Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

The features of higher education statistics development in Bologna process (Russia and Germany cases)

Abstract

The comparative analysis of Russian and German higher education statistics in multi-level degree
qualification system implementation and its transparency for the key stakeholders is worked out in the article.
The authors reveals the main problems of Russian official higher education statistics and the differencies
between their transparency. The proposals for the higher education transparencys improvement both federal
and institutional levels are offered.

About the Authors

S. V. Shenderova
Санкт-Петербургский государственный университет экономики и финансов
Russian Federation


I. V. Kotlyarevskaya
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина
Russian Federation


References

1. Котляревская И. В., Мальцева Ю. А., Яценко О. Ю. Маркетинговый механизм взаимодействия вуза и предприятия: инновационный подход // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 6 (70). С. 22-27.

2. Образование в России-2008 : стат. бюл. М.: МГУПИ, 2009.

3. О введении уровневого образования в системе высшего профессионального образования Российской Федерации и разработке новых федеральных государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования : докл. дир. Департамента гос. политики в образовании И. М. Реморенко на совещ. ректоров высш. учеб. заведений. Москва, 28 янв. 2009 г. : офиц. сайт Минобрнауки России. URL: http:// mon.gov.ru/ruk/dir/remorenko/dok/5156,print/

4. Социальное положение и уровень жизни насе- ления России. 2010 : стат. сб. М. : Росстат, 2010.

5. Справка по вопросу "О состоянии и перспективных направлениях развития сети высших учебных заведений": К заседанию коллегии Минобрнауки России 1.07.2009 г. С. 1-2 : офиц. сайт Минобрнауки России. URL: http://www.mon.gov.ru (дата обращения: 18.01.2010).

6. Шендерова С. В. Институциональный механизм многоуровневого высшего образования в Российской Федерации: формирование и развитие. СПб. : Изд-во СпбГУЭФ, 2011.

7. Bologna Process National Report for Germany, 2007-2009. P. 5 [Electronic resource] //The official Bologna Process website 2007-2010. URL: http://www.ond. vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/Nationalreports- 2009/National_Report_Germaty_2009.pdf

8. Bologna Process Stocktaking Report 2009. P. 122 [Electronic resource]. URL: http://www.ond.vlaanderen.be/ publicaties/eDocs/pdf/373.pdf

9. Duda G. What is a Bachelor? Responses from Germany // Bologna Seminar. St. Petersburg, 2004.

10. The Russian Federation National Report. 2007. P. 6 [Electronic resource] // The official Bologna Process website 2007-2010. URL: http://www.ond. vlaanderen.be/ hogeronderwijs/Bologna/links/National-reports-2007/ National_Report_Russian_ Federation2007.pdf (дата обращения: 14.03.2010).


Review

For citations:


Shenderova S.V., Kotlyarevskaya I.V. The features of higher education statistics development in Bologna process (Russia and Germany cases). University Management: Practice and Analysis. 2011;(6):11-14. (In Russ.)

Views: 415


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)