Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

The concept of information system of universities curricula management

https://doi.org/10.15826/umj.2016.105.050

Abstract

The paper is devoted to the concept of information system, which describes processes for obtaining competencies, employment and curricula management in the environment "university-student-employer". To create such a system, the authors suggest: 1) linking employment with the process of obtaining competencies through the development of a common ontology of competencies, which should combine educational and professional ones; 2) developing a feedback process that affects the content of universities curricula by means of monitoring employment and obtaining competencies processes. Research methodology of suggested project is based on the combination of competency approach to processes description and information systems approach to implementation. There is proposed to develop mathematical and informational models, which should describe professional competencies obtaining and employability of graduates, and to test them on real data. Intuitively not questioned the fact that the development of relevant curricula is an essential tool for improving the efficiency of employment of graduates. In this context, the development of a comprehensive model describing the processes in the environment "university-student-employer" on the basis of competency approach, is of great scientific and practical interest, as it provides the prospect of creating a fundamentally new tools of curricula formation. The novelty of the problem is a fundamentally new approach. It is to join universities, students and employers by means of general parameter "competency". Also there is a new problem of formalization of educational and professional competencies in a single ontological model. The implementation and use of such a system will allow the university to increase significantly the quality of their educational activities.

About the Authors

A. G. Varfolomeyev
Petrozavodsk State University
Russian Federation


E. A. Pitukhin
Petrozavodsk State University
Russian Federation


A. I. Tulaeva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Mortensen D. T. Markets with Search Friction and the DMP Model // American Economic Review. 2011. № 101 (4). P. 1073-1091.

2. Сигова С. В., Кекконен А. Л., Питухин Е. А. Прозрачная информационная среда рынка труда // Общественные науки и современность. 2016. № 3. С. 64-74.

3. Pitukhin E., Kekkonen A. Transparent information environment: an instrument to increase classical university effectiveness // ICERI2014 Proceedings. Seville, Spain: IATED, 2014. P. 5213-5220.

4. Кузнецов К. Прогнозоориентированная профориентация // Служба занятости. 2013. № 8. С. 42-49.

5. Fomin N. N., Reznikova N. P. The 3rd generation of Russian State Educational Standards: competence approach and influence of employers // SEFI 36th Annual Conference. July 2 - July 5, 2008. Aalborg, Denmark, Р. 116. URL: http://www.sefi.be/wp-content/abstracts/1006.pdf

6. Национальный реестр профессиональных стандартов. URL: http://www.nark-rspp.ru/?page_id=215

7. Computer Science Curricula 2013. Final Report. Dec. 2013. URL: https://www.acm.org/education/CS 2013-final-report.pdf

8. Information Technology Competency Model of Core Learning Outcomes and Assessment for Associate-Degree Curriculum. ACM CCECC. 2014. http://www.capspace.org/uploads/ACMITCompetencyModel14October2014.pdf

9. Competency Model Clearinghouse. Information Technology Competency Model. URL: http://www.careeronestop.org/COMPETENCYMODEL/competency-models/information-technology.aspx

10. Competencies for National Institutes of Health Employees. URL: https://hr.od.nih.gov/workingatnih/competencies

11. The European e-Competence Framework. URL: www.ecompetences.eu.

12. Draganidis F., Chamopoulou P., Mentzas G. An ontology based tool for competency management and learning paths // Proc. I-KNOW '06, 6th International Conference on Knowledge Management, Special track on Integrating Working and Learning, 6th September 2006, Graz, Austria.

13. Белоусова И. Д., Курзаева Л. В., Агдавлетова А. М. К вопросу о согласовании требований к содержанию профессиональной подготовки на основе онтологической модели // Совр. наукоемкие технологии. 2015. № 11. С. 67-70.

14. Куликова Л. Л., Юрин П. В. Использование онтологии предметной области для проектирования и управления компетенциями в ВУЗе // Вестн. Иркут. Гос. техн. ун-та. 2011. № 11 (58). С. 345-352.

15. Цынгуев Б. Т. Задача формирования команды на основе онтологической модели компетенций // Учен. записки Забайкал. гос. ун-та. Серия: Физика, математика, техника, технология. 2014. № 3 (56). С. 110-116.

16. Paquette G. An Ontology and a Software Framework for Competency Modeling and Management // Educational Technology & Society. 2007. № 10 (3). Р. 1-21.

17. Лунев А. П., Петрова И. Ю., Темралиева А. Я. Автоматизированная система управления учебным процессом ВУЗа на основе учебных планов // Гуманитарные исследования. 2005. № 1. С. 97-100.

18. Нищев К. Н., Смольянов А. Г., Новопольцев М. И. Информационная система «Учебный план» и автоматизированный расчет нагрузки кафедры ВУЗа // Вестн. Морд. ун-та. 2012. № 2. С. 169-173.

19. Аль-Шаеби Р. А. А. Методика автоматизированного управления процессом формирования индивидуализированных учебных планов // Изв. Волгоград. гос. техн. ун-та. 2012. Т. 13, № 4 (91). С. 87-91.

20. Маслобоев А. В., Быстров В. В., Горохов А. В. Мультиагентная информационная технология поддержки управления качеством высшего образования // Вестн. Мурман. гос. техн. ун-та. 2011. Т. 14, № 4. С. 854-859.

21. Полушкин О. А., Каныгин Г. И., Полушкина М. О. Матрица учебного плана специальности как средство управления качеством ее подготовки // Вестн. Дон. гос. техн. ун-та. 2009. Т. 9, № S 3. С. 67-77.

22. Кондрашина Е. С., Кравченко А. В. Информационная система «Вуз-работодатель» // Прикладная информатика. 2012. № 39 (3). С. 55-61.

23. Мартынов В. В., Филосова Е. И., Шаронова Ю. В., Ширяев О. В. Теоретические и методологические основы создания информационных систем управления подготовкой специалистов по требованиям работодателей // Управление экономикой: методы, модели, технологии : материалы XV Международ. науч. конф. : в 2 т. Уфа, 2015. Т. 2. С. 220-223.

24. Азаров В. Н., Тихонов А. Н. Система аттестации и регистрации специалистов в области информационно-коммуникационных технологий // Качество. Инновации. Образование. 2011. № 11 (78). С. 10-18.

25. Cost estimation algorithm and decision-making model for curriculum modification in educational organization / E. Kushtina et al. // European Journal of Operational Research. 2009. Vol. 197. Is. 2. P. 752-763.

26. Галямов А. Ф., Попов Д. В. Поддержка принятия решений при управлении процессом формирования компетенций // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 3. С. 98.


Review

For citations:


Varfolomeyev A.G., Pitukhin E.A., Tulaeva A.I. The concept of information system of universities curricula management. University Management: Practice and Analysis. 2016;(5):122-132. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umj.2016.105.050

Views: 644


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)