Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Methodical support for federal state standards for higher education

https://doi.org/10.15826/umj.2016.105.042

Abstract

The present paper is categorized as a research paper. This paper proposes original methodical support for practices for Federal State Standards for Higher Education based on essential properties of competence: cross-disciplinarity, polyvalence, and cumulativity. Such practices consist of: basing contents of assignment corpora on taxonomies of curriculum study results founded on persistent skills in universal cognitive operations; methodical directions on developing technological competence formation roadmaps accounting for labour input for independent study; methodical directions on quantitative grading of competence levels using the accepted grading system. The proposed practices of methodical support for Federal State Standards for Higher Education allow for creative and well-grounded formation of modern educational methodologies that combine diverse types of graded assignments while also accounting for total labour input and planned labour input for independent study. The proposed recommendation and materials can be used for development of course documentation for Federal State Standards for Higher Education.

About the Authors

O. B. Tomilin
Mordovia State University
Russian Federation


L. V. Fomina
Mordovia State University
Russian Federation


O. O. Tomilin
Mordovia State University
Russian Federation


References

1. Макаркин Н.П., Томилин О. Б. Болонский процесс и российское высшее образование // Интеграция образования. 2004. № 3 (36). C. 3-9.

2. Томилин О. Б., Фомина Л. В., Томилин О. О. Проблемы организационно-методического сопровождения ФГОС ВО // Университет. управление: практика и анализ. 2016. № 3 (103). С. 83-94.

3. Томилин О. Б., Томилин О. О. Проблемы компетент-ностного подхода в высшем профессиональном образовании // Университет. управление: практика и анализ. 2014. № 1 (89). С. 44-55.

4. Томилин О. Б., Томилин О. О. Федеральные государственные образовательные стандарты и российская высшая школа // Университет. управление: практика и анализ. 2013. № 6 (88). С. 55-69.

5. Проектирование основных образовательных программ, реализующих федеральные государственные образовательные стандарты высшего профессионального образования : метод. рекомендации для руководителей и актива учеб.-метод. объединений вузов / науч. ред. д-ра техн. наук, проф. Н. А. Селезневой. М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, Коорд. совет учеб.-метод. объединений и науч.-метод. советов высшей школы, 2009. 84 с.

6. Богословский В. А., Караваева Е. В., Ковтун Е. Н., Мелехова О. П., Родионова С. Е., Тарлыкин В. А., Шехонин А. А. Методические рекомендации по проектированию оценочных средств для реализации многоуровневых образовательных программ ВПО при компетентностном подходе. М.: Изд-во МГУ, 2007. 148 с.

7. Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. N. Y.: Longman, 1956. 201 p.

8. Anderson L. W., Krathwohl D. R. A Taxonomy for learning, teaching, and assessing. N. Y.: Longman, 2001. 352 p.

9. Азарова Р. Н., Золотарева Н. М. Разработка паспорта компетенций: метод. указания для организаторов проектных работ и профессорско-преподавательских коллективов вузов. Первая редакция. М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, Координац. совет учеб.-метод. объединений и науч.-метод. советов высш. школы, 2010. 52 с.

10. Kennedy D., Hyland A., Ryan N. Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide. URL: http://www.bologna-handbook.com/docs/downloads/C_3_4_1.pdf (accessed: 06.05.2016).

11. Гилфорд Д. П. Три стороны интеллекта задач : сб.: «Психология мышления». М.: Прогресс, 1965. 534 c.

12. Симонов В. П. Диагностика личности и профессионального мастерства преподавателя. М.: Международная педагогическая академия, 1995. 192 с.

13. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192 с.

14. Скаткин М. Н. Проблемы современной дидактики. 2-е изд. М.: Педагогика, 1984. 96 с.

15. Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школ. технологии. 2004. № 5. С. 1-3.

16. Гальперин П. Я. Психология как объективная наука: Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий. М.: Ин-т практ. психологии, 1998. 480 c.

17. Рубинштейн Л. С. О мышлении и путях его исследования. М.: АН СССР, 1958. 45 с.

18. Макаркин Н. П., Томилин О. Б., Романов К.М., Живечкова Л. А., Демкина С. И. Инновационные подходы в образовательной деятельности университета. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 1999. 89 с.

19. Макаркин Н. П., Томилин О. Б., Романов К.М., Фадеева И. М. Образовательные технологии в системе высшего профессионального образования // Интеграция образования. 2002. № 4. С. 29-34.

20. Томилин О. Б., Бритов А. В., Демкина С. И. Образовательные технологии формирования компетенций в системе высшего профессионального образования // Университет. управление: практика и анализ. 2005. № 1. С. 112-123.

21. Томилин О. Б., Бузулуков В. И., Живечкова Л. А., Демкина С. И. Сборник заданий по физической и коллоидной химии (для высших педагогических учебных заведений). Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2005. 268 с.

22. Фомина Л. В., Томилин О. Б. Математическое моделирование в химии и химической технологии : сб. задач. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2006. 80 с.

23. Мурюмин Е. Е., Томилин О. Б. Численные методы в химии и химической технологии : сб. задач. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2014. 136 с.

24. URL: http://www.fepo.i-exam.ru. (дата обращения: 04.05.2016).


Review

For citations:


Tomilin O.B., Fomina L.V., Tomilin O.O. Methodical support for federal state standards for higher education. University Management: Practice and Analysis. 2016;(5):36-51. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.105.042

Views: 527


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)