Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

EDUCATIONAL PROGRAMS WITH THE USE OF THE NETWORK FORM: NORMATIVE AND LEGAL SUPPORT AND MODELS OF IMPLEMENTATION

https://doi.org/10.15826/umpa.2017.05.064

Abstract

The article uses materials of the research in the field of legal support of implementing educational programs in network format and network educational program models ready to use in higher education system. The aim of the article is to identify problems related to legal support of network educational programs implementation and provide an overview of existing network educational programs forms in higher education system. As a result of legal norms analysis it was identified that there is no complete regulation system for financial support and forming teaching workload for teaching programs in a network format. Attention should be paid to resource requirements of joint educational programs and their expertise, etc. The authors analyzed models reflected in Methodic recommendations on reorganizing educational activities involving network educational program implementation. Models suggested for implementation in the framework of Decree on organizing network educational programs at Federal universities were also reviewed. Analysis of educational programs implementation models demonstrated that as a rule implementation is conducted by means of using and adapting models suggested by reviewed documents, but modern trends in the field of integration of science, education and industry offer new forms of network programs implementation.

About the Authors

M. V. Panichkina
Southern Federal University
Russian Federation


E. V. Kaplyuk
Southern Federal University
Russian Federation


M. A. Masych
Southern Federal University
Russian Federation


M. A. Borovskaya
Southern Federal University
Russian Federation


T. V. Fedosova
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Боровская М. А., Шевченко И. К., Развадовская Ю. В., Марченко А. А. Экономические аспекты управления качественными параметрами образовательной программы в высшей школе // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 4 (104). С. 40-48.

2. Федосова Т. В., Боровская М. А., Масыч М. А., Паничкина М. В. Финансовое обеспечение организаций профессионального образования и практика определения нормативных затрат // Фундаментальные исследования. 2014. № 12-1. С. 169-173.

3. Паничкина М. В., Масыч М. А., Федосова Т. В., Шевченко И. К. Согласование инструментария финансового обеспечения деятельности образовательных организаций федерального и регионального уровней // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. С. 461.

4. Третьяков В. С., Ларионова В. А. Открытое образование как стратегическое направление развития университета // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2 (102). С. 51-60.

5. Арсеньев Д. Г., ВрублевскаяМ. В., Беляевская Е. А., Денисова В. А. Анализ эффективности инструментов и методов привлечения иностранных студентов на образовательные программы вуза // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 6. С. 44-53.

6. Паничкина М. В. Разработка информационной модели взаимодействия системы образования и бизнес-сообщества: автореф. дис. ... к. э. н. Ростов-на-Дону, 2007. 26 с.

7. Kiseleva N. V., Panichkina M. V., Klochko E. N., Nikonorova A. V., Kireev S. V. Creation of clusters of small enterprises of the region, International Journal of Economics and Financial Issues, 2016, vol. 6, no. 2S, pp. 294-297.

8. Об образовании: Закон Российской Федерации от 10 июля 1992 г. № 3266-1 [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/1992/07/31/obrazovanie-dok.html (дата обращения: 01.06.2017).

9. Гражданский кодекс РФ [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_5142 (дата обращения: 01.06.2017).

10. О высшем и послевузовском профессиональном образовании: Федеральный закон от 22 августа 1996 г. № 125-ФЗ [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/1996/08/29/vysshee-obrazovanie-dok.html (дата обращения: 01.06.2017).

11. О некоммерческих организациях: Федеральный закон от 12 января 1996 г. № 7-ФЗ [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/1996/01/24/nko-dok.html (дата обращения: 01.06.2017).

12. Концепция развития сети образовательных учреждений, подведомственных Рособразованию [Электронный ресурс]. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/6232454/ (дата обращения: 01.06.2017).

13. О лицензировании образовательной деятельности: постановление Правительства Российской Федерации от 28 октября 2013 г. № 966 [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/70488492/ (дата обращения: 01.06.2017).

14. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» на 20132020 годы: постановление Правительства Российской Федерации от 15 апреля 2014 г. № 295 [Электронный ресурс]. URL: https://cdnimg.rg.ru/pril/95/79/95/295.pdf (дата обращения: 01.06.2017).

15. Методические рекомендации по организации образовательной деятельности с использованием сетевых форм реализации образовательных программ [Электронный ресурс]. URL: http://www.acur.msu.ru/docs/metod_rec.pdf (дата обращения: 01.06.2017).

16. Положение об организации сетевых образовательных программ в федеральных университетах [Электронный ресурс]. URL: http://www.ncfu.ru/uploads/doc/polog_sop.pdf (дата обращения: 09.07.2017).


Review

For citations:


Panichkina M.V., Kaplyuk E.V., Masych M.A., Borovskaya M.A., Fedosova T.V. EDUCATIONAL PROGRAMS WITH THE USE OF THE NETWORK FORM: NORMATIVE AND LEGAL SUPPORT AND MODELS OF IMPLEMENTATION. University Management: Practice and Analysis. 2017;21(5):82-92. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2017.05.064

Views: 570


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)