Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

POSTGRADUATE TRAINING AND ACADEMIC DEGREE CERTIFICATION FOR FOREIGNERS

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.048

Abstract

The purpose of the article is to analyze training foreigners in Russian universities and conferring academic degrees to them during the latest five years. There has been used extensive statistical material on the system of higher education, including the level of postgraduate training and data on the network of dissertation councils. The subjects of the article include all levels of higher education, i. e. the system of certifying highly qualified scientific personnel, geographical distribution of students and postgraduates, Russian universities providing foreigners’ training and certification. The result of this research is the identification of top 10 countries using the Russian system of conferring academic candidate and doctor degrees. The study showed that 41 % of foreigners completed postgraduate studies with the defense of PhD thesis, which is twice as high as the average level of defenses in Russia (21 %). This fact can prove the necessity to increase in the medium term the number of PhD students and candidates of science in Russian universities. The study can also be a basis for developing managerial decisions at the federal level to work out the target indicators of the program «Development of the Export Potential of the Russian Education System». The article is approvingly supposed to introduce into the scientific circulation certain new factual data about the system of training and certifying higher scientific qualification staff, as provided for the foreigners.

About the Authors

S. I. Pakhomov
National Research Nuclear University
Russian Federation


V. A. Gurtov
Petrozavodsk State University
Russian Federation


A. V. Stasevich
Petrozavodsk State University
Russian Federation


L. V. Shchegoleva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Тагирова Ш. В., Краснова Г. А, Ницевич В. Ф. Новая стратегия развития экспорта образования Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии // Ученые записки Орловского государственного университета. № 5 (68). 2015. С. 372-376.

2. German Academic Exchange Service [Электронный ресурс]. URL: https://www.daad.de/en/ (дата обращения: 01.08.2018).

3. Research in Germany. [Электронный ресурс]. URL: http://www.research-in-germany.org/en/jobs-and-careers/info-for-phd-students.html (дата обращения: 01.08.2018).

4. Международные программы высшего образования: генезис и перспективы развития / Под ред. д-ра экон. наук, проф. И. А. Максимцева. СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2015. 195 с.

5. Бахтаулова А. С. Интернационализация образовательной деятельности университета (на примере ЖГУ им. И. Жансугурова) // Модернизация профессионального образования в России и мире: новое качество роста: сборник материалов. 2012. Издательство: Алтайский государственный университет (Барнаул). С. 188-192.

6. Арефьев А. Л. Тенденции экспорта российского образования в 2005-2015 гг. // Вестник российской академии наук. Т. 86. № 10. 2016. С. 902-908.

7. Арефьев А. А., Арефьев П. А., Гоблик В. В. Направления академической мобильности в странах СНГ и Балтии // Образование и наука в России: состояние и потенциал развития: сборник научных трудов. 2017. Издательство: Институт социально-политических исследований РАН (Москва). С. 148-170.

8. Арефьев А. Л., Арефьев П. А. Показатели экспорта российских образовательных услуг // Образование и наука в России: состояние и потенциал развития: сборник научных трудов. 2017. Издательство: Институт социально-политических исследований РАН (Москва). С. 231-275.

9. Арефьев А. Л. Иностранные студенты в российских вузах // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. № 3. 2004. С. 85-94.

10. Арефьев А. Л. Подготовка кадров высшей квалификации для зарубежных стран в российских вузах. М.: Изд-во Центр социал. прогнозирования, 2004. 148 с.

11. Костюков А. П. Особенности экспорта российских образовательных услуг // Казачество. № 7 (20). 2016. С. 51-65.

12. Рахимов Т. Р. Особенности организации обучения иностранных студентов в российском вузе и направление его развития // Язык и культура. № 4 (12). 2010. С. 123-136.

13. Сухристина А. С., Зиятдинова Ю. Н., Кочнев А. М. Сетевое взаимодействие вузов как форма интернационализации: опыт КНИТУ // Высшее образование в России. № 11. 2016. С. 103-110.

14. Иванов С. Г., Черноус Т. Ф. Формирование общего образовательного пространства Российской Федерации, Кыргызской Республики и Республики Казахстан // Человек и образование. № 2 (35). 2013. С. 18-25.

15. Краснова Г. А., Гриншкун В. В., Пыхтина Н. А. Сетевые медиа-ресурсы как инструмент рекрутинга иностранных студентов в российские вузы // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». Т. 14. № 2. 2017. С. 171-179.

16. Ларин А. Г. Китайские студенты в России (по материалам социологического исследования) // Проблемы Дальнего Востока. № 4. 2009. С. 91-111.

17. Гурулева Т. Л. Педагогические технологии интеграции иностранных студентов в образовательное пространство вуза (на примере студентов из КНР) // Высшее образование в России. № 3. 2016. С. 144-153.

18. Погукаева А. В., Коберник Л. Н., Омельянчук Е. Л. Адаптация иностранных студентов в российском вузе // Современные проблемы науки и образования. № 3. 2016. 8 с.

19. Балкизова Х. Ю. Мировой рынок образовательных услуг высшей школы // Вестник университета (Государственный университет управления). № 6. 2017. С. 130-133.

20. Краснова Г. А. Стратегия международного образования: опыт Великобритании // Аккредитация в образовании. № 5 (81). 2015. С. 69-71.

21. Венедиктов А. А. Аттестация научных кадров в Российской Федерации и Республике Беларусь: сравнительный анализ // Вооружение и экономика. № 1 (38). 2017. С. 71-83.

22. Еремеев А. Э., Патласов О. Ю. Интеграционные связи вузов приграничных территорий России и Казахстана в условиях модернизации правового поля образовательных систем // Модернизация профессионального образования в России и мире: новое качество роста: сборник материалов. 2012. Издательство: Алтайский государственный университет (Барнаул). С. 232-237.


Review

For citations:


Pakhomov S.I., Gurtov V.A., Stasevich A.V., Shchegoleva L.V. POSTGRADUATE TRAINING AND ACADEMIC DEGREE CERTIFICATION FOR FOREIGNERS. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(5):43-53. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.048

Views: 698


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)