Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Designing educational programs for applied master course

https://doi.org/10.15826/umj.2016.102.001

Abstract

The authors present reasons requiring the change of overall approach for designing higher education programs, demonstrate approaches to designing programs oriented towards student's activities, describe approaches and principles of their design using the example iof master level programs. The relevance of the topics covered by the article is related to modernization goals of the modern Russian education. The article is of interest for university lecturers and administrators working on teaching programs modernization. Considering universal nature of approaches and notions described by the authors the article can be interesting for those working on teaching programs development in different subject areas and levels.

About the Authors

A. G. Kasprzhak
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


S. P. Kalashnikov
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации».

2. Федеральный закон от 29. 12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации», ст. 12 «Образовательные программы», ст. 13 «Общие требования к реализации образовательных программ», ст. 15 «Сетевая форма реализации образовательных программ», ст. 16 «Реализация образовательных программ с применением электронного обучения и дистанционных образователь­ных технологий», ст. 92 «Государственная аккредитация образовательной деятельности».

3. Каспржак А. Г., Калашников С. П. Приоритет образовательных результатов как инструмент модернизации программ подготовки учителей // Психологическая наука и образование. 2014. № 3. С. 87-104.

4. Каспржак А. Г., Калашников С. П. Разработка моделей образовательных программ академического бакалавриата и исследовательской магистратуры в рамках реализации программы модернизации педагогического образования: первые итоги // Психологическая наука и образование. 2015. № 5. С. 29-44.

5. Каспржак А. Г. Оценка качества образовательных систем. Центр изучения образовательной политики Московской школы социальных и экономических наук как модель прикладной магистратуры. М.: Логос, 2012. С. 189-192.

6. Марголис А. А. Модели подготовки педагогов в рамках программ прикладного бакалавриата и педагогической магистратуры // Психологическая наука и образование. 2015. № 5. С. 45-64.

7. Оригинальный стандарт НИУ ВШЭ по направлению «Государственное и муниципальное управление» [Электронный ресурс] // Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». URL: http://www.hse.ru/ma/eduman/documents (дата обращения: 05.01.2016).

8. Портал сопровождения проектов модернизации педагогического образования [Электронный ресурс] // Министерство образования и науки Российской Федерации. URL: http://педагогическоеобразование.рф/events/show/26 (дата обращения: 05.01.2016).

9. Сатаров Г. Недоваренная лапша на развесистых ушах. Сильная власть [Электронный ресурс]. URL: http://www.true-justice.net/?p=4012#sthash.KyPP99z7.dpuf (дата обращения: 25.12.2015).

10. Тоффлер Э. Шок будущего / пер. с англ. Ч. VI. Стратегии выживания. Гл. 18. Образование в будущем времени. М.: ООО «Издательство АТС», 2001.

11. Kelly C., College H. J., Kolb D. The Theory of Experiential Learning and ESL. URL: http://iteslj.org/ALrticles/Kelly-Experiential/ (дата обращения: 7.08.2015).

12. O'Neill G., Donnelly R., Fitzmaurice M. Supporting programme teams to develop sequencing in higher education curricula // International Journal for Academic Development. 2014. Vol. 19, № 4. Р. 268-280. DOI: 10.1080/1360144X.2013.867266


Review

For citations:


Kasprzhak A.G., Kalashnikov S.P. Designing educational programs for applied master course. University Management: Practice and Analysis. 2016;(2):14-25. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.102.001

Views: 942


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)