СОВРЕМЕННАЯ ФОРСАЙТ-ГРАМОТНОСТЬ КАК ИНСТРУМЕНТ КОМАНДНОГО РАЗВИТИЯ
Аннотация
Об авторе
Т. В. ЯкубовскаяРоссия
Список литературы
1. Соколов А. В. Форсайт: взгляд в будущее // Форсайт. 2007. Т. 1. № 1. С. 8-15.
2. Серегина С. Ф., Барышев И. А. Закономерно ли появление Форсайта // Форсайт. 2008. Т. 2. № 2. С. 4-12.
3. Бруммер В., Коннола Т., Сало А. Форсайт-исследование для разработки национальных стратегий «Финсайт-2015» // Форсайт. 2009. Т. 3. № 4. С. 56-65.
4. Horizon 2020 sections, аvailable at: http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/h2020-sections (accessed 27.02.2018).
5. Cagnin C., Keenan M., Johnston R., Scapolo F., Barre R. Future-Oriented Technology Analysis: Strategic Intelligence for an Innovative Economy. [Berlin - Heidelberg]: Springer Science & Business Media, 2008. 170 p.
6. Гине Ж., Майсснер Д. Открытые инновации: эффекты для корпоративных стратегий, государственной политики и международного «перетока» исследований и разработок // Форсайт. 2012. Т. 6. № 1. С. 26-37.
7. Popper R. Foresight Methodology. In: Georghiou L., Cassingena J., Keenan M., Miles I. and Popper R. (eds.), The Handbook of Technology Foresight, Edward Elgar, Cheltenham, 2008, pp. 44-88.
8. Поппер Р. Мониторинг исследований будущего // Форсайт. 2012. Т. 6. № 2. С. 56-75.
9. Чулок А. А. Форсайт для формирования видения будущего у российских игроков: международный опыт, инструменты, уроки, задачи на будущее [Электронный ресурс]. URL: http://docplayer.ru/40442528-Forsayt-dlya-formirovaniya-videniya-budushchego-u-rossiyskih-igrokov-mezhdunarodnyy-opyt-instrumenty-uroki-zadachi-na-budushchee.html (accessed 21.03.2018).
10. Martin B. R. Foresight in Science and Technology, Technology Analysis and Strategic Management, 1995, vol. 7, no. 2, iss. 30, pp. 139-168.
11. Keenan M., Popper R. [et al.] Practical Guide for Integrating Foresight in Research Infrastructures Policy Formulation, available at: http://www.arcfund.net/Foreintegra/docs/ForeIntegra_Practical_Guide_to_RI_Foresight-CD.pdf (accessed 21.03.2018).
12. Hietanen O., Lefutso D., MaraisM., MungaN., Taute B., Nyewe M., Semwayo T. D. How to Create National Foresight Culture and Capacity: Case Study South Africa, Ekonomiaz, 2011, no. 76, pp. 144-185.
13. Yakubovskaya T. Particularities of educational practice for developing futures thinking and foresight literacy in Finland and Russia (comparative analysis), available at: https://futuresconference2017.files.wordpress.com/2017/06/yakubovkaya.pdf (accessed 27.02.2018).
14. UNESCO Futures Literacy Knowledge Laboratory, available at: http://4cf.pl/project/futures-literacy-knowledge-laboratory/?lang=en (accessed 28.02.2018).
15. Futures Literacy Laboratory: Complex Futures of Human Settlement 2050, available at: https://en.unesco.org/events/futures-literacy-laboratory-complex-futures-human-settlement-2050 (accessed 28.02.2018).
16. Future Literacy KnowLabs in Higher Education, available at: https://www.hanze.nl/nld/onderzoek/overzichten/FutureLiteracyKnowLabs (accessed 28.02.2018).
17. Twenty-first century education must be future-oriented and adaptable to meet the learning demands of an increasingly complex world, available at: http://nzcurriculum.tki.org.nz/Curriculum-resources/NZC-Updates/Issue-26-October-2012 (accessed 28.02.2018).
18. Supporting future-oriented learning and teaching: A New Zealand perspective. Rachel Bolstad and Jane Gilbert, with Sue McDowall, Ally Bull, Sally Boyd and Rosemary Hipkins, New Zealand Council for Educational Research. Report prepared for the Ministry of Education, 2012, available at: http://www.educationcounts.govt.nz/publications/schooling/109306 (accessed 28.02.2018).
19. National Foresight Network of Finland, available at: http://foresight.fi/info-in-english/ (accessed 28.02.2018).
20. Cooperative and Continuous Foresight - a Proposal for a National Foresight Approach (13.5.2014, Prime Minister’s Office, Report), available at: http://vnk.fi/documents/10616/1098657/R0214_Cooperative+and+continuous+foresight.pdf/ef7078ee-8e53-47b6-bf8d-7dd180d2b0d8 (accessed 28.02.2018).
21. SITRA (Finnish Innovation Fund), available at: http://www.sitra.fi/en/about-sitra/organisation-0 (accessed 28.02.2018).
22. The Finnish National Board of Education introduced the National Core Сurriculum in 2014, available at: http://www.oph.fi/english/curricula_and_qualifications/basic_ education/curricula_2014 (accessed 28.02.2018).
23. Reform of vocational upper secondary education, available at: http://minedu.fi/en/reform-of-vocational-upper-secondary-education (accessed 28.02.2018).
24. Future studies, 25 ECTS. School of Management, available at: https://www10.uta.fi/opas/opintoKokonaisuus.htm?rid=12 392&uiLang=en&lang=en&lvv=2016 (accessed 28.02.2018).
25. Inayatullah S. (ed.) The Causal Layered Analysis (CLA) Reader: Theory and Case Studies of an Integrative and Transformative Methodology. Tamkang University Press, 2004. 49 p.
26. Якубовская Т. В. Будущее как текст: особенности работы с будущим в образовании // Материалы IX Междунар. науч.-практ. и XXI Всерос. тьюторской конф. «Тьюторство в открытом образовательном пространстве и текстовая культура: сопровождение индивидуальных образовательных программ». 01-02 ноября 2016 г. М.: «Буки-Веди», 2016. C. 65-82.
Рецензия
Для цитирования:
Якубовская Т.В. СОВРЕМЕННАЯ ФОРСАЙТ-ГРАМОТНОСТЬ КАК ИНСТРУМЕНТ КОМАНДНОГО РАЗВИТИЯ. Университетское управление: практика и анализ. 2018;22(2):45-55. https://doi.org/10.15826/umpa.2018.02.015
For citation:
Yakubovksya T.V. MODERN FORESIGHT LITERACY AS A TOOL FOR TEAM DEVELOPMENT. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(2):45-55. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.02.015