanisms and tools of project management process of convergence of interdisciplinary research and development. Identifies and presents the main forms and mechanisms of application programme and project technologies of management in the educational organization. There was systematized and justified the practice of programme and project technologies of managing the complex technologies of interdisciplinary research and development organizations on the materials of Southern Federal University. The study made it possible to get a number of results of suspected scientific novelty - the proof of the feasibility of program-project technologies for managing interdisciplinary projects, justified the role of universities in the intensification of convergence of research and development, defined interdisciplinary project management tools (for example, Southern Federal University).

About the Authors

Y. N. Polyakova
Southern Federal University
Russian Federation


I. K. Shevchenko
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Клейнер Г. Б. Междисциплинарность, системность, гармония - ориентиры развития социально-экономических исследований // Перспективы развития междисциплинарных социально-экономических и гуманитарных исследований. Доклады и выступления участников круглого стола (24 июня 2015, Ростов-на-Дону) / отв. ред. Г. Б. Клейнер. Ростов-на-Дону: Изд-во ЮФУ, 2015. С. 12-32.

2. Ковальчук М. В. Конвергенция наук и технологий -прорыв в будущее // Научно-методический журнал. 2012. № 4 (12). С. 10-20.

3. Овчинников В. В. Переход к новому технологическому укладу мировой экономики // Экономические стратегии. 2011. № 7-8. С. 26-39.

4. Раздвигая границы. Результаты глобального опроса руководителей высшего звена. IBM Institute for business value. IBM Corporation, 2015.

5. McDonnell T. Monsato is using Big Data to take over the world, Mother Jones, 2014, November 19.

6. Jayakumar A. Lockheed Martin’s latest health partnership is very personal, The Washington post, 2015, January 13.

7. Рыхтик М. И. Национальная инновационная система США: история формирования, политическая практика, стратегия развития. Информационно-аналитические материалы. Нижний Новгород: [б. и.], 2011. 23 с.

8. Репин С. А. Управление программированием образовательных систем // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2012. № 4. С. 38-41.

9. Татаркин А. И., Лаврикова Ю. Г. Программнопроектная модернизация федеративного устройства России // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2011. № 6 (18). С. 17-33.

10. Боровская М. А. Научно-образовательные приоритеты в развитии Южного федерального университета // Высшее образование в России. 2015. № 8-9. С. 82-87.

11. Отчет ректора М. А. Боровской о деятельности университета за 2015 год [Электронный ресурс]. URL: http://sfedu.ru/docs/rector/28_03_otchet_2015.pdf (дата обращения: 01.12.2016).


Review

For citations:


Polyakova Y.N., Shevchenko I.K. THE PROGRAM-PROJECT TECHNOLOGIES OF MANAGEMENT OF AN INTERDISCIPLINARY RESEARCH COMPLEX IN THE EDUCATIONAL INSTITUTIONS. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(1):80-87. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.007

Views: 555


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)