Strategy of the hierarchic organizations (on the example of universities)
Abstract
relatively independent in their activity, have different level of development and can have distinctive goals. It
is proposed to establish a multi-level balanced strategy which supposes that each unit can have its own
curriculum, but together they have to pursue the way of development identified by the university
About the Authors
Надежда ТитоваRussian Federation
N. L. Titova
Russian Federation
References
1. Андрущак Г. В., Добрякова М. С. Прием в российские государственные вузы - 2010: увидеть, чтобы задуматься// Вопр. образования. 2010. № 4. С. 101-122.
2. Виштак О. В. Мотивационные предпочтения абитуриентов и студентов // Социол. исслед. 2003. № 2. С. 135-138.
3. Князев Е. А. Об университетах и их стратегиях // Университетское управление: практика и анализ. 2005. № 4. С. 9-18.
4. Морган Э. Нужно ли университетам стратегическое планирование? Прагматичная оценка // Там же. С. 18-27.
5. Рябов В. Ф., Пузанков Д. В., Мамонтов А. Н. Базисные и индикативные показатели реализации стратегических приоритетов развития университета// Там же. 2002. № 4. С. 51-60.
6. Тис Д. Дж. Выявление динамических способностей: природа и микрооснования (устойчивых) результатов компании // Рос. журн. менеджмента. 2009. Т. 7, № 4. С. 59-108.
7. Титова Н. Л. Путь успеха и неудач: стратегическое развитие российских вузов. М. : МАКС Пресс, 2008.
8. Ben-Ner A., Gui B. The Economic Rationale for the Third Sector // The Nonprofit Sector in the Mixed Economy. Ann Arbor : The Univ. of Michigan Press, 1993.
9. Ben-Ner A., Hoomissen T A. van The Nonprofit Sector in the Mixed Economy. Ann Arbor : The Univ. of Michigan Press, 1993.
10. Broadman A. E., Vining A. R. Defining your business using product-customer matrices // Long Range Planning. 1996. Vol. 29, № 1. P. 38-48.
11. Bryson J. M. Creating and implementing your strategic plan. San Francisco : San Francisco Jossey-Bass Publishers, 2005.
12. Hansmann H. Economic Theories of Nonprofit Organisation // The Nonprofit Sector. A Research Handbook/ ed. by Powell W.W. N. Haven, 1987.
13. McLaughlin T A. Nonprofit strategic positioning. John Wiley & Sons, 2006.
14. Mintzberg H. Grafting Strategy // Harvard Business Review. 1987. July - Aug. P. 66-75.
15. Mintzberg H., Waters J. A. Of strategies, deliberate and emergent // Strategic Management Journal. 1985. Vol. 6. P. 257-272.
Review
For citations:
, Titova N.L. Strategy of the hierarchic organizations (on the example of universities). University Management: Practice and Analysis. 2011;(5):24-30. (In Russ.)