Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAMMES FOR UNIVERSITY ADMINISTRATORS AS ONE OF THE TOOLS FOR ACHIEVING UNIVERSITY’S STRATEGIC GOALS

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.02.017

Abstract

Using the experience of HSE the authors look into the main principles of creating development program for administrative and managerial staff which is synchronized with strategic aims of the university. The main aim of the article is to demonstrate how to take into account the requirements to the universities in a global and quickly changing environment on the one hand and unique tasks and conditions on the other hand when creating such a program. The article looks into key characteristics of administrative environment which sets certain requirements to personal qualities and professional competencies of university administrative employees. The article presents main principles of development program design for university administrative staff which take into consideration unique aims, organizational structure and culture of a particular university and allow for creating adaptive administrative environment capable of quickly and effectively reacting to changes according to university tasks. The article demonstrates the experience of HSE in creating administrative staff pool, demonstrates key principles of the program, their role in creating opportunities for obtaining necessary experience by program participants and providing feedback between program participants, executives and university community.

About the Authors

Y. V. Grinkevich
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


M. V. Shabanova
National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Altbach P. G., Reisberg L., and Rumbley L. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution, available at: http://www.cep.edu.rs/public/Altbach,_Reisberg,_Rumbley_Tracking_an_Academic_Revolution,_UNESCO_2009.pdf (accessed 15.02.2018).

2. Coelen R. J. The Internationalisation of Higher Education, 2.0, available at: https://stenden.com/fileadmin/user_upload/documenten/research/Inauguration_Speech_Robert_J._Coelen.pdf (accessed 10.02.2018).

3. Knight J. Internationalization Remodeled: Definitions, Rationales, and Approaches, Journal for Studies in International Education, 2004, vol. 8, no. 1, pp. 5-31.

4. Волкова Н. В., Плотников В. А. Практика управления талантами: проектная работа по технологии Scrum // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 2 (108). С. 131-143.

5. Ишмуратова Т. В. Практика работы с группой высокого профессионального потенциала университе та: кейс Высшей школы экономики // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2 (102). С. 84-92.

6. Бугров Д. В., Пономарева О. Я., Федорова А. Э. Концептуальные вопросы развития кадрового потенциала университета // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 1 (101). С. 17-29.

7. Правдина М. А., Скворцова М. В., Юдкевич М. М. Кадровый резерв и академическое развитие ГУ-ВШЭ. Результаты исследования как основа управленческих решений // Мониторинг университета. 2010. № 4. С. 2-8.

8. Чириков И. С. Зачем университетам академическое развитие: опыт зарубежных вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 5. С. 15-23.

9. Hunter F. Training Administrative Staff to Become Key Players in the Internationalization of Higher Education, International Higher Education, 2018, no. 92, pp. 16-17.

10. Duncan D. Valuing professional, managerial and administrative staff in HE, Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 2014, iss. 2, vol. 18, pp. 38-42.

11. Гринкевич Ю. В. Полиязычное пространство внутренних коммуникаций университета // Полиязычная образовательная среда: модели, пути создания, практики / под ред. М. О. Гузиковой, А. Л. Неволиной. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2016. C. 24-33.

12. Об учебных офисах [Электронный ресурс] URL: https://www.hse.ru/deprog/trainingoffice (дата обращения: 15.02.2018).

13. ‘Our History’, Association of University Administrators, available at: https://aua.ac.uk/about/#our-history (accessed 10.02.2018).

14. Mattheou D., Saiti A. The organisation of academic work and university administration: a qualitative study from Greece, available at: http://www.oecd.org/education/imhe/35327298.pdf (accessed 15.02.2018).

15. Кудашкина Л. А., СоколовД. Н. Стимулы к участию в программе кадрового резерва университета у работников с высоким потенциалом // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 1 (101). С. 109-114.

16. Гринкевич Ю. В., Шаламков С. А. Проектный подход в программах профессионального развития административного персонала опыт НИУ ВШЭ [Электронный ресурс]. URL: http://hr-trend.tsu.ru/wp-content/uploads/2017/12/Ю.В.-Гринкевич-С.А.-Шаламков-Проектный-подход-в-программах-профессионального-развития-административного-персонала-опыт-НИУ-ВШЭ.pdf (дата обращения: 15.02.2018).

17. Проект «Студенческое электронное портфолио» [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/aukr/projects2015#electronic_portfolio (дата обращения: 15.02.2018).

18. Проект «Бизнес-процессы для жизни» [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/aukr/projects2015#business-process (дата обращения: 15.02.2018).

19. Проект «Вышка и международные партнеры» [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/aukr/projects2016#pr2 (дата обращения: 15.02.2018).

20. Проект «Welcome Aboard: Info Support for International Staff Across Campuses» [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/aukr/projects2017#pr1 (дата обращения: 15.02.2018).

21. Проект «Как «поймать» нематериальный актив» [Электронный ресурс] URL: https://www.hse.ru/aukr/projects2016#pr3 (дата обращения: 15.02.2018).


Review

For citations:


Grinkevich Y.V., Shabanova M.V. PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAMMES FOR UNIVERSITY ADMINISTRATORS AS ONE OF THE TOOLS FOR ACHIEVING UNIVERSITY’S STRATEGIC GOALS. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(2):64-71. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.02.017

Views: 727


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)