Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

PROJECT 5-100: DYNAMICS AND DEVELOPMENT PATTERNS OF UNIVERSITIES

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.025

Abstract

This paper is an analytical study that aims at determining the development patterns of universities participating in the Project 5-100 from the perspectives of their financial structures, development priorities and key performance indicators’ dynamics. Using statistical techniques, including cluster analysis, we attempt to record the development patterns within several frames. The analysis based on the data of the Monitoring of performance of Russian higher education institutions of the Ministry for Education and Science; on the target and actual indicators, fixed in the roadmaps of the participating. The cluster analysis was implemented in two key time points of the Project: at the starting point (2013), when the second stage of the Project started (2015), and in the last available time point (2016). The analysis revealed the patterns of financial structures’ changes, the patterns of actual development in accordance with the roadmaps. We also identified four complex patterns using the cluster analysis. Moreover, the identified patterns were matched with the dynamics of universities’ progress in terms of inclusion into worldwide rankings. These results can be used in further researches of Project 5-100 or similar excellence initiatives in higher education, as well as when studying participating universities’ performance.

About the Authors

E. Yu. Shibanova
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


D. P. Platonova
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


M. A. Lisyutkin
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Салми Дж., Фрумин И. Д. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России / Перев.: Н. Микшина // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 25-68.

2. Froumin I., Lisyutkin M. (2015) Excellence-Driven Policies and Initiatives in the Context of Bologna Process: Rationale, Design, Implementation and Outcomes // The European Higher Education Area. Between Critical Reflections and Future Policies / Under the general editorship: A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, P. Scott. L.: Springer International Publishing AG.

3. Кузьминов Я. И., Семенов Д. С., Фрумин И. Д. Структура вузовской сети: от советского к российскому «мастер-плану» // Вопросы образования. 2013. № 4. С. 8-63.

4. Turko T., Bakhturin G., Bagan V., Poloskov S., & Gudym D. (2016). Influence of the program «5-top 100» on the publication activity of Russian universities. Scientometrics, 109 (2), рр. 769-782.

5. Poldin O., Matveeva N., Sterligov I., Yudkevich M. Publication activities of Russian Universities: The effects of project 5-100 (2017) Voprosy Obrazovaniya, 2017 (2), pp. 10-35. DOI: 10.17323/1814-9545-2017-2-10-35.

6. Froumin I., and Lisyutkin M. (forthcoming) The State as the Driver of Competitiveness in Russian Higher Education: The Case of Project 5-100.

7. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 6 августа 2013 г. № 1500 -р.

8. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 1 июня 2014 г. № 1053 -р.

9. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 2 мая 2015 г. № 930-р.

10. Постановление Правительства № 960-р «О распределении субсидий в 2016 году».

11. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 17 февраля 2017 г. № 281-р.

12. Ward J. Hierarchical Grouping to Optimize an Ob- jective Function, Journal of the American Statistical Association, 1963, 58, рр. 236-44.

13. Salmi J. The challenge of establishing world-class universities. Washington DC: The World Bank. 2009.

14. Salmi J. Excellence strategies and the creation of world-class universities // Matching Visibility and Performance.-SensePublishers, Rotterdam, 2016. С. 15-48.

15. Распоряжение Минобрнауки России от 11 ноября 2013 г. № Р-190 «О согласовании разработанных планов мероприятий по реализации программ повышения конкурентоспособности («дорожных карт») вузов, отобранных по результатам конкурса на предоставление поддержки».

16. Albuquerque E. (2005). Science and technology systems in less developed countries. In H. Moed, W. Glanzel, & U. Schmoch (Eds.), Handbook of quantitative science and technology research (pp. 759-778). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

17. Княгинин В. Н. Программа «5-100»: некоторые итоги и потенциал развития. Оценка изменений в вузах, участвующих в реализации программы повышения конкурентоспособности российских вузов среди ведущих научно-образовательных центров, Фонд Центр стратегических разработок «Северо-Запад», октябрь 2015.


Review

For citations:


Shibanova E.Yu., Platonova D.P., Lisyutkin M.A. PROJECT 5-100: DYNAMICS AND DEVELOPMENT PATTERNS OF UNIVERSITIES. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(3):32-48. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.03.025

Views: 803


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)