Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Strategy of the hierarchic organizations (on the example of universities)

Abstract

The paper presents a strategy model for the universities where faculties, branches and institutes are
relatively independent in their activity, have different level of development and can have distinctive goals. It
is proposed to establish a multi-level balanced strategy which supposes that each unit can have its own
curriculum, but together they have to pursue the way of development identified by the university

About the Authors

Надежда Титова
НИУ "Высшая школа экономики"
Russian Federation


N. L. Titova

Russian Federation


References

1. Андрущак Г. В., Добрякова М. С. Прием в российские государственные вузы - 2010: увидеть, чтобы задуматься// Вопр. образования. 2010. № 4. С. 101-122.

2. Виштак О. В. Мотивационные предпочтения абитуриентов и студентов // Социол. исслед. 2003. № 2. С. 135-138.

3. Князев Е. А. Об университетах и их стратегиях // Университетское управление: практика и анализ. 2005. № 4. С. 9-18.

4. Морган Э. Нужно ли университетам стратегическое планирование? Прагматичная оценка // Там же. С. 18-27.

5. Рябов В. Ф., Пузанков Д. В., Мамонтов А. Н. Базисные и индикативные показатели реализации стратегических приоритетов развития университета// Там же. 2002. № 4. С. 51-60.

6. Тис Д. Дж. Выявление динамических способностей: природа и микрооснования (устойчивых) результатов компании // Рос. журн. менеджмента. 2009. Т. 7, № 4. С. 59-108.

7. Титова Н. Л. Путь успеха и неудач: стратегическое развитие российских вузов. М. : МАКС Пресс, 2008.

8. Ben-Ner A., Gui B. The Economic Rationale for the Third Sector // The Nonprofit Sector in the Mixed Economy. Ann Arbor : The Univ. of Michigan Press, 1993.

9. Ben-Ner A., Hoomissen T A. van The Nonprofit Sector in the Mixed Economy. Ann Arbor : The Univ. of Michigan Press, 1993.

10. Broadman A. E., Vining A. R. Defining your business using product-customer matrices // Long Range Planning. 1996. Vol. 29, № 1. P. 38-48.

11. Bryson J. M. Creating and implementing your strategic plan. San Francisco : San Francisco Jossey-Bass Publishers, 2005.

12. Hansmann H. Economic Theories of Nonprofit Organisation // The Nonprofit Sector. A Research Handbook/ ed. by Powell W.W. N. Haven, 1987.

13. McLaughlin T A. Nonprofit strategic positioning. John Wiley & Sons, 2006.

14. Mintzberg H. Grafting Strategy // Harvard Business Review. 1987. July - Aug. P. 66-75.

15. Mintzberg H., Waters J. A. Of strategies, deliberate and emergent // Strategic Management Journal. 1985. Vol. 6. P. 257-272.


Review

For citations:


 , Titova N.L. Strategy of the hierarchic organizations (on the example of universities). University Management: Practice and Analysis. 2011;(5):24-30. (In Russ.)

Views: 406


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)