Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Russian higher school foresight: new missions and functions, perspective technologies and activity formats

Abstract

Foresight results concerning future of Russian higher education in the time horizon to 2030 are presented. Baseline trends and factors defining opportunities and limitations for Russian higher education development are identified. New options of higher education mission and functions in society are identified based on large-scale Delphi. Groups (packets) of perspective technologies that will be used for educational, research and innovation activities modernization are defined.

About the Authors

V. S. Efimov
Сибирский федеральный университет
Russian Federation


A. V. Lapteva
Сибирский федеральный университет
Russian Federation


V. A. Dadasheva
Сибирский федеральный университет
Russian Federation


References

1. Барнетт Р. Осмысление университета / пер. с англ. Р. Е. Гайлевича // Образование в современной культуре / под ред. М. А. Гусаковского. Минск, 2001. С. 97-124.

2. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество : опыт социального прогнозирования / пер. с англ. B.Л. Иноземцева (ред. и вступ. ст.). М. : Academia, 1999. 956 с.

3. Вебер М. Избранные произведения. М., 1990. Т. 2. C. 723.

4. Вебер М. Политические работы (1895-1919) / пер с нем. Б. М. Скуратова. М. : Праксис, 2003. 424 с.

5. Выбор профессии : чему учились и где пригодились? / В. Гимпельсон, Р. Капелюшников, Т. Карабчук, 3. Рыжикова, Т. Биляк. М. : Изд. дом Гос. ун-та - ВШЭ, 2009. 64 с.

6. Галушкина М., Княгинин В. Массовое, гибкое и интернациональное [Электронный ресурс] // Эксперт. 2005. № 43(489). URL: <http://www.expert.ru/printissues/>expert/2005/43/43ex-obraz.

7. Генисаретский О. И. Культурно-антропологическая перспектива // Иное. Хрестоматия российского са-мосознания. М. : Аргус, 1995. Т. 2. 199 с.

8. Глазьев С. Ю. Теория долгосрочного технико-эко-номического развития/ Междунар. фонд И. Д. Кондратьева. М. : ВлаДар, 1993. 310 с.

9. Градировский С. Таблица типов регионов РФ. Взгляд из пространства человеческих ресурсов [Электронный ресурс] // Русский архипелаг - 2009. URL: http:/ /www.archipelag.ru/authors/gradirovsky/?lib-rary=1555 <http://www.archipelag.ru/authors/gradirovsky/?lib-rary=1555>.

10. Дюркгейм Э. О разделении общественного тру-да. Метод социологии. М., 1990. С. 378.

11. Ефимов В. С, Лаптева А. В. Высшее образова-ние в России: вызовы XXI века // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 4 (68). С. 6-17.

12. Ефимов В. С, Лаптева А. В., Румянцев М. В. Будущее высшей школы России - 2030: социально-экономические контексты и критические ситуации (по результатам Делфи-опроса экспертов) // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 2 (78). С. 24-37.

13. Кислое А. Г. Университет эпохи постмодерна // Университетское управление: практика и анализ. 2007. № 3(49). С. 18-24.

14. Кузьминов Я. И. Наши университеты // Университетское управление: практика и анализ. 2007. № 3. С. 8-17.

15. Любимов Л Л Угасание образовательного этоса// Вопросы образования. 2009. № 1. С. 199-210.

16. Огурцов А. П., Платонов В. В. Образы образования. Западная философия образования. XX век. СПб. : РХГИ, 2004. 520 с.

17. Ортега-и-Гассет X Миссия университета// Alma mater (Вестник высшей школы). М. : Изд-во Ун-та друж-бы народов. 2003. № 7. С. 86-87.

18. Переслегин С. Б. Самоучитель игры на мировой шахматной доске. М. : ACT : Terra Fantastica, 2007. 619 с.

19. Попов А. А. Философия открытого образования: социально-антропологические основания и институционально-технологические возможности : монография. Томск : Бия, 2008. 279 с.

20. Постиндустриальный переход в высшем образовании России: на примере анализа развития рынка образовательных услуг Северо-Запада Российской Федерации : докл. фонда «Центр стратегических разработок «Северо-Запад». СПб., 2005. 187 с.

21. Разин В. М. Философия образования : этюды-исследования. М. : Моск. психол.-социальный ин-т ; Воронеж : Модэк, 2007. 576 с.

22. Россия XXI века: образ желаемого завтра. М. : Экон-Информ, 2010. 66 с.

23. Хабермас Ю. Идея университета. Процессы обучения // Alma mater. 1994. № 4. С. 9-17.

24. Хабермас Ю. Понятие индивидуальности // О человеческом в человеке. М. : Политиздат, 1991. С. 195-206.

25. Щедровицкий Г. И Система педагогических исследований (методологический анализ) // Педагогика и логика. М. : Касталь, 1992. С. 16-200.

26. Щедровицкий П. Г. Очерки по философии обра-зования. М. : Эксперимент, 1993. 154 с.

27. Ясперс К. Идея университета/ пер. с нем. Т. В. Тягуновой ; ред. перевода О. И. Шпарага ; под общ. ред. М. А. Гусаковского. Минск : БГУ, 2006. 159 с.

28. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 1999. 296 p.

29. Donoghue J. P. Connecting cortex to machines: recent advances in brain interfaces // Nature Neuroscience 2002. Vol. 5. P. 1085-1088.

30. Efimov V. S., Lapteva A. V. Practices of Exploring the Future : Russian Foresight // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2009. № 1. P. 143-153.

31. Global Monitoring Report on EFA (Education for All) / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2010. 45 p.

32. Higher Education to 2030. Vol. 2 : Globalization. OECD, 2008. 302 p.

33. Hochberg L. R., Serruya M. D., Friehs G. M. et al. Neuronal ensemble control of prosthetic devices by a human with tetraplegia // Nature. 2006. 442. P. 164-171.

34. Readings B. The university in ruins. - Cambridge: Harvard University Press, 1996. 304 p.

35. Serruya M. D., Hatsopoulos N. G., Paninski L.,et al. Brain-machine interface: Instant neural control of a movement signal // Nature. 2002. 416. P. 141-142.


Review

For citations:


Efimov V.S., Lapteva A.V., Dadasheva V.A. Russian higher school foresight: new missions and functions, perspective technologies and activity formats. University Management: Practice and Analysis. 2012;(3):13-48. (In Russ.)

Views: 660


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)