Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

DIRECTION OF THE MASTER’S PROGRAM IN THE CONDITIONS OF UNIVERSITY TRANSFORMATION

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.001

Abstract

In the present paper the analytical data on the development of master’s programs in the National Research Tomsk State University in the period 2015-2017 is presented. Master’s degree is considered as a separate stage of higher education. However, it offers a great potential to transform the university. The paper represents the practical case of Tomsk State University, describing the background and the approach to a management problem. Essentially, it demands to involve programs developers into administration process. In addition, it requires analytical support of their interaction with current administration system. Case materials enable to ramp up the developers’ position as well as elucidate the gaps of the existing system of administration. Described management experiment follows the Tomsk State University’s Strategy of Transformational Control. Paper contains materials on organization of the afore-referenced experiment along with the results of its individual stages. Furthermore, it reports the logic of proposed analytical support program. An identified administrational problem along with the problem-solving within the transformational control outlined in the paper is of great interest.

About the Authors

O. N. Kalachikova
National Research Tomsk State University
Russian Federation


K. K. Akimova
National Research Tomsk State University
Russian Federation


References

1. Джексон М. С. Системное мышление: творческий холизм для менеджеров. Томск: Изд. дом Том. гос. ун-та, 2016. 404 с.

2. Виссема Й. Г. Университет третьего поколения: управление университетом в переходный период. М.: Олимп-Бизнес, 2016. 480 с.

3. Дим Р. «Новый менеджериализм» и высшее образование: управление качеством и продуктивностью работы в университетах Великобритании // Вопросы образования. 2004. № 3. С. 44-56.

4. Барбер М., Доннелли К., Ризви С. Накануне схода лавины. Высшее образование и грядущая революция // Вопросы образования. 2013. № 3. С. 152-229.

5. Модернизация российского образования: вызовы нового десятилетия / В. В. Галкин, Д. С. Зуева, А. Е. Волков, А. А. Климов, Д. С. Конанчук, П. Б. Мрдуляш. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2015. 104 с.

6. Салми Д., Фрумин И. Д. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 25-68.

7. Переход к Открытому образовательному пространству. Ч. 2. Типологизация образовательных инноваций / под ред. Г. Н. Прозументовой. Томск: Изд-во Том. гос. унта, 2009. 484 с.


Review

For citations:


Kalachikova O.N., Akimova K.K. DIRECTION OF THE MASTER’S PROGRAM IN THE CONDITIONS OF UNIVERSITY TRANSFORMATION. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(1):6-15. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.01.001

Views: 638


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)