Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Institutional dynamics in Russian high education: machinery and trajectory

Abstract

Differentiation or institutional differentiation is the formation of sustainable models of organization of the work of universities (reproduced in main processes, management, programs and results) as an integrated response to a specific historical combination of factors of the external and the internal environment. Based on the analysis of the drivers of differentiation authors described 4 models of higher education institutions are being created in Russia: 1) University-Researcher, 2) University-System Integrator, 3) University-Regional Integrator, 4) University-Local Human Resource Constructor.

About the Authors

E. A. Knyazev
Центр университетского менеджмента Института развития образования Национального исследовательского университета "Высшая школа экономики"
Russian Federation


N. V. Drantusova
НИИММ им. Н.Г. Чеботарева Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


References

1. Глазл Ф., Ливехуд Б. Динамичное развитие предприятия. Как предприятия-пионеры и бюрократия могут стать эффективными : пер. с нем. Калуга : Духовное познание, 2000. 264 с.

2. Государственная программа «Развитие образования» на 2013-2020 гг. [Электронный ресурс]. URL: http:// xn-80abucjiibhv9a.xn-p1ai/%D0%B4%D0%BE%D0% BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/ 2882

3. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Дифференциация в высшем образовании: основные концепции и подходы к изучению // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5. С. 43-52.

4. Образование в Российской Федерации: 2012 : стат. сб. М. : Высшая школа экономики, 2012. 444 с.

5. Рейес К. Новый подход к классификации чилийских университетов [Электронный ресурс] // Международное высшее образование (Центр международного высшего образования, Бостон-колледж, США). 2012. № 67. URL: http://www.ihe.nkaoko.kz/archive/278/2470/

6. Сайт Министерства образования и науки РФ [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф

7. Управление исследованиями и разработками в российских компаниях : нац. докл. М.: Ассоциация менеджеров, 2011. 80 с.

8. Clark B. The higher education system: Academic organization in cross-national perspective. Los Angeles : University of California Press, 1983. 315 p.

9. Halffman W., Leydesdorff L. Is Inequality Among universities Increasing? Gini Coefficients and the Elusive Rise of Elite universities. — 2009. [Electronic resource]. URL: http://www.leydesdorff.net/UniversityGini/index.htm Режим доступа свободный.

10. Hazelkorn E. Re-imaging Irish Higher Education: Taking a Broader View of Diversity. [Electronic resource]. URL: http://www.hea.ie/files/Ellen%20Hazelkorn%20-%20Taking%20a%20Broader%20View%20of%20Diversity.ppt

11. Horta H., Huisman H., Heitor M. Does competitive research funding encourage diversity in higher education? // Science and Public Policy. 2008. №> 35(3). P. 146-158.

12. Mapping the Higher Education Landscape / F. van Vaught (ed.). Dordrecht : Springer Science+Business Media B.V., 2009. 167 p.

13. OECD Handbook for Internationally Comparative Education Statistics. P. : OECD Publications, 2004.

14. Policy report: Towards a new higher education landscape: meeting the equity, quality and social development imperatives of South Africa in the 21st century / Council on Higher Education Size and Shape of Higher Education Task Team. Pretoria, 2000. 62 p. [Electronic resource]. URL: http://www.che.ac.za/documents/d000009/

15. Towards a Future Higher Education Landscape. Dublin : Higher Education Authority, 2012. 25 p. [Electronic resource]. URL: http://www.hea.ie/files/Towardsa FutureHigherEducationLandscape.pdf

16. Wenjun L. System Differentiation and Funding Shifts in Chinese Higher Education // CRDHE (Center for Research and Development of Higher Education, The University of Tokyo) Working Paper. 2009. Vol. 3. 26 p.


Review

For citations:


Knyazev E.A., Drantusova N.V. Institutional dynamics in Russian high education: machinery and trajectory. University Management: Practice and Analysis. 2013;(1):006-017. (In Russ.)

Views: 496


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)