Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

About management of changes in learning activity

https://doi.org/10.15826/umj.2016.103.016

Abstract

This article refers to the class of cases regarding the questions of changes management in learning activity through the example of Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University. The article is aimed at distribution of practice in the application of system changes in management of learning process of educational organization of the higher learning in line with principal directions of modernization of higher education in Russian Federation. This article presents the new learning policy basics and a short description of main changes in learning activity, namely, structural reforms; adoption of new curriculum management system; updating of training content and use of advanced learning technologies; changes in education programs budgeting; changes of responsibility for the material and technical resources applied in learning process; modernization of learning process automated management systems. Changes management in learning activity has the system nature and requires change-over of all learning process basic components. The phased transition to adoption for changes with account to the received intermediate results and introduced changes review is necessary, herein the particular attention should be paid to development of the local regulatory system regulating the introduced changes and carrying explanatory work among teaching personnel. The article is essential because it includes recommendations and approaches which must be taken into account for modernization of learning activity in the educational organizations of the higher learning.

About the Author

E. M. Razinkina
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Концепция Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 декабря 2014 г. № 2765-р.

2. Стронгин Р. Г., Чупрунов Е. В. Инновационное образование: опережающая стратегия и интеграция // Высш. образование в России. 2014. № 12. С. 5-14.

3. Клемешев А. П., Кукса И. Ю. Управление образовательными про граммами как фактор модернизации университета // Высш. образование в России. 2016. № 5. С. 10-20.

4. Михайлов Н. Н., Владимирский Б. М. Формирование образовательной политики вуза и ее реализация в современных условиях // Высш. образование в России. 2015. № 5. С. 20-26.

5. Караваева Е. В., Телешова И. Г., Ульянова М. Е., Эченикэ В. Х. Возможность использования методологических принципов европейского образования в российских университетах // Высш. образование в России. 2013. № 1. С. 3-13.

6. Караваева Е. В. Рекомендуемый алгоритм проектирования программ высшего образования // Высш. образование в России. 2014. № 8-9. С. 5-15.

7. Глухов В. В., Зегжда П. Д., Маховенко Е. Б. Научно-образовательный кластер - современная форма профессионального образования // Науч.-техн. ведомости С.-Петерб. гос. политех. ун-та. Информатика. Телекоммуникации. Управление. 2012. Т. 2. № 145. С. 161-168.

8. Рудской А. И. Научно-педагогические школы Санкт-Петербургского политехнического университета в металловедении и металлургии // Цвет. металлы. 2014. № 4 (856). С. 17-21.

9. Разинкина Е. М. Опыт формирования политики в области качества образования в Санкт-Петербургском политехническом университете Петра Великого // Развитие профессионального образования: новое качество : сб. науч. статей под. ред. С. В. Тарасова. Гатчина: Изд-во ГИЭФПТ, 2016. С. 93-105.

10. Сазонов Б. А. Индивидуально-ориентированная организация учебного процесса как условие модернизации российского высшего образования // Высш. образование в России. 2011. № 4. С. 10-24.

11. Грязева М. В., Руднев С. А., Анисимова М. А., Бляхеров И. С. Модульные планы для эффективной реализации образовательных программ университета на основе ФГОС 3+ // Высш. образование в России. 2014. № 11. С. 5-17


Review

For citations:


Razinkina E.M. About management of changes in learning activity. University Management: Practice and Analysis. 2016;(3):54-61. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.103.016

Views: 783


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)