Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

On some approaches to developing a typology of russian universities

Abstract

Some aspects of basic approaches and principles for the university typology development are in focus. The role of academic staff as a factor of university differentiation is discussed. The particular importance of actual performance (outcomes) of universities while developing typologies and classifications is noted. A method for quantitative evaluation of the radius of university influence on the basis of information about the geography of students and the employment of graduates is suggested.

About the Authors

M. N. Ovchinnikov
Казанский федеральный университе­т
Russian Federation


E. V. Vashurina
Казанский федеральный университе­т
Russian Federation


Ya. Sh. Evdokimova
Казанский федеральный университе­т
Russian Federation


References

1. Дорога к академическому совершенству: становление исследовательских университетов / под ред. Ф. Дж. Альтбаха, Д. Салми; пер. с англ. М.: Весь Мир, 2012.

2. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Дифференциация в высшем образовании: основные концепции и подходы к изучению // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5 (81). С. 43-52.

3. Князев Е. А., Дрантусова Н. В. Институциональная динамика в российском высшем образовании: механизмы и траектории // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 6 (88). С. 6-17.

4. Князев Е. А., Евдокимова Я. Ш. Информационные ресурсы в стратегическом менеджменте // Университетское управление: практика и анализ. 2003. № 2 (25). С. 7-17.

5. Кузьминов Я. И., Семенов Д. С., Фрумин И. Д. Структура вузовской сети: от советского к российскому «мастер-плану» // Вопросы образования. 2013. № 4. С. 8-59.

6. Овчинников М. Н. Об оценивании деятельности университетов и показателях эффективности программ развития // Университетское управление: практика и анализ». 2012. № 1 (77). С. 25-30.

7. Соболев А. Б. Основные векторы развития системы высшего образования РФ: [выступление директора Департамента государственной политики в сфере высшего образования Минобрнауки РФ на V Международном форуме вузов «Эффективное управление образовательной организацией: практика, итоги, перспективы», Москва 28 февраля - 1 марта 2013] [Электронный ресурс]. URL: http://www.profitcon.ru/matetials/28032013/Sobolev-A-B-Osnovnye-vektory-razvitiia-VPO.pdf.

8. Сценарии развития национальных исследовательских университетов. Университетская гостиная НФПК (по материалам экспертного совещания) // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 1 (89). С. 81-84.

9. Geiser S., Atkinson R. C. Beyond the Master Plan. The Case for Restructuring Baccalaureate Education in California [Electronic resource] // University of Berkeley: Centre for Studies in Higher Education. Research and Occasional Papers Series. November 2010. URL: http://cshe. berkeley.edu/publications/docs/ROPS.Geiser.Atkinson. BeyondMP.11.18.10.pdf.

10. Mapping the Higher Education Landscape / F. van Vught (ed.). Dordrecht: Springer, 2009.

11. Orlando S. New Method Offers Better Way to Rank Universities, Researchers Say [Electronic resource] // University of Florida News. 2000. 26 July. URL: http://news. ufl.edu/archive/2000/07/new-method-offers-better-way-to-rank-universities-researchers-say.html.

12. Recommendations on the differentiation of higher education institutions / German Council of Science and Humanities [Electronic resource]. URL: http://www. wissenschaftsrat.de/download/archiv/10387-10_engl.pdf.

13. Reichert S. Institutional Diversity in Higher education [Electronic resource] / European University Association, 2009. URL: http://www.eua.be/fileadmin/ user_upload/files/Publications/Institutional_Diversity_in_ European_Higher_Education.pdf.


Review

For citations:


Ovchinnikov M.N., Vashurina E.V., Evdokimova Ya.Sh. On some approaches to developing a typology of russian universities. University Management: Practice and Analysis. 2014;(4-5):21-27. (In Russ.)

Views: 423


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)