Preview

Университетское управление: практика и анализ

Расширенный поиск

ОБЗОР МЕЖДУНАРОДНОГО ОПЫТА ОЦЕНКИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.010

Аннотация

В статье представлен обзор зарубежной литературы, посвященной вопросам эффективности системы образо -вания с целью выявления основных подходов к определению содержания понятия «эффективность» и основных направлений ее оценки в сфере образования. Проведенный анализ охватывает научные статьи из профильных журналов с порталов Science Direct и Springer Link. Зарубежные авторы указывают на двойственность содержания понятия эффективности как аналога коэффициента полезного действия в технике («efficiency») и состояния полного достижения поставленных целей («effectiveness»). Проводимые исследования направлены на формирование научной базы реформирования системы образования для повышения ее производственной эффективности (production efficiency), соотносящей входные параметры (время и ресурсы) с образовательным процессом для получения желаемого результата. Данный подход стал основополагающим, что подтверждается многочисленными работами в этой области. В большинстве случаев авторы рассматривают влияние какого-либо определенного параметра системы на затраты или сравнивают эффективность учебного заведения по отношению к «эталону», в качестве которого выбирается по тем или иным соображениям, критериям одно из учебных заведений. Сравнение с «эталоном» представляется как в виде разности значений эффективности, так и на основе более сложных математических методов, например, на основе «анализа среды функционирования». Некоторые авторы приходят к выводу, что все известные методы оценки эффективности не могут быть использованы для создания моделей управления, что ставит под вопрос практическую значимость реформ системы образования. В редких случаях авторы рассматривают проблему с точки зрения повышения эффективности учебного или научно-исследовательского процесса в целом. Анализ показал, что отраженные в зарубежной литературе подходы не позволяют выделить однозначно приемлемого варианта оценки эффективности образования, который может быть использован в практике управления российским образованием (с учетом разработки программ развития).

Об авторах

Н. С. Беляков
ABB
Россия


С. А. Беляков
Российская Академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации
Россия


Список литературы

1. Windham D. M. Effectiveness Indicators in the Economic Analysis of Educational Activities. Int. J. Educ. Res., 1988, vol. 12, pp. 576-666.

2. Kosor M. M. Efficiency Measurement in Higher Education: Concepts, Methods and Perspective. Procedia -Social and Behavioral Sciences. 2013, vol. 106, pp. 1031-1038.

3. Kendra M., Camaj J., Masek J., Ponicky J. Increasing Efficiency of the Learning Process by an Active Cooperation Between Universities and Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014, vol. 176, pp. 14-19.

4. Pabon N. D. Quality of Higher Education: a Product of Harmony, Efficiency and Solidarity in Organizations. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014, vol. 116, pp. 3582-3587.

5. Hanushek E. A. Efficiency and Equity in Schools around the World. Economics of Education Review, 2003, vol. 22, pp. 481-502.

6. McMahon W. W. Efficiency and Equity Criteria for Educational Budgeting and Finance. University of Illinois, Faculty Working Paper No. 733, 1980.

7. Gimenez V. M., Martinez J. L. Cost efficiency in the university: A departmental evaluation model. Economics of Education Review, 2006, no. 25, pp. 543-553.

8. Misra K., Grimes P. W., Rogers K. E. Does competition improve public school efficiency? A spatial analysis. Economics of Education Review, 2012, no. 31, pp. 1177-1190.

9. Daneshvary N., Clauretie vol. M. Efficiency and Costs in Education: year-round versus Traditional Schedules. Economics of Education Review, 2001, no. 20, pp. 279-287.

10. Barrow M. M. Measuring local education authority performance: a frontier approach. Economics of Education Review, 1991, no. 10, pp. 19-27.

11. Jimenez E. The structure of education costs: multiproduct cost functions for primary and secondary schools in Latin America. Economics of Education Review, 1986, no. 5, pp. 25-39.

12. Webster W. J., Mendro R. L., Almauger vol. O. Effectiveness indices: a «value added» approach to measuring school effect. Studies in Educational Evaluation, 1994, no. 20, pp. 113-145.

13. Deller S. C., Rudnicki E. Production efficiency in elementary education: the case of Maine public schools. Economics of Education Review, 1993, no. 12, pp. 45-57.

14. Hanushek E. A. The economics of schooling: production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature, 1986, no. 24, pp. 1141-1177.

15. Giambona F., Vassallo E., Vassiliadis E. Educational systems efficiency in European Union countrie. Studies in Educational Evaluation, 2011, no. 37, pp. 108-122.

16. Shephard R. W. Theory of Cost and Production Functions. Princeton: Princeton University Press, 1970.

17. Creemers B. P. M., Scheerens J. Developments in the educational effectiveness research programme. International Journal of Educational Research, 1994, vol. 21, no. 2, pp. 125-140.

18. Scheerens J., Creemers B. P. M. Conceptualizing school effectiveness. International Journal of Educational Research, 1989, vol. 13, no. 7, pp. 691-706.

19. Scheerens J. School effectiveness research and the development of process indicators of school functioning. School Effectiveness and School Improvement, 1990, no. 1, pp. 61-80.

