Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Managing academic results transformation as a mechanism of improving academic research efficacy

Abstract

This research article analyses improvement of mechanisms related to forming the content of research and structuring academic institutions in terms of content and results of conducted research. The article is focused on designing anew mechanism for managing academic research based on their classification in terms of applicability of obtained results and facilitating broad implementation of academic research results into economic and social sphere of the country. The article evaluates efficacy of academic research in Russia, looking into every stage of life - cycle according to the suggested mechanism. It was found out that another way of upgrading academic research results efficacy on the basis of suggested classification is the improvement of mechanisms of formulating academic research topics. Suggested approach to academic research results classification on the basis of their applicability might help in improving mechanisms of formulating the topics of academic research resulting from interconnection between fundamental and applied research, as well as in structuring financing of academic research with the aim of obtaining those results that can be relatively quickly implemented in practice. Besides that further improvement of suggested approach to the applicability - based classification of academic research gives a chance to structure organizations engaged in academic research and creates a foundation for forming net format of obtaining academic research results and their implementation into economy. The use of such mechanism of research classification at higher educational institutions can be very helpful for the administrators in the process of formulating development strategy for perspective research and innovative activities.; implementation of federal target programs and attracting business sector to developing innovative activities of the higher education institution.

About the Authors

N. O. Vasetskaya
Санкт-Петербургский государственный политехнический университет
Russian Federation


A. V. Fedotov
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Russian Federation


References

1. Арзамасцев Н. Механизмы государственного содействия при коммерциализации технологий [Электронный ресурс]. URL: http://www.techbusiness.ru/tb/page06.htm (дата обращения: 23.10.2014).

2. Байрамова Ж. М. Интеграция образования и науки как движущая сила модернизации экономики России // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. Вып. 24. Пенза, 2011. С. 174-180.

3. Болдин А. П., Максимов В. А. Основы научных исследований. М.: Академия, 2012. 336 с.

4. ДежинаИ. Сфера исследований и разработок в 2002 году // Российская экономика в 2002 году. Тенденции и перспективы. Вып. 24. Т. 1. М.: ИЭПП, 2003. С. 291-313.

5. Доклад Совета Федерации Федерального Собрания Российской Федерации 2008 года «О состоянии законодательства в Российской Федерации» / под общ. ред. С. М. Миронова, Г. Э. Бурбулиса. М.: Совет Федерации, 2009. 512 с.

6. Иванова Н. Национальные инновационные системы. М.: Наука, 2002. 244 с.

7. Индикаторы науки: 2001-2013: статистический сборник. М.: ГУ ВШЭ, 2001-2013.

8. Инновационный путь развития для новой России / отв. ред. В. П. Горегляд; Центр социально-экономических проблем федерализма Института экономики РАН. М.: Наука, 2005. 343 с.

9. Кузнецов В. М. Основы научных исследований. Киров: Зональный НИИСХ Северо-Востока, 2006. 568 с.

10. Макаров В. Л., Варшавский А. Е. Инновационный менеджмент в России: вопросы стратегического управления и научно-технологической безопасности. М.: Наука, 2004. 880 с.

11. Миндели Л. Э., Черных С. И. Российская наука: реальность и перспективы // Инновационная экономика. 2012. № 12. С. 1-25.

12. Миронов В. Ускоренное отставание [Электронный ресурс]. URL: http://maxpark.com/user/4294968794/ content/1468715 (дата обращения: 23.10.2014).

13. О федеральной целевой программе «Исследования и разработки по приоритетным направлениям развития научно-технологического комплекса России на 2014-2020 годы»: постановление Правительства Российской Федерации от 21 мая 2013 г. № 426 // Российская газета. 2013. 3 июня.

14. Об утверждении Программы фундаментальных научных исследований государственных академий наук на 2013-2020 годы: распоряжение Правительства Российской Федерации от 3 декабря 2012 г. N 2237-р // Собрание законодательства РФ. 2012. № 50 (ч. 6). Ст. 7089.

15. Патентная активность: Россия vs США. Аналитическое исследование из цикла «Индикаторы инновационного развития российской экономики». 2012. [Электронный ресурс]. URL: http://www.nbkg.ru/researches/ patent_activity_russia_vs_usa.pdf (дата обращения: 21.10.2014).

16. Принципы создания ведомственной системы управления результатами научной и инновационной деятельности Министерства образования РФ / Г. Г. Андреев, В. М. Кутузов, В. М. Рыльчиков, С. В. Устелемов // Инновации. 2003. Вып. 1(58). С. 325-330.

17. Степнов О. П. Промышленная собственность в зеркале статистики // Патенты и лицензии. 2001. № 2. С. 48-50.

18. Федеральная целевая программа «Исследования и разработки по приоритетным направлениям развития научно-технологического комплекса России на 2014-2020 годы» [Электронный ресурс]. URL: http://www.fcpir.ru/(дата обращения: 26.10.2014).

19. Федотов А. В., Васецкая Н. О. Оценка макроэкономической эффективности научных исследований в России // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 3. С. 61-67.


Review

For citations:


Vasetskaya N.O., Fedotov A.V. Managing academic results transformation as a mechanism of improving academic research efficacy. University Management: Practice and Analysis. 2015;(1):28-38. (In Russ.)

Views: 435


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)