Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Performance criteria in higher education monitoring systems in Russia and abroad

Abstract

The article is devoted to the analysis of the Russian higher education monitoring system performance criteria. It describes the rules of the monitoring and main characteristics of higher education system which are evaluated by monitoring performance criteria. It also considers indicators that are used in foreign education monitoring systems to describe analogous characteristics of higher education. The author suggests ideas on using additional indicators for more detailed description of the characteristics of higher education considered in Russian monitoring.

About the Author

A. V. Melikian
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Russian Federation


References

1. Беляков С. А., Федотов А. В., Фигурин А. В. Процессы объединения в системе высшего образования: проблемы и возможности // Университетское управление: практика и анализ: 2013. № 6. С. 8-18.

2. Брюханов В. М., Киселев В. И., Тимченко Н. С., Вдовин В. М. Мониторинг мнений родителей студентов как элемент внутривузовской системы менеджмента качества образования // Высшее образование в России. 2009. № 4. C. 37-42.

3. Гайдукова Г. Н. Мониторинг удовлетворенности потребителей качеством образовательных услуг // Там же. 2012. № 11. С. 105-111.

4. Гуртовой Е., Казакова Н. Комплексный мониторинг в регионе // Там же. 2005. № 8. С. 145-148.

5. Зубарева О., Зозолева А. В. Мониторинг образовательного процесса // Там же. 2004. № 11. С. 59-61.

6. Кушнин Б., Кадатская И. Мониторинг трудоустройства выпускников пермских вузов // Там же. 2006. № 1. C. 148-150.

7. Колокольцев В. М., Глухова А. Ю. Мониторинг эффективности вуза через призму университетского менеджмента // Там же. 2014. № 1. С. 26-31.

8. Левченко А., Давыдов В., Якуба Т., Смирнов Б. Мониторинг ВПО в Хабаровском крае: проблемы подготовки кадров // Там же. 2006. № 9. С. 3-7.

9. Меликян А. В. Достижение справедливости в высшем образовании стран ОЭСР // Вестн. междунар. организаций. 2010. № 3. С. 33-45.

10. Методика расчета показателей мониторинга эффективности образовательных организаций высшего образования 2014 года : [офиц. сайт Главного информ.-вычисл. центра федер. агентства по образованию РФ]. URL: http://miccedu.ru/monitoring/pdf/metodika_mon.pdf http://www.beerkens.info/files/phd.pdf (дата обращения: 27.07.2014).

11. Пиявский С. А., Камальдинова 3. Ф., Козлов В. В. и др. Мониторинг взаимодействия университетов с общеобразовательными учреждениями при работе с одаренной молодежью // Высшее образование в России. 2013. № 1. C. 116-121.

12. Послание Президента Федеральному собранию от 12.12.2013 г. URL: http://www.kremlin.ru/news/19825 (дата обращения: 27.07.2014).

13. Стенограмма совещания у Председателя Правительства РФ Д. А. Медведева «О развитии системы высшего образования», 15 июля 2014 г. [Электронный ресурс]. URL: http://government.ru/news/13753 http:// www.beerkens.info/files/phd.pdf(дата обращения: 27.07.2014).

14. Coates H. Defining and monitoring academic standards in Australian higher education [Electronic resource] // Higher Education Management and Policy. 2010. Vol. 22, № 1. P. 41-58. URL: logincms.uws.edu.au/__data/assets/pdf_file/0004/169168/Coates_HEMP_2010_2.2.2.pdf http://www.beerkens.info/files/phd.pdf (accessed: 27.07.2014).

15. Education Indicators Technical guidelines. November 2009. UNESCO institute for statistics [Electronic resource]. URL: http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/ eiguide09-en.pdf (accessed: 27.07.2014).

16. Higher education monitoring and evaluation framework to monitor and evaluate implementation of the higher education sub-sector policy and strategic plan 2013/ 14 - 2017/18. Aug. 2013. Council on higher education [Electronic resource]. URL: http://www.che.ac.ls/documents/CHE%20M&E%20Framework%20%28Final%29.pdf (accessed: 27.07.2014).

17. Kaiser F., Yonezawa A. System-Level and Strategic Indicators for Monitoring Higher Education in the Twenty-First Century. Bucharest : UNESCO-CEPES, 2003 [Electronic resource]. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001357/135700e.pdf http://www.beerkens.info/files/phd.pdf (accessed: 27.07.2014).

18. Martin M., Sauvageot C., Tchatchoua B. Constructing an indicator system or scorecard for higher education: a practical guide. Paris : UNESCO IIEP, 2011 [Electronic resource]. URL: http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/constructing-indicator-system-scorecard-higher-education-2011-en.pdf http://www.beerkens.info/files/phd.pdf (accessed: 27.07.2014).

19. OECD (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. Paris : OECD, 2013.

20. Palomares-Montero D., Garcia-Aracil A. Indicators for the evaluation of Higher Education Institutions: a bibliographic review. INGENIO (CSIC-UPV). Valencia, Spain, 2009 [Electronic resource]. URL: http://www.enid-europe.org/winter/summer_school/dpalomares& agarcia_Paper.pdf http://www.beerkens.info/files/phd.pdf (accessed: 27.07.2014).

21. The State of Higher Education and Research in France: 35 indicators. 2010 № 4, Dec. [Electronic resource]. URL: http://media.enseignementsup-recherche.gouv.fr/file/Publications/79/6/EESR10_EN_web_193796.pdf (accessed: 06.08.2014).


Review

For citations:


Melikian A.V. Performance criteria in higher education monitoring systems in Russia and abroad. University Management: Practice and Analysis. 2014;(3):58-66. (In Russ.)

Views: 816


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)