Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Evaluating the effectiveness of using real estate assets of the educational institution

https://doi.org/10.15826/umj.2016.104.032

Abstract

The article falls under research category. The problem of optimizing resources use and organization of competent operation of infrastructure objects of higher education today is quite acute because of the lack of standards and regulations for the operation and efficiency of using real estate in the higher education sector. Application of innovative approaches in the field of real estate management can significantly increase the efficiency of the functioning and competitiveness of the domestic higher educational institutions.Considering the existing situation the article suggests main criteria allowing for evaluating intensity of using classes in campuses of higher education institution. In this paper authors made a comparative analysis of the structure of property resources of foreign and domestic university campuses, summarized the existing indicators, which allow for estimating efficiency of using of classroom fund of higher education. In this paper, we proposed to expand the list of installed and previously used indicators of capital productivity and asset intensity to be modified. Besides indicators of load and occupancy for qualitative analysis of the effectiveness of using real estate of higher education institution authors suggest taking into account the general factors related to income and expenses of the university. The article presents the highest possible utilization factor of classroom fund of higher education. The results of performed analysis provide a set of indicators, describing intensiveness of classroom funds use by any university and provide justification for continuing research into modern information technologies of university real estate assets The article suggests the list of basic information for calculating integral indicator of university real estate assets utilization quality and demonstrates the need for creating single system of information collection and analysis. The article is of interest for departments of strategic planning and campus development of any university. For the first time the article gets maximum possible coefficient of using classroom funds of a university. It also provides an overview of existing indicators of classroom funds usage efficacy. Authors suggest broadening the list of applied indicators and modify capacity and return indicators. For the first time authors suggest using general coefficients related to university income and expenses in order to evaluate university real estate assets. The list of indicators presented in the article allows for evaluating efficacy of classroom funds utilization during the teaching process.

About the Authors

N. A. Bukharin
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


S. V. Pupentsova
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Общественные здания и сооружения: СНиП 2.08.02-89. М.: Науч.-архитект. центр общ. и производ. зданий и сооружений Госкомархитектуры, 2003. 26 с.

2. СП118.13330.2012 Свод правил. Общественные здания и сооружения. Утв. Приказом Минрегиона России от 29.12.2011 № 635/10 (ред. от 07.08.2014) [Электронный ресурс]. URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 20.12.2015).

3. Postsecondary Education Facilities Inventory and Classification Manual (FICM) / U. S. Department of Education, National Center for Education Statistics, 2006 [Электронный ресурс]. URL: http://facilities.wsu.edu/Resources/pdf/ficm/FICM2006_Foreward.pdf (дата обращения: 15.12.2015).

4. Space and Furniture Planning Guidelines. Developed by Department of Capital Planning and Space Management // Stanford University. 2009 [Электронный ресурс]. URL: https://portal.slac.stanford.edu/sites/ard_public/Documents/DCPSM_SpaceandFurniturePlanningGuidelines_v3_April_2009.pdf (дата обращения: 15.11.2015).

5. Проектирование высших учебных заведений и институтов повышения квалификации / Гос. науч.-проект. ин-т учеб.-воспит., торг.-быт. и досуг. зданий. М.: Стройиздат, 1992. 111 с.

6. Федеральный стандарт оценки «Определение кадастровой стоимости (ФСО № 4)», утв. приказом Минэкономразвития России № 508 от 22.10.2010 г. [Электронный ресурс]. URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 15.12.2015).

7. Бондаренко С. И. Методика анализа эффективности использования земельно-имущественного комплекса в бюджетных образовательных учреждений : автореф. дис. … канд. экон. наук. М.: ФГБОУ ВПО РГАЗУ, 2012 [Электронный ресурс]. URL: http://www.rgazu.ru/db/avtorefdoc/bondarenko_sa.pdf (дата обращения: 25.12.2015).

8. Озеров Е. С. Управление недвижимой собственностью. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2014. 392 с.

9. Степанов Ф. А. Технологии управления использованием недвижимости университета : дис. … степ. магистра. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2011. 117 с.

10. Тарасевич Е. И. Управление использованием недвижимости университетских кампусов. СПб., 2011 [Электронный ресурс]. URL: http://www.spbgpudreem.ru/download/files/campus.pdf (дата обращения: 25.12.2015).

11. Тарасевич Е. И. Управление эксплуатацией недвижимости. СПб.: Изд-во «МКС», 2006. 838 с.

12. Учреждения высшего профессионального образования и научные организации в условиях модернизации экономики, финансов, менеджмента в социальной сфере города: науч.-информ. материалы. М.: Фин. академия при ПравительствеРФ, 2009 [Электронный ресурс]. URL: http://www.mirkin.ru/_docs/_budgetfin/_obrprog/1_1.pdf (дата обращения: 20.12.2015).

13. Киреева Н. А., Пупенцова С. В. Оценка инвестиционной привлекательности объекта недвижимости с использованием квалиметрического моделирования // Науч.- техн. ведомости СПбПУ. Эконом. науки. 2012. Вып. 4 (151). С. 163-167.

14. Азгальдов Г. Г., Костин А. В. Квалиметрия и бизнес // Менеджмент инноваций. 2011. Вып. 4 (16). С. 284-296.


Review

For citations:


Bukharin N.A., Pupentsova S.V. Evaluating the effectiveness of using real estate assets of the educational institution. University Management: Practice and Analysis. 2016;(4):103-110. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.104.032

Views: 785


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)