Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

INTEGRATION OF EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL STANDARDS UNDER CONDITIONS OF REFORM: PROBLEMS AND WAYS OF SOLUTION

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.002

Abstract

Article by type is an analytical-problem one. At present, the process of reforming the system of higher education is simultaneously accompanied by the reform of the system of professional qualifications, so the process of integrating educational and professional in the conditions of reform has many problems, the solution of which is the topic of this study. The purpose of this work is to apply a systematic approach to managing the process of integrating educational and professional standards, reflecting the set of factors of influence on the management object, as well as the main subjects of management in this process. The result of this research is the algorithm proposed by the authors of the process of educational and professional standards that will allow for forming a unified educational and qualification space in the triad of all participants in social and economic relations: the state, the higher education system and employers.

About the Authors

N. R. Kelchevskaya
Ural Federal University the first President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


E. V. Shirinkina
Surgut State University
Russian Federation


References

1. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 (ред. от 29.07.2017) № 273-ФЗ [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 20.09.2017).

2. Кельчевская Н. Р., Ширинкина Е. В. Проблемы учреждений высшего образования в рамках перехода на систему профессиональных стандартов // Экономика образования. 2017. № 2 (99). С. 39-47.

3. Абакумова И. В., Антонова Е. К., Байгулов Р. М. и др. Научные исследования в сфере социально-экономических и гуманитарных наук: междисциплинарный подход и конвергенция знаний. Самара: Поволжская научная корпорация «Офорт», 2016. 438 с.

4. Методические рекомендации по актуализации действующих федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования с учетом принимаемых профессиональных стандартов (утв. Минобрнауки России 22.01.2015 № ДЛ-2/05вн) [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_175196// (дата обращения: 20.04.2017).

5. Межведомственный регламент взаимодействия участников процесса актуализации ФГОС профессионального образования с учетом принимаемых ПС (утв. 24.02.2016 г. Министром образования и науки Д. В. Ливановым и Председателем НСПК А. Н. Шохиным) [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/presentations/20.09.2016/Zhidkov.pdf (дата обращения: 20.04.2017).

6. Федеральные государственные образовательные стандарты [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ (дата обращения: 20.04.2017).

7. О реестре профессиональных стандартов (перечне видов профессиональной деятельности): Приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 29.09.2014 № 667н [Электронный ре сурс]. URL: http://www.timacad.ru/departments/umo/umo_agroingener/docs/docs_3/4.pdf/ (дата обращения: 20.04.2017).

8. Байгулов Р. М., Беляева С. В., Голубева Г. Ф. и др. Результаты социально-экономических и междисциплинарных научных исследований XXI века. Самара: Поволжская научная корпорация «Офорт», 2016. 433 c.

9. Об образовании в РФ: Федеральный закон от 01.03.2016 № 273 [Электронный ресурс]. URL: http://www.federalniy-zakon.ru/zakon-ob-obrazovanii-rf-poslednyaya-redakciya-2016/ (дата обращения: 20.04.2017).

10. Косенок С. М., Грошев А. Р., Пелихов Н. В. Роль университета в развитии инновационных процессов Ханты-Мансийского автономного округа - Югры // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 3 (109). С. 19-26.

11. Муравьева А. А., Олейникова О. Н., Аксенова Н. Н. Многомерное пространство студентоцентрированного обучения // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 3 (109). С. 92-99.


Review

For citations:


Kelchevskaya N.R., Shirinkina E.V. INTEGRATION OF EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL STANDARDS UNDER CONDITIONS OF REFORM: PROBLEMS AND WAYS OF SOLUTION. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(1):16-25. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.002

Views: 728


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)