Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

THE TRANSITION TO MODERN UNIVERSITY TUTOR MODEL: PREREQUISITES, PRECEDENTS AND MANAGEMENT TASKS

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.06.079

Abstract

The research article is devoted to the topic of approbation and introduction of the modern university tutorial model in based on the National Research Tomsk State University activity. The purpose of the article is to identify the prerequisites, reconstruct the existing experience of tutoring at the university, and to analyze the organizational and managerial conditions for implementing the modern university tutoring model in the context of the university transformation during the 5-100 program participation. The novelty of the approach is provided by applying a set of methods - from a comparative historical method to diagnosing a problem field by reconstructing the existing experience of tutoring the students of the university, a sociological focus group with representatives of three groups of the university community (teachers-trainees, professors, students and managers) and a 7S model that allows to identify the mandatory organizational and managerial conditions for the implementation of the modern university tutoring model. The relevance of the research relates to the global transformation of the higher education system towards a personified approach to the subject of education. The university previously claimed to build a picture of the Universum. And in a super complex realitymodel, in the lack of systemic, clarity and completeness, the contradictory nature of the world picture, claims to build a universe in the framework of assembling individual professional and personal meaning for a particular student with his request. The university educational environment, in which various resources of modern science are presented, provides the opportunity for multiple samples in various areas of modern knowledge, the reflection of their experience and, as a consequence, the conscious construction of an individual educational program. The relevance for the university is related to the fact that at Tomsk State University (TSU) in 2017-2018 academic year the Individualization and Tutoring Laboratory implements the project of accompanying students of the university with a high educational potential (HiPO students). This was the order of the rector in August 2017, when thestudents with a high score was enrolled in the university. In creating the modern university tutoring model we appealed to the reconstruction of our own experience in implementing tutoring support for students during 2010-2016. In the community of universities of the Russian Federation there are 8 universities that introduce tutorial support in a different way, providing a new quality of education and forming, setting a trend for the future university community. In the third part of the article, the organizational and managerial conditions for the implementation of the tutoring model of the modern university are given. In conclusion, you can see the theses about the modern university tutoring model potential as an agenda in the system of higher education.

About the Authors

T. M. Kovaleva
National Research Tomsk State University
Russian Federation


E. A. Sukhanova
National Research Tomsk State University
Russian Federation


N. S. Gulius
National Research Tomsk State University
Russian Federation


References

1. Барбарига А. А., Федорова И. В. Британские университеты: Учеб. пособие для пед. институтов. М.: Высш. школа, 1979. 127 с.

2. Уивел В. О началах английского университетского воспитания / Пер. с англ. Е. Попова. М.: Тип. Александра Семена, 1859. [2], 99 с.

3. Смит Р. История гуманитарных наук. М.: ГУ ВШЭ, 2007. 391 с.

4. Рыбалкина Н. В. К истории тьюторства. Введение. Фигура Нового Средневековья // Материалы VIII Всероссийской научно-практической тьюторской конференции. Томск. 2004. С. 79.

5. Прозументова Г. Н. Ситуация функциональносмысловой неопределенности как область гуманитарной практики и исследования // Гуманитарное исследование в образовании: опыт, размышления, проблемы. Томск. Издательство Томского госуниверситета. 2002. С. 255.

6. Александрова Е. А., Андреева Е. А. Модернизация классической модели тьюторства в России, странах Европейского союза и Ближнего Востока. М.: МПГУ, 2013. 169 с.

7. Ковалева Т. М. Открытость образования как принцип построения современных образовательных технологий [Электронный ресурс]. URL: http://home-edu.net.ua/otkrytost-obrazovaniya-kak-princip-postroeniya-sovremennih-obrazovatelnih-tehnologiy/ (дата обращения: 11.10.2017).

8. Стецюк Т. В. Версия гуманитарного исследования: объект и позиция исследователя // Гуманитарное исследование в образовании: опыт, размышления, проблемы / под ред. Г. Н. Прозументовой. Томск: Изд-во Томск. ун-та, 2002. С. 215-231.

9. Хайдеггер М. Бытие и время [Электронный ресурс]. URL: http://yanko.lib.ru/books/philosoph/haydegger-butie_i_vremya-8l.pdf (дата обращения: 05.09.2017).

10. Фуко М. Забота о себе [Электронный ресурс]. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/fuko_3/index.php (дата обращения: 01.09.2017).

11. Розин В. М. Философия субъективности. М.: АПКиПППРО, 2001. 608 с.

12. Переход к Открытому образовательному пространству. Ч. 1: Феноменология образовательных инноваций / под ред. Г. Н. Прозументовой. Томск: Томск. гос. ун-т, 2005. 484 с.

13. Прозументова Г. Н. Взаимодействие вузов и школ: потенциал гуманитаризации управления инновациями // Взаимодействие вузов и школ для становления Открытого образовательного пространства: потенциал, проблемы, задачи управления / под ред. Г. Н. Прозументовой. Томск: ТМЛ-Пресс, 2013. С. 15-65.

14. Прозументова Г. Н. Управление образовательными инновациями: гуманитарный подход // Сибирский психологический журнал № 50. 2013. C. 122-131.

15. Старк Д. Гетерархия: организация диссонанса // Экономическая социология. 2009. Т. 10. № 1. С. 57-89.

16. Суханова Е. А. Влияние инноваций на организационные изменения в образовательных учреждениях // Переход к Открытому образовательному пространству. Ч. 2: Типологизация образовательных инноваций / под ред Г. Н. Прозументовой. Томск: Томск. гос. ун-т, 2009. С. 372-397.

17. Ковалева Т. М. Школа-лаборатория. М.: Изд-во «Институт практической психологии»; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. 128 с.

18. Waterman R. H., Peters T. J., and Phillips J. R. Structure is not Organization, Business Horizons, June 1980, vol. 23, iss. 3, pp. 14-26.


Review

For citations:


Kovaleva T.M., Sukhanova E.A., Gulius N.S. THE TRANSITION TO MODERN UNIVERSITY TUTOR MODEL: PREREQUISITES, PRECEDENTS AND MANAGEMENT TASKS. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(6):101-113. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.06.079

Views: 937


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)