20. Scheerens J. Process indicators of school functioning: a selection base on the research literature on school effectiveness. Studies in Educational Evaluation, 1991, no. 17, pp. 371-403.

21. Stringfield S. C., Slavm R. E. A hierarchical longtudinal model for elementary school effects: Evaluation of educational effectiveness, ed. B. P. M. Creemers, G. J. Reezigt, Groningen: ICO, 1992.

22. Johnes J. Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review, 2006, no. 25, pp. 273-288.

23. Farrell M. The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society, Series A., 1957, no. 120, pp. 253-281.

24. Dantzig G. B. Maximization of a linear function of variables subject to linear inequalities. In (Ed.): Activity analysis of production and allocation, Ed. C. Koopmans. New York: Wiley, 1951.

25. Charnes A., Cooper W. W., Rhodes E. (1978). Measuring the efficiency of DMUs. European Journal of Operational Research, 1978, no. 2, pp. 429-444.

26. Katharaki M., Katharakis G. A comparative assessment of Greek universities’ efficiency using quantitative analysis. International Journal of Educational Research, 2010, no. 49, pp. 115-128.

27. Flegg A. vol., Allen D. O., Field K., Thurlow vol. W. Measuring the efficiency and productivity of british universities: An application of DEA and the Malmquist approach. Education Economics, 2004, no. 12(3), pp. 231-249.

28. Worthington A., Lee B. I. Efficiency, technology and productivity change in Australian Universities, 1998-2003. Economics of Education Review, 2008, no. 27, pp. 285-298.

29. Abbott M., Doucouliagos C. The efficiency of Australian universities: A data envelopment analysis. Economics of Education Review, 2003, no. 22(1), pp. 89-97.

30. Avkiran N. Investigating technical and scale efficiency of Australian Universities through data envelopment analysis. Socio Economic Planning Sciences, 2001, no. 35, pp. 57-80.

31. McMillan M. L., Datta D. The relative efficiency of Canadian universities. Canadian Public Policy, 1998, no. 24 (4), pp. 485-511.

32. Athanassopoulos A., Shale E. Assessing the comparative efficiency of higher education institutions in the UK by means of data envelopment analysis. Education Economics, 1997, no. 5 (2), pp. 117-134.

33. Madden G., Savage S., Kemp S. Measuring public sector efficiency: A study of economics departments at Australian universities. Education Economics, 1997, no. 5 (2), pp. 153-168.

34. Coelli vol. Assessing the performance of Australian universities using data envelopment analysis. Centre for science and productivity analysis. NSW: University of New England, 1996.

35. Johnes J., Johnes G. Research funding and performance in UK university departments of economics: A frontier analysis. Economics of Education Review, 1995, no. 14 (3), pp. 301-314.

36. Bifulco R., Bretschneider S. Estimating school efficiency. A comparison of methods using simulated data. Economics of Education Review, 2001, no. 20, pp. 417429.

37. Hanushek E. A. Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions. Journal of Human Resources, 1979, no. 14, pp. 351-388.

38. Monk D. H. Education productivity research: an update and assessment of its role in education finance reform. Educational Evaluation and Policy Analysis, 1992, no. 14 (4), pp. 307-332.

39. Edmonds R. R. Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 1979, no. 37 (l), pp. 15-27.

40. Rutter M., Maughan B., Mortimore P., Ouston J. Fifteen thousand hours. London: Open Books, 1979.

41. Bektas C., Tayauova G. A model Suggestion for Improving the Efficiency of Higher Education: University-Industry Cooperation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014, no. 116, pp. 2270-2274.

42. Bolli vol., Olivares M., Bonaccorsi A., Daraio C., Aracil A. G., Lepori B. The differential effects of competitive funding on the production frontier and the efficiency of universities. Economics of Education Review, 2016, no. 52, pp. 91-104.

43. Van der Ploeg F., Veugelers R. Towards evidence-based reform of European universities. CESifo Economic Studies, 2008, no. 54 (2), pp. 99-120.

44. Cherchye L., Abeele P. V. On research efficiency: A microanalysis of Dutch university research in economics and business management. Research Policy, 2005, no. 34 (4), pp. 495-516.

45. Robst J. Cost efficiency in public higher education institutions. The Journal of Higher Education, 2001, no. 72, pp. 730-750.

46. Bonaccorsi A., Daraio C. Universities and strategic knowledge creation. Specialization and performance in Europe. Cheltenham: Edward Elgar, 2006.

47. Carayol N., Matt M. Individual and collective determinants of academic scientists’ productivity. Information Economics and Policy, 2006, no. 18 (1), pp. 55-72.

48. Cahan S., Elbaz J. G. The Measurement of School Effectiveness. Studies in Educational Evaluation, 2000, no. 26, pp. 127-142.


Рецензия

Для цитирования:


Беляков Н.С., Беляков С.А. ОБЗОР МЕЖДУНАРОДНОГО ОПЫТА ОЦЕНКИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ. Университетское управление: практика и анализ. 2018;22(1):105-117. https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.010

For citation:


Belyakov N.S., Belyakov S.A. EVALUATION OF EFFICIENCY OF EDUCATION: OVERVIEW OF INTERNATIONAL EXPERIENCE. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(1):105-117. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.010

Просмотров: 810


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)